توسط افراد ناشناس؛
۱۳۹۹/۰۸/۱۵ ۲۱:۳۵ چاپ
گزارشات مردمی از مسموم کردن سگ های خیابانی رشت

گیل خبر/ سرویس اجتماعی : کشتار دسته جمعی سگ های بی پناه خیابانی با روش‌های غیر انسانی چون تزریق اسید، شلیک با اسلحه، سوزاندن و دفن دسته جمعی آن‌ها ،  نمونه‌های آشکار حیوان آزاری طی این سال‌ها بوده که همواره دل هر انسانی را به درد آورده و واکنش حامیان حیوانات و فعالان  محیط زیست را به دنبال داشته است.

از ظهر امروز پنج شنبه، تعداد زیادی از حامیان حیوانات  گیلانی با  برقراری تماس با تحریریه گیل خبر، مشاهدات خود درباره چند نمونه جدید سگ آزاری در سطح شهر را اعلام کردند. این فعالان حقوق حیوانات گفتند عده ای ناشناس  در محله های مختلف رشت چون رازی، استقامت، نواب و دیلمان، پارک بانوان  با خوراندن سم و گاها بیهوش کردن سگ های مظلوم اقدام به جمع آوری آن‌ها کرده اند و مشخص نیست چه بلایی سر این مخلوقات بی پناه آورده اند. 
یکی از این فعالان این عرصه در گفتگو با گیل خبر گفت : متاسفانه اینگونه حیوان آزاری ها برای اولین بار نیست که اتفاق می افتد و پیش از این در یکی از محله های رشت سر یک گربه را به طرز وحشیانه ای از تن جدا کرده بودند!!! "

 یکی دیگر از حامیان حیوانات نیز گفت : "سگی دچار بیماری جرب بود و ما قرار بود برای ادامه روند درمانش او را به یکی از نقاهتگاه ها ببریم که با پرس و جو متوجه شدیم توسط ماشینی که روی آن "سبز پوش" نوشته شده بود به همراه سگ های دیگر جمع آوری شده است و هرچه با راننده تماس می گیریم ، پاسخ روشنی نمی شنویم. "

به دنبال این ماجرا ،پایگاه خبری گیل خبر  طی تماسی علت را از معاونت خدمات شهری شهرداری رشت جویا شد.
بابک رمضانی اظهار کرد : سازمان خدمات شهری شهرداری رشت با معدوم سازی سگ ها به طور کل  مخالف است و هیچ مجوز و دستوری به منظور معدوم سازی سگ ها و گربه های بی پناه خیابانی نداریم. رمضانی جمع آوری سگ ها توسط شهردادی رشت از محلات نام برده شده را رد کرد  و گفت : با توجه به حساسیت های اجتماعی موجود در جامعه  از سالهای گذشته مبحث دادن سم به حیوانات و معدوم سازی سگهای بلاصاحب به طور کلی منتفی است و هرگونه اقدام عنوان شده از سوی شهرداری در فضای مجازی در این زمینه کذب محض است.
وی ادامه داد :  مشخص نیست کار چه گروه و سازمانی است که در کار شهرداری دخالت کرده است.ماشین های شهرداری با لوگو مشخص  اقدام به جمع آوری حیوانات از سطح شهر  برای تیمار کردن آنها به کمک حامیان حیوانات می کنند .

وی تصریح کرد ؛ شهروندان می توانند در صورت مشاهده هر گونه اقدام غیر متعارف در مورد سگهای بلاصاحب مراتب را به شماره تلفن 137  اطلاع رسانی کنند تا شهرداری اقدامات لازم جهت برخورد با متخلفین را در دستور کار خود قرار دهد.

همچنین بابک رمضانی در گفتگویی ضمن برشمردن اقدامات شهرداری رشت در خصوص سگ های بلاصاحب گفت : برای کنترل جمعیت سگهای بلاصاحب با مشارکت سازمانهای مردم نهاد اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است و در این راستا با حذف روش های سنتی و غیر علمی ،نسبت به زنده گیری و جمع آوری و انجام واکسیناسیون و عقیم سازی این حیوانات اقداماتی صورت گرفته است.
رمضانی ادامه داد : با برنامه ریزی های انجام شده از سوی سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت و حوزه معاونت خدمات شهری ،پس از جمع آوری سگ های بلاصاحب توسط متخصصان نسبت به انجام واکسیناسیون (تزریق آمپول ضد هاری )،عقیم سازی ، انگل زدایی و پلاک کوبی بر روی گوش این حیوانات صورت پذیرفت و همچنین حدود 50 قلاده سگ از جنس ماده با همکاری پزشک معتمد دامپزشکی و تیم حمایتی زندگی عقیم سازی و پلاک گذاری شده اند.

او افزود:  همچنین از زمستان سال گذشته از محل اعتبارات داخلی مبادرت به ساخت محل نگهداری موقت سگ های بلاصاحب و قرنطینه کردن آنها نموده است و سگهای منتقل شده به آن محل سگهایی هستند که به شدت بیمار بوده و از ناتوانی و یا معلولیت رنج می برند و  این سگها پس از تماس های مکرر مردمی و با توجه به نگرانی های شهروندان زنده گیری و به این مکان منتقل شده اند و اقدامات لازم در خصوص واکسیناسیون و نگهداری از این حیوانات انجام می گیرد.