استاندار گیلان با بیان اینکه کمبودی در تامین کالاهای اساسی همچون مرغ و روغن در استان وجود ندارد، گفت: نظارت ها باید به طور مستمر در استان انجام و نیز تشدید شود.

گیل خبر/ به نقل از ایرنا؛ ارسلان زارع روز یکشنبه در جلسه کارگروه ستاد تنظیم بازار استان با بیان اینکه به واسطه وجود کرونا شرایط دنیا هم متفاوت شده و شاهد بودیم که در اروپا نیز همزمان با شیوع کرونا مردم به فروشگاه ها هجوم برده و قفسه های فروشگاهها خالی شده بود، گفت: طبیعی است که وقتی کمبودی در جامعه احساس شود مردم به واحدهای عرضه کالاها مراجعه و بیش از نیاز مصرف ماهانه، خرید مازاد انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه برای روغن خوراکی مردم در استان نیز این اتفاق روی داده است،  تصریح کرد:  به لحاظ پشتیبانی و تامین نیاز استان از طریق سازمان های مربوطه ما هیچ کمبودی در استان نداریم و این اطمینان وجود دارد که می‌توانیم تامین کننده این کالا باشیم و با وجود عرضه بیشتر این محصول طی روزهای اخیر کمبودی نداشته ایم.

وی در بحث وضعیت گوشت مرغ هم گفت : قبل از قیمتی که اخیرا مصوب شد،  مردم چندین برابر نیاز مرغ خریداری کردند اما اکنون با قیمت مصوب عملا ضرورتی به خرید مازاد نمی بینند و شرایط تعدیل شده است.

زارع با تاکید بر ضرورت و پایش مستمر از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت  استان خاطر نشان کرد: باید تمامی کالاهای اساسی استان به میزان نیاز موجود باشد و هیچ کمبودی احساس نشود.

وی  افزود : با وجود اینکه بسیاری از کاسب ها و بازاریان قیمت ها  را رعایت می کنند اما در هر قشری افرادی هستند که از فرصت ایجاد شده سوء‌استفاده نمایند، اظهار کرد: بیشتر تخلفات در حوزه بازار مرغ،  عصر و شب روی می دهد که بر همین اساس نظارت ها تشدید می شود ضمن آنکه باید مستمر و در زمان های مختلف در تمامی شهرستان های استان با قوت پیگیری و انجام شود.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه در برخی شهرستان‌ها مشکل کمتر بود و در برخی دیگر نمود بیشتری دارد، گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده هم اکنون مشکلی از بابت تامین مرغ گرم و منجمد و گوشت قرمز نداریم و سازمان صنعت،  معدن و تجارت و سایر نهادهای نظارتی بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند تا بتوانیم این ایام را به خوبی پشت سر بگذرانیم.

وی،  مبنای تعیین قیمت مرغ را نرخ مصوب تعیین شده در استان دانست و گفت : خروج مرغ  به صورت لاشه و  زنده باید با اخذ مجوز باشد؛ ضمن آنکه در خصوص آرد نیز به رغم اینکه چند روزی است مشکل خاصی گزارش نشده اما باید نظارت های لازم انجام شود که آرد خارج از شبکه  توزیع نشود.

وی بیان کرد:پایین بودن قیمت برخی کالاها در استان ممکن است شرایطی را به وجود بیاورد که عده ای برای سود بیشتر آن را از استان خارج کنند و به منظور ممانعت از این امر باید نظارت‌ها با دقت صورت گیرد.

 استاندار گیلان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه درآمد سرانه مردم گیلان در لیست درآمد بالای میانگین کشوری نمی باشد لذا منصفانه نیست نرخ خدمات و کالاهای ما بالاتر از متوسط کشوری باشد باید با دقت و نظارت و پیگیری قیمت‌ها را کنترل کرد و در این راستا همه بخش ها باید توان خود را به کار بندند.

زارع در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه فرمانداران در تمامی شهرستان ها نسبت به تشکیل ستاد تنظیم بازار اقدام کنند ، گفت جایگاه ستاد تنظیم بازار به لحاظ قانونی و تاثیرگذاری بر کنترل قیمت ها ،تامین کالاها و مایحتاج عمومی مردم جایگاه مهمی است.

وی همچنین فعال بودن واحدهای تولیدی را دارای اهمیت دانست و تصریح کرد:حفظ خط تولید در تمام عرصه ها برای ما ضروری است و باید به طور قطع واحدهای تولیدی را فعال و حفظ کرده و برای تامین نهاده‌ها تلاش مضاعف و نظارت مستمر داشته باشیم تا کمبود و وقفه ای در این  زمینه ایجاد نشود.