مست عشق، نام پروژه سینمایی مشترک ایران و ترکیه است که موضوع آن درباره زندگی شمس و مولاناست؛ اما در حال حاضر تبدیل به جدالی بین طرف‌های ایرانی و ترک شده است.


گیل خبر/ به گزارش خبرنگار ایمنا، چندی پیش بود که خبر ساخت فیلمی درباره زندگی شمس و مولانا منتشر شد و حسن فتحی قرار بود آن را بسازد و تولید مشترکی از ایران و ترکیه باشد. از شهریور سال گذشته تاکنون که این خبر منتشر شد، شور و اشتیاق خاصی در بین مخاطبان ایرانی برای اتمام این پروژه و تماشای آن پدیدار شد.

در «مست عشق» شهاب حسینی و پارسا پیروزفر نقش‌های اصلی را ایفا کردند و در کنار آن‌ها بازیگران ترک قرار گرفتند. همچنین کارگردانی حسن فتحی که در کارنامه خود تولید آثار عاشقانه و ظریف بسیاری نظیر «شهرزاد» و «مدار صفر درجه» را دارد باعث شد تا بسیاری از دوستداران سینما و ادبیات منتظر ساخت و اکران مست عشق شوند.

بیشتر مراحل ساخت این فیلم در سکوت خبری و در کشور ترکیه انجام شد. پس از شیوع ویروس کرونا خبر جدیدی از «مست عشق» منتشر نشد و در عوض خبرهای پیش تولید سریال «جیران» حسن فتحی برای نمایش خانگی روی خروجی سایت‌ها قرار گرفت.

این اتفاقات باعث گمانه‌زنی‌هایی درباره مست عشق و سرنوشت آن شد. در چند روز اخیر، حواشی درباره مست عشق بالا گرفته است، البته این اولین باری نیست که حاشیه دامنگیر این پروژه می‌شود. پیش‌تر استفتای یکی از مراجع مبنی بر «جایز نبودن ساخت ترویج صوفی‌گری» حواشی را برای مست عشق ایجاد کرده بود که باعث شد تهیه کننده ایرانی اثر تاکید کند که «مست عشق درباره زندگی مولانا و شمس است و ترویج صوفی‌گری نیست».

همچنین کسب نشدن مجوزهای لازم از سازمان سینمایی کشور نیز حواشی دیگری را برای مست عشق در ماه‌های گذشته به وجود آورده است. این فیلم تمام مجوزها را از کشور ترکیه اخذ کرده و شاید اکران آن در ایران با مشکلاتی مواجه شود.

اما آنچه در روزهای اخیر بار دیگر نام مست عشق را سر زبان‌ها انداخته است، صحبت‌های سرمایه‌گذار ترک اثر است. به یک‌باره روابط عمومی سرمایه‌گذار تُرک با انتشار یک تیزر از پایان تدوین این فیلم در دو قالب فیلم سینمایی و سریال و آغاز اکران آن در هفته مولانا در آذرماه در ترکیه خبر داد.

در واکنش به این اظهارات حسن فتحی گفت: «۸ سکانس اصلی فیلم مست عشق فیلمبرداری نشده و سازندگان ایرانی فیلم به جهت حفظ کیفیت اثر مصر هستند، هرگونه دخل و تصرف در تدوین و امور فنی فیلم بدون اطلاع و هماهنگی و اجازه از کارگردان و تهیه کننده و سرمایه‌گذار ایرانی فیلم فاقد وجاهت اخلاقی و حرفه‌ای و واجد پیگرد قانونی است.»

پس از آن نیز طرف‌های ترک و ایرانی با بیانیه‌های مختلف به صحبت‌های یکدیگر واکنش نشان دادند، سرمایه‌گذار ترک در آخرین بیانیه خود حسن فتحی را متهم کرد که ۱۰ ماه است که از پروژه در حال ساخت خود خبری نگرفته است. از طرف دیگر مهران برومند، تهیه کننده ایرانی مست عشق نیز طرف ترک را دعوت به پیگیری اختلافات از طریق مذاکره یا راه‌های قانونی کرده است.

مخاطبان و طرفداران سینما در حال حاضر بیشترین ضرر را از این دعواها می‌بینند، احتمال تماشای فیلمی ناتمام و بی‌کیفیت بزرگترین ترس مخاطبان است که در صورت ادامه این دعواها به حقیقت تبدیل خواهد شد. از طرفی رسم تولید مشترک با کشورهای دیگر هنوز آنچنان که باید در ایران جا نیفتاده، مست عشق نیز معدود پروژه‌های بزرگ با تولید مشترک بود که تا اینجا تجربه ناموفقی برای سینمای ایران رقم زده است؛ مسئله‌ای که نشان داد سینمای ایران نیاز به بلوغ بیشتری دارد.