وحید احمدی آرا
۱۳۹۹/۰۸/۰۱ ۱۰:۰۷ چاپ
ایرج نوذری...مشاور...رشت...شیب...بام؟

سوال اساسی‌تر از رییس شورای شهر رشت این است که کدام سابقه، کدام قابلیت و کدام شاخصه‌ی شخصی، کدام توان مدیریتی و کدام رزومه‌ی هنری، فرهنگی ایشان دلیل انتخابش به عنوان مشاور فرهنگی شورای شهر رشت بوده است؟ و اساسا این گزینش چه سود و فایده‌ای برای شورای شهر رشت و رشتوندان دارد؟

گیل خبر/ وحید احمدی آرا 

خبر را همه شنیدیم و خواندیم و همچنین فرمایشات مشاور فرهنگی جدید شورای شهر رشت را که رشتی نیست و اما به شهرهای شمالی علاقمند است!

بیش از هر چیز سراغ دوستان جوان و پاسخگویم که عضو شورا و رییس و نایب رییس کمیسیون فرهنگی شورا هستند. بهراد و فرهام هر دو از دلیل و نحوه ی انتخاب این بازیگر متولد قزوین و ساکن تهران به عنوان مشاور شورای شهر رشت ابراز بی اطلاعی کردند و این انتخاب را حاصل تصمیم فردی رییس شورای شهر رشت دانستند.

کامنتها و نظرات همشهریان م در فضای مجازی ذیل خبر مربوطه را خواندم و استوری های بسیاری از فعالان فضای مجازی را دیدم و ...

اینکه جایگاه ایرج نوذری در هنر و فرهنگ معاصر ایران کجاست را به اهالی متخصص فرهنگ و هنر گیلان واگذار می کنم اما در عین حال این حق را برای همه ی دلسوزان و دلسوختگان فرهنگ و هنر این شهر محفوظ می دارم که مطالبه گری کنند و از رییس شورا سوالاتی بجا و اساسی را مطرح کنند.

مهم ترین و فراگیرترین سوالی که در میان اندک مخاطبانی که هنوز کنش های شورای پنجم را بی واکنش نمی گذارند و هنوز مانند بسیاری از کنشگران شهری و مدیریتی بیخیال رفتارهای عجیب و غیرقابل توجیه این شورا نشده‌اند، طرح شده این است که آیا در میان اهالی فرهنگ و هنر گیلان و رشت و یا هنرمندان رشتی مقیم پایتخت که کم شمار هم نیستند، فردی نبوده که توانمندی‌ها، شهرت و کارآمدی هم سنگ آقای نوذری را دارا باشد؟

هر چند شخصا معتقدم متاسفانه رقابت‌ها و حسادت‌های اغلب غیر فرهنگی و فرا هنری هنرمندان شهرم آنقدر زیاد است که هر فردی به این عنوان برگزیده می شد قطعا حاشیه‌ها و حرف و حدیث‌های مشابهی در پی داشت، اما این بداخلاقی همشهریانم مسلما نمی‌تواند دلیلی برای انتخاب ایرج نوذری به این سمت باشد.

و سوال اساسی‌تر از رییس شورای شهر رشت این است که کدام سابقه، کدام قابلیت و کدام شاخصه‌ی شخصی، کدام توان مدیریتی و کدام رزومه‌ی هنری، فرهنگی ایشان دلیل انتخابش به عنوان مشاور فرهنگی شورای شهر رشت بوده است؟ و اساسا این گزینش چه سود و فایده‌ای برای شورای شهر رشت و رشتوندان دارد؟

با روحیاتی که از احمد رمضانپور در اهمیت دادنش به نظر رسانه‌ها و پرسشگران سراغ دارم مطمئنم که ایشان این سوالات را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت و از صمیم قلب امیدوارم که پاسخ درخور، شایسته و قابل دفاعی به انتقاداتی که به این انتصاب وارد است، ارائه کند.

بدیهی است از دوستان جان و جوانم  در کمیسیون فرهنگی شورا هم انتظار این می‌رود که حتی اگر بی‌اطلاع بودند و به واسطه رودربایستی و یا هر چیزی در مراسم اعطای این حکم حضور داشتند و سکوت کردند و لب به اعتراض نگشودند، پیگیر این مبحث باشند و دست کم نظر خود را درباره‌ی این گزینش عجیب اعلام کنند.

تا لحظه‌ی نگارش این مطلب بهراد ذاکری عزیزم، در استوری صفحه‌ی شخصی خود به این مطلب اشاره کرد و این انتخاب را تصمیم فردی رییس شورا عنوان نموده است و قطعا انتظار می‌رود سایر اعضای شورا و علی الخصوص اعضای کمیسیون فرهنگی در این خصوص اظهار و اعلام نظر کنند.

جامعه‌ی فرهنگ و هنر رشت بی‌صبرانه منتظرند معیارها و دلایل فنی، مدیریتی این انتخاب و فواید و مزیتهای احتمالی حضور ایرج نوذری در منصب مشاور فرهنگی شورای شهر رشت را از زبان ریاست محترم شورای شهر رشت بشنوند.

اینکه در این انتخاب آیا از اهالی فرهنگ و هنر نظری اخذ شده و چه ملاکی در این گزینش لحاظ شده است؟

آیا اساسا در سوابق فردی نوذری، موارد مشابهی وجود داشته است و اگر داشته در کدام شورا، کدام شهر و کدام جایگاه مدیریتی بوده است؟ چرا میان این همه هنرمند و بازیگر و کارگردان و ...چه بومی چه غیربومی ...این انتصاب و قطعا این افتخار، می گویم افتخار چرا که قطعا نام رشت در کنار هر عنوانی خود به خود افتخار می آورد، نصیب ایرج نوذری شده است؟