ریشه های عقب ماندگی گیلان (قسمت سوم)
۱۳۹۹/۰۷/۲۲ ۱۱:۲۵ چاپ

گیل خبر/ جهانگیر عابد: در بخش اول از  #ریشه_های_عقب_ماندگی_گیلان به پایین تر بودن تعداد مجوزهای تاسیس صنعتی صادره توسط صمت گیلان از میانگین کشوری اشاره شد و انتظار می رفت نهادهای نظارتی چون استانداری با ورود به موضوع، سازمان صمت گیلان را به تسهیل در روند صدور مجوز وادار نمایند اما حداقل تا این لحظه تحرکی در این موضوع دیده نشده است. خود سازمان صمت گیلان نیز طی جوابیه ای که در اختیار گیل خبر قرار داد  تعداد مجوز تاسیس صادره را امری کم اهمیت جلوه  داد که در این قسمت سعی می کنیم به آن بپردازیم.

متاسفانه یکی از عادتهای عجیب مدیران سازمانهای دولتی گیلان آن است که به صورت مداوم آمارهایی را به عنوان شاخص توسعه یافتگی مطرح می کنند اما چنانچه مردم و رسانه ها یادآور شوند که آمار ارائه شده پایین تر از میانگین کشوری و کمتر از نصف استان های همجوار است مدیران سازمان مربوطه با فرار رو به جلو سعی در بی اهمیت جلوه دادن آمارهایی دارند که خود تا دیروز با افتخار از آن یاد می کردند!

برای نمونه در جوابیه سازمان صمت به آن اشاره شده که تعداد مجوز تاسیس صادره اهمیت ندارد و آنچه اهمیت دارد تنها تعداد پروانه بهره برداری صادر شده و رقم سرمایه گذاری در صنایع استان است. لازم به ذکر است انکار اهمیت تعداد جواز تاسیس صادره نه تنها غیرقابل پذیرش بلکه خطرناک است؛ چرا که همواره درصد مشخصی از دارندگان جواز تاسیس موفق به راه اندازی واحد صنعتی می شوند و فراری دادن سرمایه گذار در گام اول ورود سرمایه گذار به سازمان ها سبب می شود دیگر متقاضی برای پروانه بهره برداری وجود نداشته باشد.

فارغ از تعداد پایین جواز تاسیس صادره آمارها حکایت از عقب ماندگی مفرط صمت گیلان در سایر حوزه ها دارد. برای مثال طی سال ۹۸ تعداد پروانه بهره برداری صادره در گیلان ۲۵ درصد کمتر از مازندران بوده است و رقم سرمایه گذاری در گیلان بالغ بر ۸۷ درصد از مازندران پایین تر بوده است! به عبارتی در سال ۹۸ با استناد به آمارهای ارائه شده توسط مدیران کل صمت گیلان (اینجا بخوانید) و  مازندران (اینجا بخوانید) در می یابیم میزان سرمایه گذاری در صنایع استان گیلان ۱۶۰۰ میلیارد تومان و در صنایع استان مازندران ۱۲۰۰۰ میلیارد بوده تومان است.

همانطور که پیش از این عرض شد سعی نداریم گیلان را با کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم اما حقیقتا برای یک گیلانی تاسف آور است که دریابد استان گیلان از حیث جذب سرمایه گذار ۸۷ درصد از استان همجوار خود عقب تر باشد!
در پایان همانطور که در بخش قبلی اشاره شد تنها راه جبران عقب ماندگی ملزم کردن سازمانهای مربوطه به رساندن تعداد مجوزها به میانگین کشوری است. یقینا صدها پرونده جواز تاسیس و بهره برداری نیمه کاره در کشوی میزهای کارمندان صمت گیلان و سازمانهای استعلام شونده چون محیط زیست،شرکت شهرکهای صنعتی و ... درحال خاک خوردن هستند که نیاز است مدیران مربوطه به سراغ آنها رفته و با دعوت از کارآفرینان و صنعتگران در برابر آنها سر تعظیم فرود آورند و فراموش نکنند که بیت المال مصرفی در ادارات باید به ایجاد اشتغال و رونق بخشیدن به زندگی مردم ختم شود.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code