گیل خبر/ رضا اردکانیان، وزیر نیرو با روزنامه اعتماد گفتگویی کرده است که مهمترین بخش‌های آن در ادامه آمده است.

کاندیدا نمی‌شوم

- نه تنها تصمیم ندارم که کاندیدا بشوم، بلکه تصمیم دارم که کاندیدا نشوم.

- در کشور ما متاسفانه به دلیل عدم کارکرد مستمر و غیرفصلی احزاب، سیستم‌های ارزیابی عملکرد متداول و مستمری نیست که بر اساس مترهای مورد قبول جامعه، کارکردها را ارزیابی کنند.


جزئیات طرح «برق امید»

- الف) به مشترکینی که پایین‌تر از 100کیلو وات ساعت در ماه برق مصرف می‌کنند کم‌مصرف گفته می‌شود. 30 درصد مشترکین خانگی برق کشور کم‌مصرف هستند. به عبارت دیگر 2/8 میلیون مشترک خانگی، ماهیانه زیر 100 کیلو وات ساعت برق مصرف می‌کنند. از اول آبان ماه که زمان اجرای مصوبه دولت است، قبض برق این دسته از مشترکین صفر خواهد بود و تا زمانی که این مشترکین مصرف‌شان را زیر 100کیلو وات ساعت در ماه نگه دارند، لازم نیست پولی برای برق بپردازند.

- ب) 55 درصد مشترکین برق خانگی جزو گروه خوش‌مصرف‌ها هستند. به عبارت دیگر این گروه در مناطق عادی ماهیانه بیش از 100کیلو وات ساعت و کمتر از 300 کیلو وات ساعت برق مصرف می‌کنند. تعرفه برق این گروه از اول آبان مانند ماه‌های قبل محاسبه می‌شود. با این تفاوت که اگر بتوانند خود را جزو گروه کم‌مصرف‌ها کنند (یعنی کمتر از 100کیلو وات ساعت در ماه مصرف کنند) برق‌شان رایگان خواهد شد. از 55 درصد این دسته حدود یک میلیون مشترک قابلیت این را دارند که به اندکی مراعات خود را به جرگه کم‌مصرف‌ها وارد کنند و دیگر پول برق ندهند. حالا اگر مشترکان خوش‌مصرف (مصارف کمتر از 300 کیلو وات ساعت در ماه) نتوانستند خود را جزو گروه کم‌مصرف‌ها کنند اما نسبت به ماه مشابه سال قبل کمتر برق مصرف نمایند، بسته به مصرف‌شان از وزارت نیرو پاداش خواهند گرفت.

- ج) گروه سوم مشترکان خانگی مشترکینی هستند که در مناطق عادی بیش از 300 کیلو وات ساعت در ماه برق مصرف می‌کنند. به این گروه پرمصرف گفته می‌شود. این گروه 15درصد کل مشترکان خانگی را شامل می‌شوند. یعنی4/4 میلیون مشترک. گروه پرمصرف‌ها 14 برابر مشترکان کم‌مصرف، برق مصرف می‌کنند. مصوبه موسوم به «برق امید» برای این گروه چه اتفاقی را رقم می‌زند؟ وزارت نیرو برای این گروه 3 سناریو روی میز گذاشته است. به این گروه 6 ماه فرصت داده خواهد شد تا 3 انتخاب داشته باشند. انتخاب اول‌شان می‌تواند این باشد که با دریافت آموزش‌های لازم، مصرف برق‌شان را کم کنند. برای ارایه این آموزش‌ها استارت‌آپ‌هایی فعال خواهد شد. انتخاب دوم پرمصرف‌ها، استفاده از تسهیلات بانکی برای نصب پنل‌های خورشیدی کوچک روی پشت بام‌های‌شان است. در این زمینه مذاکرات وزارت نیرو با بانک عامل شروع شده و قرار است مشترک حدود 4 درصد کارمزد تسهیلات خرید پنل‌ها را بپردازد. اما انتخاب سوم مشترکین پرمصرف، پرداخت پول بیشتر برای مصرف برق است. در این انتخاب مشترکین پرمصرف باید از 6 ماه بعد از آبان‌ماه 10درصد نسبت به قبل برق‌شان را گران‌تر بخرند.



همرسانی کنید:

نظر شما:

security code