نشست تخصصی تحلیلی گردشگری و توسعه روستایی برگزار شد

به همت اولین فرهنگسرای گردشگری کشور، اولین نشست تخصصی تحلیلی گردشگری و توسعه روستایی با همراهی پژوهشکده گیلان شناسی برگزار شد.


گیل خبر/ این نشست به انگیزه ۲۲ سپتامبر روز جهانی گردشگری، با هدف تحلیل شعار امسال سازمان جهانی گردشگری و با حضور جمعی از خبرگان، اعضای هیئت علمی، صاحب نظران و کنشگران حوزه گردشگری استان گیلان برگزار شد.
در ابتدای نشست دکتر طاهره صابری رئیس شورای سیاستگذاری فرهنگسرای گردشگری به بیان لزوم برگزاری این نشست تخصصی تحلیلی نشست با هدف بررسی شعار سال 2020 سازمان جهانی گردشگری پرداخت و ضمن قدردانی از مجموعه پژوهشکده گیلان شناسی و دکتر سید هاشم موسوی، خاطر نشان کرد برگزاری نشستهای تخصصی و تحلیلی با حضور نخبگان میتواند راه دستیابی به اهداف توسعه پایدار را هموار نماید.
در ادامه دکتر جواد هادی زاده مدیرعامل و موسس اولین فرهنگسرای گردشگری کشور ضمن اشاره به گزارش عملکرد فرهنگسرای گردشگری از اردیبهشت ۹۸ تا به امروز از نخبگان جمع خواست تا این مرکز را در راستای تولیدات محتوای جذاب تخصصی در حوزه گردشگری و اجرای برنامه های عملی و کارکردی یاری نمایند.
دکتر باقری دانش آموخته مدیریت گردشگری و عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در این نشست ضمن اشاره به اهمیت جایگاه سازمان جهانی گردشگری و انتخاب شعارهای این سازمان در سال های متمادی اذعان داشت، گردشگری از بعد اقتصادی زیستی به عنوان ابزاری هدفمند است که میتواند ما را به سمت روستاها هدایت کند و منجر به توسعه روستا ها شود.
دکتر رضا علیزاده جامعه شناس مطرح استان و عضو هیئت علمی پژوهشکده گیلانشناسی ، به اهمیت مقوله مهاجرت از روستاها و نارسایی اطلاعات آماری در این حوزه به دلیل نبود سامانه ثبت مهاجر پرداخت و یکی از مشکلات اساسی در این رابطه را فقدان وجود پارادایم اقتصادی در استان گیلان دانست. وی افزود، با مهاجرت بی رویه غیر بومی ها به استان گیلان که با ان روبرو هستیم به نقطه ای خواهم رسید که تمام منابع مان را از دست میدهیم و دیگر پتانسیلی برای گردشگری وجود نخواهد داشت.
وی در عین بیان آسیب شناسی ورود حوزه گردشگری به روستا، گردشگری و بوم گردی اصولی را از جمله راهکارهای توسعه اقتصاد روستاها دانست و به نقش سازمان دولتی و غیردولتی در این رابطه اشاره نمود.
خانم دکتر طاهره صبوری عضو هیات علمی دانشگاه ازاد رشت با ارائه پروژه اقدام خود در راه اندازی و بهربرداری یک واحدبوم گردی به ایجاد اشتغال برای ساکنین روستا و رونق دادن دوباره صنایع دستی آنان در قالب احیای جشن ها و جشنواره های فصلی و مبتنی بر آداب و رسوم و خوراک روستاییان به عنوان دستاوردهای اقامتگاه های بوم گردی اشاره نمود و به بیان چالش های احداث و مدیریت اقامتگاه ها پرداخت که از دید مسئولین و کنشگران حوزه گردشگری مقفول مانده است. وی نبود منابع انسانی ماهر و دایمی را از معضلات توسعه برنامه های اقامتگاه های بومگردی دانست و اشاره کرد در حال راه اندازی اقامتگاه دوم بوم گردی خود با رویکرد آموزشی ویژه کودکان و نوجوانان هستیم تا روند برنامه های فرهنگی و بومی در روستا ها اثرگذاری پایداری داشته باشند.
در ادامه دکتر نصراله مولایی رئیس مرکز تحقیقات گردشگری و رئیس انجمن علمی جغرافیا و برنامه ریزی روستایی ایران( شعبه استان گیلان) به عنوان مهمان ویژه این نشست تخصصی تحلیلی در بیانات خود اظهار داشت، توسعه روستایی زمانی در کنار گردشگری قرار می گیرد که از ابعاد اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد. در اینصورت گردشگری به عنوان یک فعالیت مکمل در روستاها می تواند بسیاری از ناملایمات اقتصادی،فرهنگی،اجتماعی را بهبود ببخشد که این خود نیازمند کمک بخش های دولتی و غیردولتی ست.
از دیگر مهمان ویژه برنامه دکتر مسعود یحیی زاده رئیس پژوهش و توسعه آینده نگری استانداری گیلان در جمع بندی نظرات خبرگان افزود: در بحث گردشگری انحرافات فرهنگی و شکاف طبقاتی وجود دارد و اجماع نظری در توسعه روستائی اتفاق نیافتاده است.
وی افزود شهر خوب شهری است که روستاهای اطرافش آباد باشد اگر روستاها از بین برود ذخیره های ملی ما نابود می شوند و اگر درآمد روستایی بالا نرود، باعث می شود در انتخاب هایشان اختلال بوجود آید و در نهایت به فروش اراضی و املاک روستائی که هدیه میراث و گذشتگان هستند، دست بزنند. وی اظهار داشت فقدان هدف گذاری از مشکلات دستگاهای اجرایی استان است که مشکلات زیادی را برای توسعه پایدار روستاها ایجاد نمود است.

در این برنامه در حضور نخبگان، اندیشمندان و کنشگران حوزه گردشگری و به مناسبت روز جهانی گردشگری از دکتر جواد هادی زاده به پاس سال ها تلاش و کار داوطلبانه در توسعه گردشگری استان گیلان با اهدای مُهری به نام ایشان تجلیل و قدردانی شد.
این نشست تخصصی با رونمایی پوستر فراخوان همایش "گردشگری خلاق: راهکار نوین توسعه پایدار استان گیلان" که در سه بخش فراخوان مقالات، یادداشت و ایده در گیلان برگزار خواهد شد به پایان رسید.