استاندار گیلان گفت: رعایت دستورالعمل های بهداشتی و تمام توصیه های متخصصان بهداشت و درمان در جامعه برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و حفظ سلامت آحاد جامعه وظیفه ای ملی، اخلاقی ، دینی و قانونی تک تک افراد است.

گیل خبر/ به گزارش ایرنا؛ ارسلان زارع روز شنبه در جلسه استان ستاد مقابله با کرونا  افزود: از این رو مدیران، کارکنان دستگاه ها و تمام مردم باید به این وظیفه ملی، اخلاقی و قانونی عمل کرده و به رعایت دستورالعمل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا توجه جدی داشته باشند.

وی بیان اینکه رعایت دستورالعمل های بهداشتی عامل مهمی در پیشگیری از انتشار ویروس کرونا است، اظهار داشت: این توصیه ها اعم از رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، عدم ترددهای زیاد و غیر ضرور در اجتماعات و شست وشوی دست ها با آب و صابون باید برای پیشگیری از شیوع این ویروس به طور جدی توسط مردم رعایت شود.

وی خاطر نشان کرد: جای تعجب است که با گذشت هفته ها بعد از بحران شدید و دغدغه ها پیرامون آغاز موج سوم شیوع این ویروس شاهد عادی انگاری مردم یا کاهش رعایت دستورالعمل های بهداشتی پیشگیرانه از انتشار کرونا هستیم، متاسفانه وضعیت گیلان نیز در ارتباط با رعایت دستورالعمل ها از میانگین کشوری کمتر است.

استاندار گیلان بیان داشت: با این شرایط باید طی این هفته اکیپ های بازرسی را در استان تشدید کرده و  اطلاع رسانی ها و آگاهی بخشی را نیز بیشتر کنیم.

 وی تصریح کرد : همچنین باید گشت های نظارت بر اماکن، تاسیسات و ادارات فعال تر شود و ضمن شناسایی افراد سهل انگار نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی که به تضییع حقوق شهروندی می‌پردازند، با آنان برخوردی جدی صورت گیرد.

وی با اشاره به ارائه گزارش امروز ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر اینکه بیشترین فوتی های مبتلایان به کووید ۱۹ افراد بالای ۷۵ سال هستند، اضافه کرد: توجه این نکته و ارتقا مراقبت ها از سالمندان مهم است ضمن اینکه خود آنان هم باید بیشتر توصیه ها را رعایت کنند.

زارع با بیان اینکه خانواده های سالمندان باید از رفت و آمدهای غیرضرور با آنان خوددای کنند، اظهار داشت: همه ما ایام نوروز امسال را به یاد داریم که فرزندان برای حفظ سلامتی بزرگترها اعم از پدربزرگ ها و مادربزرگ ها به دیدارشان نمی رفتند و الان هم نیاز است این روال باید برای مراقبت از سالمندان تداوم یابد.

وی ضمن درخواست از مردم برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی بیان داشت: رسانه ها و فضای مجازی باید در حوزه فرهنگ سازی و بالا بردن حساسیت های جامعه در این زمینه کمک کنند و برای بیان اهمیت این موضوع تولید محتوی خلاقانه داشته باشند.

استاندار گیلان تصریح کرد : امروز بیش از هر زمان نیازمند ایجاد درک مشترک در مقابله با بیماری کووید ۱۹ هستیم زیرا در صورت ایجاد این درک مشترک همگان به ضرورت افزایش انضباط اجتماعی و مراقبت های بهداشتی آگاه و نسبت به آن حساس و ترغیب می شوند.

وی با بیان اینکه گزارش هایی از میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بخش های مختلف از جمله شبکه حمل و نقل عمومی، اصناف، اداره ها و دیگر بخش ها ارائه شده که گویای پایین آمدن سطح حساسیت شهروندان است، افزود: پیشگیری، اصلی ترین راه مقابله با شیوع بیماری و عامل مهم حفظ سلامتی است که باید در سطح عمومی مورد توجه و ملاحظه مردم باشد.

وی در ادامه با اشاره به تولید ۲ میلیون عدد ماسک در گیلان طی هفته گذشته اظهار داشت: تولید این میزان ماسک در استان قابل قبول است اما باید همچنان برای افزایش تولید در این زمینه فعالیت ها افزایش یابد.

استاندار گیلان با بیان اینکه از تلاش های انجام شده و همکاری مردم در رعایت توصیه ها راضی هستیم اما هیچ وقت قانع نیستیم، اضافه کرد: مردم در مرکز استان و شهرستان ها در اربعین حسینی (ع) اصول بهداشتی و دستورالعمل ها شامل فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را رعایت کردند که جای قدردانی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به ثبت نام دانشجویان جدیدالورود برای آبان ماه خاطر نشان کرد: تلاش شود ثبت نام به صورت مجازی و غیرحضوری انجام شود تا از حضور دانشجویان جدید الورود و خانواده های آنان و ایجاد ازدحام خودداری شود.

وی با اشاره به جلسه امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا و تصمیمات اتخاذ شده در زمینه تعیین جریمه برای افرادی که دستورالعمل ها را رعایت نمی کنند، اظهار داشت: اگر نیاز باشد در آینده اختیار تصمیم گیری در این زمینه برای استانها به تناسب شرایط هم به هر استان داده می شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه در جلسه هفته آینده مقابله با کرونا در استان از میزان رعایت دستگاه های اجرایی و ادارات در بحث استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی گزارشی جامع داده شود، تصریح کرد: در این ارتباط با سهل انگاران اعم از مدیر و کارمند خاطی باید برخورد می شود.