مناظره معاونان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با محوریت مسائلی چون همه‌گیری کرونا، اقتصاد، سیاست‌های زیست‌محیطی، تبعیض نژادی و سیاست خارجی برگزار شد.

گیل خبر/ به گزارش ایلنا، مناظره «مایک پنس» و «کامالا هریس» معاونان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به میزبانی «سوزان پیج» مجری شبکه «یو‌اس‌ای تودی» در دانشگاه «یوتا» برگزار شد.

وی از حاضران خواست در تمام مدت مناظره ماسک به صورت داشته باشند.

در ابتدای مجری با اشاره به همه‌گیری ویروس کرونا و تحت کنترل نبودن این بیماری در آمریکا، گفت که حتی اگر واکسن هم تولید شود، برنامه‌های دشواری در پیش خواهد بود. وی از هریس خواست درباره برنامه بایدن در این خصوص توضیح دهد.

هریس: وضعیت در آمریکا فاجعه است/ ترامپ کادر درمان را به قربانگاه فرستاد

هریس در این‌باره گفت که وضعیت در آمریکا فاجعه است. از هر پنج کسب و کار یک مورد تعطیل شده است. کادر درمانی به قربانگاه فرستاده شده و شمار زیادی جان خود را از دست داده‌اند. در مورد این مسائل به ترامپ و دولتش اطلاع‌رسانی شده بود. آنها همه این مسائل را می‌دانستند ولی سعی کردند آن را کمرنگ نشان دهند. هنوز هم دولت ترامپ برنامه مشخصی ندارد ولی بایدن به دنبال یک استراتژی ملی است، این‌که چگونه واکسن را میان همه توزیع کند. دولت ترامپ حق انتخاب شدن دوباره را ندارد.

مجری خطاب به پنس گفت که بیش از ۲۱۰ هزار آمریکایی از ماه مارس جان خود را از دست داده‌اند. شما مسئول مبارزه با بیماری کووید بوده‌اید. چرا نتوانسته‌اید این بیماری را کنترل کنید؟

پنس در این‌باره گفت: کشور ما در سال جاری با چالش بزرگی رو‌به‌رو شد ولی ترامپ، سلامت مردم را در اولویت قرار داد. ما با به دست آوردن زمان بیش از ۱۱۵ میلیون تست انجام دادیم و شمار زیادی کیت‌های پزشکی را در اختیار کادر درمان قرار دادیم. کاری که ترامپ کرد باعث خواهد شد ده‌ها میلیون نفر به واکسن دسترسی داشته باشند. وقتی به پیشرفت واکسن نگاه می‌کنیم به نظر می‌رسد جو بایدن می‌خواهد از روی ما کپی‌کاری کند.

هریس در پاسخ گفت که شرایط نشان می‌دهد که برنامه‌های دولت ترامپ و آنچه بایدن درباره آن سخن می‌گیود جواب نداده است. از مصاحبه «باب وودوارد» درباره پنهان‌کاری ترامپ می‌دانیم. از مردم آمریکا می‌پرسم که آیا نگران نیستید از کجا می‌توانید دارو تهیه کنید؟ زمانی که بچه‌ها از مدرسه برمی‌گردند، نگران نیستید که ویروس را با خود آورده باشند؟

هریس افزود که مردم آمریکا باید به دلیل بی‌کفایتی دولت فداکاری زیادی می‌کردند.

 

پیج در ادامه گفت که متخصصان بر لزوم استفاده از واکسن تاکید می‌کنند ولی نیمی از مردم آمریکا گفته‌اند که این کار را نخواهند کرد. وی خواستار نظر هریس در این‌باره شد.

هریس گفت که اگر این واکسن توسط متخصصان تایید شود از آن استفاده خواهد کرد ولی به حرف‌های ترامپ در این خصوص اعتماد نمی‌کند.

پنس: به زودی به واکسن دست خواهیم یافت

پنس در این‌باره گفت: ما به زودی به واکسن دست خواهیم یافت. اگر واکسن در دوره ترامپ قابل ارائه باشد، شما آن را زیر سوال می‌برید. تا پایان سال جاری واکسن را در اختیار مردم قرار می‌دهیم. زمانی که شما از شکست این دولت صحبت می‌کنید، به یاد آورید که در سال ۲۰۰۹ و زمانی که بایدن معاون رئیس‌جمهوری بود، میلیون‌ها آمریکایی به آنفلوانزای خوکی مبتلا شدند. ما از اشتباهات آنها بسیار آموختیم.

هریس در پاسخ به این‌که آیا در خصوص چشم‌انداز انتقال قدرت از رئیس‌جمهور به معاون وی صحبت‌هایی با بایدن کرده‌اید یا خیر، گفت: من و بایدن هر دو با جنگیدن برای کرامت انسانها بزرگ شده‌ایم. من اولین زن رنگین‌پوست بودم که در کالیفرنیا دادستان عمومی بودم و دومین زن سیاه‌پوستی بودم که در کمیته اطلاعاتی سنا کار کردم، به نقاط مختلف جها سفر کرده و با سربازانمان دیدار کردم. هدف مشترک ما به تعالی رساندن مردم آمریکا است.

 

پیج در ادامه گفت که بایدن از طرحی سخن گفته است که به اصلی‌ترین طرح موجود تبدیل می‌شود، آیا رای‌دهندگان باید در این خصوص اطلاعاتی داشته باشند؟

پنس در این‌باره گفت که مردم آمریکا همچنان در جریان وضعیت سلامت ترامپ قرار خواهند گرفت. از بایدن و هریس هم به دلیل آرزوی بهبودی برای ترامپ تقدیر می‌کنم.

هریس: ترامپ روی همه چیز سرپوش می‌گذارد

هریس هم گفت که بایدن نه تنها درباره وضعیت سلامت خود بلکه درباره وضعیت مالیاتی خود هم بسیار شفاف عمل کرده است. ترامپ ۴۰۰ میلیون دلار مقروض است و مردم آمریکا حق دارند بدانند چه مسائلی روی تصمیم‌گیری‌های رئیس‌جمهوری تاثیر دارد. بایدن برای سال‌ها شفاف بوده و صادقانه حرف می‌زند، برعکس او ترامپ است که روی همه چیز سرپوش می‌گذارد.

هریس با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی ترامپ، گفت که بایدن در صورت پیروزی، قانون مالیاتی ترامپ را لغو کرده و سرمایه‌گذاری خود را روی زیرساخت‌ها و انرژی‌های پاک و نوآوری سرمایه‌گذاری می‌کند. او همچنین تصمیم دارد روی آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری کند. او برخلاف ترامپ به دنبال تصویب قانونی نیست که بر اساس آن شرکت‌های آمریکایی از کشور خارج شده و از آنجا به فعالیت ادامه دهند.

پنس: دموکرات‌ها می‌خواهند اقتصاد ما را دوباره تسلیم چین کنند

پنس درباره شرایط اقتصادی گفت: زمانی که دولت فعلی روی کار آمد، کشور با پیامدهای رکود اقتصادی رو‌به‌رو بود و با پیروزی ترامپ، شمار زیادی از کارگران آمریکایی از سیاست‌های مالیاتی متنفع شدند. بعد از همه‌گیری میلیون‌ها دلار و شمار زیادی شغل از دست دادیم ولی سیاست ترامپ در خصوص نجات فرصت‌های شغلی از طریق بسته‌های مشوق، کارساز بوده است؛ با این وجود بایدن به دنبال افزایش مالیات است. آنها می‌خواهند اقتصاد ما را دوباره تسلیم چین کنند و کسری تجاری را دوباره برقرار کنند. اقتصاد آمریکا کاملا به نتیجه این انتخابات وابسته است.

هریس در پاسخ گفت: بایدن مالیات‌ها را بالا نمی‌برد. او کسی است که در زمان رکود اقتصادی مسئول احیای طرح اقتصادی بود که دوباره آمریکا را روی غلطک انداخت اما ترامپ باعث فروپاشی اقتصاد شد. بایدن طرح بیمه رایگان را برای ۲۲ میلیون آمریکایی به ارمغان آورد ولی ترامپ سعی کرد این بیمه درمانی را لغو کند.

پنس در ادامه از تصمیم ترامپ برای خروج از پیمان آب و هوایی پاریس و کارنامه محیط‌زستی وی دفاع کرد و دفاع کرد و گفت که آب و هوای ما از هر زمان دیگری تمیزتر است.

پیج در ادامه از هریس پرسید که طرح دولت بایدن در خصوص انرژی‌های سبز چیست.

هریس: دولت ترامپ اعتقادی به علم ندارد/ با افتخار به پیمان پاریس بازمی‌گردیم

وی در پاسخ گفت: بایدن متوجه است که غرب کشور در حال سوختن است. به گردبادها نگاه کنید. بایدن به دانش اعتقاد دارد ولی دولت ترامپ کلمه اقتصاد و تغییرات اقلیمی را از وبسایت خود حذف کرد. آنها اعتقادی به علم ندارند. بایدن بر رسیدن به کربن‌صفر تاکید دارد ولی ترامپ می‌خواهد به عقب بازگردد. ما با افتخار به توافق پاریس بازمی‌گردیم.

هریس همچنین گفت که جو بایدن ناجی صنعت خودروسازی آمریکا بود ولی شما علیه او رای دادید.

پیج در سوال بعدی با اشاره به سیاست خارجی آمریکا و رویکرد این کشور در قبال چین، از پنس در این خصوص توضیح خواست.

پنس در این‌باره گفت: باید چین را به خاطر ویروس کرونا سرزنش کنیم. چین و سازمان بهداشت جهانی با مردم آمریکا صادق نبودند. ترامپ از ابتدای دولت خود مقابل چین ایستاد در حالی که بایدن برای این کشور هورا می‌کشید. بایدن با تصمیم ترامپ برای توقف سفر از چین مخالفت کرد و آن را بیگانه‌هراسی خواند.

هریس در همین خصوص گفت که برخورد و نگاه دولت ترامپ به چین باعث شده بسیاری از آمریکایی‌ها، جان، شغل و وجهه خود را از دست بدهند. ترامپ یک درگیری ذهنی برای از بین بردن تمام دستاوردهای دولت سابق دارد. در حال حاضر ۲۱۰ هزار آمریکایی جان خود را از دست داده‌اند. جنگ نجاری با چین باعث از دست رفتن ۳۰۰ هزار شغل شده و مصرف‌کننده آمریکایی مجبور به پرداخت هزینه بسیاری بیشتری شده است. بسیاری از کشورها که پیش‌تر متحد ما بودند، در حال حاضر احترامی برای ما قائل نیستند.

مجری در ادامه از هریس پرسید، تعریف شما از رهبری جهانی آمریکا در سال ۲۰۲۰ چیست؟

هریس: به دلیل برخورد یکجانبه ترامپ در سیاست خارجی، امنیت ما کاهش یافت

هریس در پاسخ گفت که ما این را می‌دانیم که زمانی که به یک دوست وعده‌ای می‌دهیم باید به آن پایبند باشیم و باید دشمن خود را بشناسیم ولی ترامپ به دوستان ما پشت کرد و دیکتاتورها را در آغوش گرفت. به دوستان ما در ناتو نگاه کنید. به برجام نگاه کنید. ایران در حال افزایش ذخایر هسته‌ای خود است. به دلیل برخورد یکجانبه ترامپ در سیاست خارجی، امنیت ما کاهش یافت. ترامپ عمل به وعده را نمی‌فهمد چون صداقت را نمی‌فهمد.

 

 

پنس: ترامپ با انتقال سفارت به بیت‌المقدس، به وعده خود عمل کرد

پنس در این خصوص گفت: ما در خصوص متحدانمان قوی عمل می‌کنیم. او به وعده خود عمل کرد و سفارت اسرائیل را به بیت‌المقدس منتقل کرد. ما همچنین موفق به شکست داعش و کشتن ابوبکر البغدادی که شمار زیادی از آمریکایی‌ها را کشته بود، شدیم. امروز دو نفر از قاتلان داعش برای محاکمه به آمریکا منتقل شدند. بایدن هم همین فرصت‌ها را داشت ولی استفاده‌ای از آن نکرد. زمانی که به وضعیت ارتش در زمان روی کار آمدن ترامپ نگاه می‌کنم، دلم می‌گیرد.

وی بار دیگر از اقدام تروریستی آمریکا در خصوص به شهادت رساندن «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید سپاه قدس ایران دفاع کرد و گفت که بایدن و هریس با این اقدام مخالف بودند.

هریس: ترامپ آسیب مغزی سربازان در حمله ایران را «سردرد» نامید

هریس گفت: بعد از ترور سردار سلیمانی، حمله‌ای متقابل از جانب ایران صورت گرفت و بسیاری از سربازان ما آسیب مغزی دیدند ولی ترامپ آن را «سردرد» نامید. او همچنین به کهنه‌سربازان ما توهین کرد و آنها را «هالو» خواند.

وی ادامه داد: روسیه اکنون برای سر سربازان آمریکایی جایزه گذاشته است. ترامپ شش بار با پوتین دیدار کرد با این وجود هیچ‌گاه درباره این مساله صحبت نکرد ولی بایدن این کار را نخواهد کرد؛ او خواستار توضیح پوتین خواهد شد.

هریس در ادامه گفت که از بین ۵۰ نفری که برای دادگاه‌های تجدیدنظر انتخاب کرد، حتی یک نفر هم سیاه‌پوست نبود.

وی در ادامه از فقدان عدالت نژادی در آمریکا و همچنین خشونت پلیس این کشور در قبال رنگین‌پوستان انتقاد کرد و گفت که همیشه باید برای رسیدن به آرمان‌های خود بجنگیم. باید اصلاحاتی در پلیس و نظام قضایی صورت بگیرد. اگر این اصلاحات زودتر انجام شده بود، جورج فلوید هرگز کشته نمی‌شد.

پنس: به نظام قضایی آمریکا اعتماد دارم/ توجیهی برای شورش و غارت وجود ندارد

پنس در این‌باره گفت که من به سیستم قضایی کشورمان اعتماد دارم. در ارتباط با جورج فلوید عدالت اجرا خواهد شد ولی توجیهی برای شورش و غارت وجود ندارد. حمایت از پلیس و آمریکایی‌های سیاه‌پوست منافاتی با هم ندارد.

مجری در ادامه از هریس پرسید، رویکرد دولت بایدن در خصوص عدم تمکین ترامپ به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت، چه خواهد بود؟

 

هریس: ترامپ به طور پیوسته با دموکراسی مقابله می‌کند

هریس در پاسخ گفت: ما حمایت مستقل‌ها و حتی جمهوری‌خواهان زیادی را داریم. بیش از ۵۰۰ افسر بازنشسته و کارشناس امنیت ملی از کمپین ما حمایت می‌کنند. زیرا آنها می‌دانند بایدن عمیقا به جنگیدن برای دموکراسی ما اعتقاد دارد. مردم آمریکا باید رای دهند. در ۲۷ روز آینده این قدرت را داریم که تصمیم بگیریم چگونه در چهار سال آینده کشور را اداره می‌کنیم. کاری که ترامپ پیوسته انجام می‌دهد مقابله با دموکراسی است؛ همان کاری که در مناظره هفته گذشته انجام داد.

پنس در این خصوص گفت: به‌رغم این‌که بایدن و هریس در نظرسنجی‌ها جلو هستند ولی اگر مردم آمریکا به کارنامه چهار ساله ترامپ نگاه کنند، دستاوردهای زیادی خواهند دید. حزب دموکرات در چهار سال گذشته تنها تلاشش ابطال نتیجه انتخابات قبلی بوده است. اگر بایدن و هریس می‌خواهند قانون را عوض کرده و زمینه را برای تقلب از طریق رای‌گیری پستی انجام دهند، باز هم بدانند که ما در نهایت پیروز هستیم.