معاون آمار سازمان مدیریت گیلان، با بیان اینکه نرخ تورم کل کشور و استان گیلان در شهریورماه به ترتیب ۲۶ و ۲۴.۱ درصد است، گفت: گیلان رتبه بیست و سوم نرخ تورم کشور را دارد.

گیل خبر/ به گزارش ایسنا؛ وحید طیفوری، از انتشار شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها، نرخ تورم و متوسط قیمت برخی اقلام خوراکی منتخب در کشور و استان گیلان در شهریورماه امسال خبر داد و اظهار کرد: نرخ تورم کل کشور و استان گیلان در شهریورماه به ترتیب ۲۶ و ۲۴.۱ درصد است.

وی با با بیان اینکه استان گیلان در این ماه در بین ۳۱ استان، رتبه بیست وسوم نرخ تورم کشور را دارد، گفت: استان آذربایجان غربی با نرخ ۲۱.۵ درصد دارای پایین‌ترین نرخ تورم و استان هرمزگان با نرخ تورم ۳۱.۴ درصد دارای بالاترین نرخ تورم در کشور است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان اضافه کرد: چهار استان مجاور استان گیلان، یعنی استان‌های قزوین، مازندران، اردبیل، و زنجان به ترتیب دارای رتبه‌های هفدهم، بیستم، بیست وششم و بیست وهفتم و استان ساحلی گلستان دارای رتبه هشتم بالاترین نرخ تورم کشور هستند.

طیفوری، نرخ تورم گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات کشور را برابر ۲۱.۵ درصد و گیلان را برابر ۱۶.۷ درصد دانست و گفت: نرخ تورم گروه عمده کالاهای غیرخوراکی ‌و خدمات کشور و گیلان نیز به ترتیب ۲۸.۲ و ۲۷.۳ درصد بوده است.

وی همچنین مقدار تغییرات تورم نقطه به نقطه شهریورماه سال جاری را در کشور و استان به ترتیب برابر ۳۴.۴ و ۳۲.۷ درصد اعلام کرد و یادآور شد: بررسی تغییرات شاخص قیمت شهریورماه سال جاری نسبت به ماه گذشته نشان می‌دهد که مقدار تغییرات تورم ماهانه در کشور برابر ۳.۶ درصد و در استان برابر پنج درصد است.