مجلس ضعیف، نمایندگان پرنفوذ؛
۱۳۹۹/۰۷/۰۶ ۱۵:۰۶ چاپ

گیل خبر/ سامان بدر: سال قبل که مصاحبه های حضوری گیل خبر با نمایندگان گیلان را داشتیم یکی از همین نماینده ها که حالا نیز در مجلس نیست بعد از پایان مصاحبه از ما دعوت کرد هر وقت خواستید به شهرستان بیاییم و در یک مجتمع تفریحی ساکن باشیم. یکی از دوستان اصلاح طلب هم تعریف می کرد از نماینده سابقی که همیشه در انتخابات بعدی ردصلاحیت می شد پرسیدم « آقا چرا علاقه مندی همیشه مجلس بروی که دوستمان با خنده ای گفت تو نمی دانی که مجلس چیه ، وگرنه هر کاری می کنی که همیشه وارد مجلس شوی.»

حالا که بحث امتیازات خانه و خودرو و واکسن اختصاصی  مجلسیان نقل محافل عمومی شده شاید خوب است که یادآوری کنیم که امتیازات نمایندگی مجلس بسیار بیشتر از اینی است که رسانه ای شده است. به نسبت توان و قدرت نماینده از بلیت استخر گرفته  تا اقامت رایگان در هتل و مجتمع های پذیرایی و ده ها امتیاز دیگر در دوران چهارساله انتظار آن ها را می کشد. آن ها می توانند فرزندان یا همسر خود را دفاتر خود مستقر کنند و از آن طریق حقوق آن ها را بپردازند. نمونه هایی داریم که از این شهر به ان شهر می روند، بدون این که کوچکترین هزینه ای از جیب خود بپردازند. بحث دخالت در ادارات و انتصاب و استخدام رفقا و برکناری مدیران هم که دیگر کار روتین  آن هاست! ما در همین گیلان با نماینده ای مواجه هستیم که از همه ارگان های دولتی انتقاد می کند، اما ناگهان به تعریف و تمجید از یک کارخانه خودروسازی می پردازد که مردم به آن کارخانه اعتماد چندانی ندارند. آیا می توان به این موضوع شک وارد نکرد؟!همه این نماینده ها هم مثل حالا که صد بهانه و توجیه برای چنین امتیازاتی با خود دارند معتقد می شوند که «همتراز وزیر» هستند و چنین مزایایی حق آن ها است!

شاید در تصویر کلی مجلس دیگر اعتبار گذشته خود را ندارد. بعد از قضایای بنزین که در شورای هماهنگی سران سه قوا تصویب شد و مجلس هرکاری کرد و هر حرفی زد نتوانست آن را تغییر دهد بیشتر از گذشته نشان داده شد که مجلس در سیاست گذاری های کلی آن چنان تاثیرگذار نیست، همان طور که حالا نیز اعضای هیات دولت مشغول به کار خود در کنار مجلس اصولگرای انقلابی هستند و کمتر کسی به آن ها ایرادی وارد می کند. اما هرکدام از نمایندگان حق و حقوقی را به دست می اورند که جایگاه نمایندگی را برای آن ها شیرین تر می کند. هرچند خودشان با تعاریفی چون «خدمتگزاری» و «کار سخت نمایندگی» به نوعی توجیه می کنند و مثل نماینده قزوین مدعی می شوند که حقشان شاسی بلند نیز است. 

با همه این اوصاف به نظر می رسد امتیازات دریافتی  برای نمایندگان مجلس یازدهم بیشتر برجسته شده است. زیرا از سویی آن ها ادعاهای بیشتری برای مبارزه با اشرافیگری و نورچشمی ها داشتند و از سوی دیگر اقدامات تاکنوینشان نیز با انتقاد مواجه بوده است. به طور مثال وقتی بحث «محدودیت فضای مجازی» ، «طرح سه فوریتی خروج از برجام» و یا طرح های این چنینی و البته بدون فایده در این مجلس در جریان است مشخص است که جامعه در مقابل آن ها بیشتر حساس می شود. علی الخصوص که مشارکت عمومی در این انتخابات بسیار پائین تر از دوره های قبلی بود و همین عاملی است که جامعه معتقد باشد که چرا باید به چنین نمایندگانی خانه، دناپلاس و پژو پارس و وام  اختصاص داده شود. تازه بازهم نمی دانند که امتیازات دیگری نیز در اختیار نمایندگان است که کمتر کسی از آن اطلاع دارد!

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code