استاندار گیلان گفت: بنا به تصمیم ستاد مقابله با کرونا ضمن اینکه راهپیمایی اربعین به سمت عتبات عالیات انجام نمی شود، هیچ گونه راهپیمایی نیز به مناسبت اربعین در دهه آخر ماه صفر در این استان حتی نمادین در روستاها از محلات تا امام زاده برگزار نمی شود.

گیل خبر/ به گزارش ایرنا؛ ارسلان زارع عصر روز شنبه در جلسه ستاد مقابله با بیماری کرونا در استانداری گیلان اظهارداشت: این مهم باید توسط دستگاه متولی اطلاع رسانی شود.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری به مناسبت هفته دفاع مقدس و تاکیدات ایشان در این سخنرانی افزود: رهبر فرزانه انقلاب فرمودند که برای مراسم اربعین همه در خانه های خود عزاداری کنیم لذا در این باره باید از ظرفیت صدا و سیما استفاده نماییم.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه در جلسه ستاد ملی کرونا در مرکز از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارشی مبنی بر میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی و مراقبتی توسط مردم ارایه شد، خاطر نشان کرد: در این گزارش بیان شد که به طور متوسط ۶۲ درصد از مردم در کشور دستورالعمل ها را رعایت می کنند.

استاندار گیلان بیان داشت: اگر چه اصل این موضوع نگران کننده است اما در هفته های گذشته این میزان ۸۲ درصد بود علاوه بر این،  بر اساس همه تاکیدات صورت گرفته هفته قبل نسبت به هفته های ماقبل در حد ۶۲ درصد باقی ماند اما متاسفانه مردم در این استان از متوسط کشوری کمتر دستورالعمل ها را مراعات می کنند.

وی اظهار داشت: رعایت دستورالعمل ها به ویژه مولفه  مهم استفاده از ماسک در پیشگیری از انتشار ویروس کرونا تاثیر شگرف دارد و این مهم اثبات شده و مورد تاکید سازمان بهداشت جهانی است لذا این موضوع باید پیوسته اطلاع رسانی شود و از مردم درخواست کنیم که استفاده از ماسک را جدی بگیرند.

استاندار گیلان با بیان اینکه  استفاده از ماسک هم متاسفانه باز نسبت به هفته های گذشته کاهش پیدا کرده و این مراعات به ۵۵ درصد رسیده اضافه کرد: متاسفانه طبق گزارش وزارت بهداشت در گیلان نیز از متوسط کشوری پایین تر یعنی ۴۹ درصد است.

وی یادآور شد: مهمترین عامل پیشگیری از انتقال ویروس کرونا استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و سایر دستورالعمل های بهداشتی است لذا از اصحاب رسانه انتظار داریم که این موارد را پیوسته به مردم یادآور شوند.

تشدید نظارت ها و محدودیت ها در صورت ضرورت

استاندار گیلان در بخش دیگری از سخنانش در جلسه ستاد مقابله با بیماری کرونا از تشدید نظارت ها، محدودیت ها و حتی تعطیلی در صورت ضرورت خبر داد و افزود: در جلسه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا پس از گزارش وزیر بهداشت از تشدید نظارت، محدودیت ها و تعطیلی برخی اماکن در صورت ضرورت صحبت شده است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اختیاراتی که به استان ها داده شده لیستی مشخصا از مراکز آموزشی و تبلیغاتی در کمیته اجتماعی انتظامی وزارت کشور مصوب و امروز تصویب شد که به استان ها ارسال خواهد شد تا استان ها بر اساس گزارش کمیته ها به ویژه کارگروه بهداشت و درمان، اگر در مجموعه یا مکانی  در صورت نیاز به محدودیت بیشتر و حتی تعطیلی نیاز است را به تهران ارسال کنند تا در کمیته تصویب و مجدد ابلاغ و اجرایی شود.

 

هشت هزار و ۳۰۰ مورد بازدید از اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی

نماینده عالی دولت در گیلان در ادامه سخنانش بیان داشت: هشت هزار و ۳۰۰ مورد بازدید طی هفته گذشته از اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در این استان انجام گرفت که این ظرفیت وجود دارد تا در هفته جاری به ۱۰ هزار بازدید گسترش یابد.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به تغییر سبک زندگی برای مقابله با کرونا و پیشگیری از انتشار ویروس این بیماری اظهار داشت: زمان خاصی برای اتمام و فعالیت ویروس و بیماری کرونا قابل پیش بینی نیست لذا باید تغییر سبک زندگی و زندگی کردن با این ویروس و رعایت دستورالعمل های بهداشتی مورد توجه جدی قرار گیرد.

استاندار گیلان با بیان اینکه باید از ترددهای غیرضرور خودداری شود، خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات برای تحقق این مهم بسط فعالیت های الکترونیک است تا جایی که امکان دارد نیازی به حضور مردم در ادارات نباشد.

 گیلان از نخستین استانهای درگیر شیوع ویروس کرونا بود . به گفته معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان،  در حال حاضر کمتر از ۳۰۰ بیمار کرونایی در سطح بیمارستان های استان گیلان بستری هستند.