گیل خبر/ جهانگیر عابد: پزشکان توصیه می کنند برای مبتلا نشدن به سرطان حتما میوه و سبزیجات مصرف کنید؛ در حالی که اغلب میوه ها و سبزیجات به کمک کودهای شیمیایی پرورش داده می شوند! پس مصرف میوه و سبزیجات نه تنها ممکن است خاصیت ضد سرطانی نداشته باشد، بلکه خود عامل به وجود آوردنده انواع سرطان باشد!

سالانه حدود ۱۲۵ هزار مورد ابتلای به انواع سرطان در کشور ثبت می‌شود که بخش اعظم آن را سرطان‌های سیستم گوارشی شامل می شود از جمله سرطان معده که عامل اصلی آن باقی ماندن سموم شیمیایی در مواد غذایی است. برای نمونه شمال کشور یکی از پر آسیب ترین مناطق از این حیث است و افزایش سه برابری سرطان روده در شمال کشور ریشه در افزایش مصرف کودها و سموم شیمیایی دارد.

در حالی استفاده از کودهای شیمیایی  در کاشت محصولات ادامه دارد که دولت سالانه قریب به ۸۰۰ میلیارد تومان برای خرید آن یارانه پرداخت می کند! یارانه ای که می تواند صرف ترویج کودها و سموم دفع آفات ارگانیک و کاهش قیمت آن شود. باید توجه داشت کودها و سموم شیمیایی علاوه بر مضراتی که برای انسان دارد لطمات غیرقابل جبرانی به خاک و محیط زیست وارد می آورد. نکته عجیب آنجاست که دولتها به کودها و سموم شیمیایی یارانه هنگفتی تخصیص می دهند اما برای کودها و سموم دفع آفات ارگانیک یارانه ای در نظر نمی گیرند و این یعنی کمر به نابودی سلامت مردم بستن!

در شرایطی که کسری شدید بودجه گریبان دولت را گرفته و یارانه کود شیمیایی حذف و قیمت آن سر به فلک کشیده بهتر است قاطبه مردم و نمایندگان آنها در مجلس به جای اصرار به بازگشت یارانه کودهای شیمیایی و پر کردن جیب مافیای این صنعت، درایت به خرج داده و به دنبال راه حل منطقی برای افزایش تولید محصولات خود باشند. در شرایطی که استفاده از کودها و سموم شیمیایی چندین دهه است در کشورهای پیشرفته منسوخ شده وقت آن است که ما نیز بیشتر از نیم قرن از دنیا عقب نمانیم و برای سلامت خود و جامعه ارزش بیشتری قائل شویم.

باید توجه داشت تاثیرات مخرب و مضر برخی سموم کشاورزی تا نیم قرن در خاک و محصولات به دست آمده از آن باقی می ماند و همین مسئله موجب شده برخی محصولات که به عنوان محصولات سالم به دیگر کشورها صادر شده، برگردانده شود! در واقع حذف مصرف کودهای شیمیایی می تواند صادرات محصولات کشاورزی را رونق بخشیده و بدنامی فعلی محصولات کشاورزی ایران را که حاصل مصرف کودهای شیمیایی است به مرور از اذهان مشتریان جهانی محصولات کشاورزی پاک کند.