وعده شهرداری رشت به کجا رسید؛
۱۳۹۹/۰۶/۲۲ ۱۳:۴۶ چاپ

گشایش نخستین نمایندگی خانه سینما کشور در گیلان اگرچه از گردباد حوادث و بدخبرهای ۱۳۹۸ در امان نماند اما امروز متولیان امر در آستانه بیست و یکم شهریور ماه که در گاهشمار سرزمینمان روز ملی سینما نام گرفته است، معتقدند افتتاح نمایندگی خانه سینما در رشت خانه‌ای روی آب نیست.

گیل خبر/به نقل از ایرنا، زمستان ۹۸ بود که همایون اسعدیان رئیس هیات مدیره خانه سینما با هیات همراه بمنظور رایزنی با مسئولان ارشد استانی برای ایجاد نخستین نمایندگی خانه سینما کشور وارد گیلان شد و پس از دیدار با ارسلان زارع استاندار این خطه به گفت و گو با اعضای شورای شهر نشست و آنجا گفت : خانه سینما با تلاش های فراوان توانسته تعداد اصناف خود را برای پوشش و حمایت تعداد بیشتری از هنرمندان از ۱۹ صنف به ۲۳ صنف افزایش دهد و این تشکل پس از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یک نهاد مردمی در حوزه سینما فعایت می کند.

وی یکی از اهداف مهم ایجاد نمایندگی خانه سینما در شهرهای مختلف را تمرکز زدایی و دسترسی همه هنردوستان به امکانات دانست و افزود: با ایجاد نمایندگی خانه سینما در شهر رشت زمینه ای فراهم می کند تا هنرمندانی که در این شهر به شکل حرفه ای کار می کنند از امکاناتی مانند نمایش، سمینار، دوره های آموزشی با حضور استادان برجسته و سرشناس برخوردار شوند.

وی ادامه داد: چند شهر برای ایجاد نمایندگی خانه سینما در اولویت بودند اما رشت را به دلیل پیشینه فرهنگی و وجود فرهیختگان در این حوزه و نیز شهر اولین ها بودن به عنوان نخستین شهر برای ایجاد اولین نمایندگی خانه سینما در کشور انتخاب کردیم و امید است این مرکز بتواند حس خوشی برای جوانان علاقمند در حوزه سینما ایجاد نماید.

میل به اندوه نبود اما به ناگاه از زمستان ۹۸ روزگار بر مردمان سرزمینمان سخت آمد؛ اتفاقات از پس هم نفس تنگ می کرد؛ وقایعی که اگر چه بسیارش به حساب تقدیر گذاشته می شوند اما نیک می دانیم بانیش طبیعت و تقدیر نیست و چه بسیارش ناشی از کاهش مسئولیت اجتماعی است؛ بگذریم؛ پس از اتفاقاتی بسیار، برف خُلق مردم تنگ کرد و از پسش زلزله و بعد هم هیولای کرونا بر گلوی مردمان جهان چنگ انداخت و مردم سرزمینمان را بیش از پیش گرفتار کرد و بیش از همه وقت، بر طبل مرگ می کوبید.
جامعه در هجوم هیولایی خوفناک به وحشت دچار شد؛ مردم سرزمینمان بیش از پیش گرفتار شدند و متولیان، سازِ التماس از مردم کوک کردند که "لطفا در خانه بمانید، لطفا در خانه بمانید و لطفا در خانه بمانید و همه ماندگار شدند و دیگر تصمیمات در هیاهوی کرونا مختل شد تا اینکه آهسته، آهسته از خردادماه فضا، دیگر گشت و اگرچه کرونا ماندگار شد اما بر اساس دانش و منطق، روزهای بسیار هراس آور اندکی تعدیل شد و برخی اصناف بر اساس پروتکل های اعلام شده بر سر کار خود بازگشتند و آرام آرام تصمیمات پیش از کرونا در چرخه اجرا قرار می گرفت.

راه اندازی خانه سینما در گیلان پابرجاست

الله کرم رضایی عضو انجمن صنفی تهیه کنندگان مستند خانه سینما و عضو انجمن صنفی کارگردانان خانه سینما در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در زمستان ۹۸ قرار شده بود نمایندگی خانه سینما در پنج استان بصورت پایلوت راه اندازی شود و در این حین استان های مختلفی مطرح شد.

وی اظهار داشت : گیلان را پیشنهاد دادیم؛ رایزنی ها صورت گرفت و قرار شد با استاندار و اعضای شورای شهر نشستی برگزار شود که این اقدام انجام و خواسته ها مطرح شد. اصلی ترین موضوع، معرفی مکانی برای ایجاد خانه سینما بعنوان نخستین نمایندگی این نهاد در گیلان و رشت بود که استاندار نیز موافقت خود را اعلام کرد.

وی ادامه داد: اصلی ترین مساله برای خانه سینما موضوع جا و مکان بود که قرار شد شهرداری مکان گشایش خانه سینما را در اختیار قرار دهد؛ جلسه ای نیز با حضور اعضای شورای شهر و شهردار برگزار و مقرر گردید شهرداری ساختمانی به منظور گفته شده در اختیار قرار دهد که متاسفانه به اتفاقات متعددی چون برف و کرونا برخوردیم.

رضایی ادامه داد: آخرین وضعیت اینست که شهرداری و شورای شهر قرار است یک مکان در آستانه روز ملی سینما برای افتتاح نمایندگی خانه سینما در گیلان اختصاص دهند؛ اما هنوز به جمع بندی قطعی نرسیدند در عین حال که راه اندازی شعبات خانه سینما کماکان پابرجاست.

خانه سینما منجر به حذف واسطه های سینمایی می شود

معاون هنری و امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در این باره بیان کرد: اتخاذ تصمیم افتتاح خانه سینما در گیلان علاوه بر پیشینه فرهنگی استان بر اساس برگزاری دوره های موفق همزمانی فیلم فجر و اشتیاق بارز مخاطبان در استقبال از فیلم های منتخب صورت گرفت بطوریکه گیلان در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با اکران ۱۵ فیلم منتخب جزو سه استان برتر کشور به لحاظ اکران شناخته شد.

سید امیر مصباح در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گیلان به سبب اقلیم یکی از استان های مورد اقبال کارگردانان برای خلق آثار سینمایی است اما متاسفانه برخی از هنرمندان استان به دلیل کمتر آشنا بودن با نحوه و رقم قراردادها گرفتار واسطه های سینمایی شده و حقشان تضییع می شود.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در خصوص گشایش نخستین شعبه خانه سینما کشور در گیلان، صحبت با همایون اسعدیان را در این خصوص بسیار امیدوار کننده توصیف کرد و گفت: حذف واسطه ها – که در پروژه های سینمایی تصمیم گیران اصلی نیستند اما بهره وران اصلی می شوند- و اتصال هنرمندان استان به سینمای کشور و از طرفی آگاهی کارگردانان نسبت به داشته ها و حساسیت های فرهنگی این خطه از مواردی است که با پا گرفتن این خانه آثار ارزشمندی برای استان در پی خواهد داشت و استان بدون واسطه به سینمای اصلی کشور متصل خواهد شد.

مصباح تصریح کرد: افتتاح نمایندگی یادشده در گیلان هیچ گونه بار مالی برای استان نخواهد داشت و همه بودجه خانه سینما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین می شود؛ هنرمندان با عضویت در این نهاد علاوه بر اینکه متوجه شرایط حقوقی خود می شوند، بدون واسطه نیز با متولیان اجرای پروژه های سینمایی ارتباط برقرار می کنند.

وی گشایش نمایندگی خانه سینما در گیلان را اتفاق بزرگی قلمداد کرد و گفت: این موضوع در هر استان دیگری مطرح می شد بدلیل اثرات مثمر واضح آن، بی درنگ برای بانیان آن فرش قرمز پهن می شد و امیدواریم شورای و شهرداری رشت هم هر چه سریع تر ساختمانی را برای افتتاح خانه سینما در این شهر معرفی کنند.

ساختمان مشخصی برای افتتاح خانه سینما در رشت در نظر گرفته شده است

رضا رسولی عضو شورای شهر رشت با بیان اینکه شهر رشت به شهر اولین ها شهره است و در همین راستا ایجاد اولین نمایندگی خانه سینما در این شهر بسیار ارزشمند است، گفت: مهمترین عامل در به تاخیر افتادن پروسه ایجاد خانه سینما در رشت کرونا بود اما در حال حاضر پیگیریم و امیدوار که بزودی این اتفاق رخ دهد.

وی اظهار داشت: برای ایجاد خانه سینما در رشت، اختصاص ساختمانی کهن در بافت تاریخی شهر میسر نیست اما ساختمان مشخصی بدین منظور تعیین شده و منتظر ارائه نظر از سوی واحد املاک شهرداری هستیم.

وی، بیست و یکم شهریورماه روز ملی سینما را انگیزه ای برای سرعت بخشی به روند افتتاح نمایندگی خانه سینما در رشت دانست و تاکید کرد: تلاش می کنیم این موضوع هر چه زودتر در رشت سر بگیرد.

گشایش نخستین نمایندگی خانه سینما کشور در گیلان اگرچه از گردباد حوادث و بدخبرهای ۱۳۹۸ در امان نماند اما امروز در آستانه بیست و یکم شهریور ماه که در گاهشمار سرزمینمان روز ملی سینما نام گرفته است، متولیان این امر معتقدند افتتاح نمایندگی خانه سینما در رشت برای این دیار اولین ها بسیار مهم و موثر است" هنر بزرگترین محرک زندگی است" این فلسفه نیچه هنوز هم در دنیای امروز قابل تعریف است و امیدواریم مولفه های ارتقاء فرهنگ و هنر این سرزمین به تلاش دغدغه مندان بیش شود.