دکتر سعید نمکی در مراسم رونمایی گام نخست برنامه خدمات دوراپزشکی گفت: اگر منحنی‌ها را نگاه کنید در روزهای اول که در قم و گیلان گرفتار شدیم، منحنی مرگ و بستری پا به پای هم می‌رفتند، اما اگر در این دوره منحنی‌ها را نگاه کنید، فاصله بین بستری و مرگ بسیار زیاد است که نشان می‌دهد ما یاد گرفتیم چگونه مراقبت خوبی داشته باشیم. انتقال این تجربیات از طریق تله مدیسین محقق شد.

گیل خبر/ وزیر بهداشت با اشاره به افزایش فاصله بین بستری و مرگ بیماران کرونایی در کشور به دلیل مراقبت خوب از بیماران، بر لزوم استفاده از شیوه آموزش از راه دور برای دانش‌آموزان و دانشجویان تاکید کرد.

به گزارش تسنیم، دکتر سعید نمکی در مراسم رونمایی گام نخست برنامه خدمات دوراپزشکی گفت: ما در سال‌های بعد از انقلاب دستاوردهای بسیاری در عرصه نظام سلامت داشتیم که کاهش مرگ و میر کودکان و زنان به دلیل عوارض بارداری از جمله این دستاوردها بوده است که علل این کاهش، رصد رشد کودکان، واکسیناسیون، تغذیه با شیر مادر و مایع‌درمانی خوراکی در برنامه‌های ملی بوده است که توانسته مرگ کودکان را به یک دهم در منطقه برساند.
وی افزود: سواد زنان، مراقبت خانوادگی و مکمل‌های غذایی نیز توانست باعث ارتقای سلامت زنان شود و ما با تکیه بر ساختار منسجم نظام شبکه توانستیم این دستاوردهای عظیم را با لطف خدا و تلاش همکاران‌مان داشته باشیم.

نمکی ادامه داد: امروز، یک انقلاب در نظام ارائه خدمت شروع می‌شود و این انقلاب پایه‌گذار یک حرکت ملی است که نظام ارائه خدمت را دگرگون خواهد کرد.

وزیر بهداشت تصربح کرد: ما در زمینه کمی رشد فزاینده‌ای داشتیم و نیازمند رشد کیفی در نظام ارائه خدمت هستیم. اولین گامی که من پس از آمدن به وزارت بهداشت برداشتم استقرار پرونده الکترونیک سلامت برای 80 میلیون نفر از مردم این سرزمین بود. این پرونده به ما کمک کرد که بتوانیم در طرح بسیج ملی فشار خون 30 میلیون و 700 هزار نفر را با همت همکاران مورد غربالگری قرار دهیم و 2 میلیون و 700 هزار بیمار مبتلا به فشار خون بالا که از بیماری خود اطلاع نداشتند پیدا کنیم و مورد مراقبت قرار دهیم.

نمکی یادآور شد: آنچه در بسیج ملی مقابله با کرونا به کمک ما آمد پرونده الکترونیک سلامت بود؛ در این میان اتفاق بزرگ دیگری در وزارت بهداشت با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و بنیاد برکت رخ داد و ما امروز شاهد رونمایی از این حرکت بزرگ ملی هستیم؛ کاهش نیاز به نیروهای تخصصی در اقصی‌نقاط کشور از نتایج اجرای این برنامه است

وی افزود: در مدیریت کووید-19 یک اتفاق ویژه افتاد. یکی از این اقدامات این بود که توانستیم بیمارستان‌های معینی را انتخاب کنیم تا از طریق تله مدیسین (دوراپزشکی) تجربیات‌شان را به بیمارستان‌های کم تجربه‌تر منتقل کنند. آنچه که در مدیریت کرونا به آن رسیدیم که این بیماری برای بیمار مراقبت مناسب می‌خواهد، نه دارو. مراقبت بهترین شیوه استمرار حیات مبتلایان به کروناست. اگر منحنی‌ها را نگاه کنید در روزهای اول که در قم و گیلان گرفتار شدیم، منحنی مرگ و بستری پا به پای هم می‌رفتند، اما اگر در این دوره منحنی‌ها را نگاه کنید، فاصله بین بستری و مرگ بسیار زیاد است که نشان می‌دهد ما یاد گرفتیم چگونه مراقبت خوبی داشته باشیم. انتقال این تجربیات از طریق تله مدیسین محقق شد.

نمکی خاطرنشان کرد: باید از ابزار آموزش از راه دور به خوبی استفاده کرد. در زمان حاضر ابزار موبایل در دست همه وجود دارد. آموزش از راه دور باید برای بیماری‌های غیرواگیر که 380 هزار مرگ را در سال ایجاد می‌کند، انجام شود زیرا 97 هزار مورد از این 380 هزار فوتی به علت فشار خون بالاست. با آموزش از راه دور روی صفحه موبایل افراد می‌توان از بیماری‌های غیرواگیر پیشگیری کرد.

وی افزود: برای اصلاح سبک زندگی مردم باید از این ابزار استفاده کنیم. زیرا تغذیه مردم درست نیست. عدم تحرک باعث نابودی افراد می‌شود. باید از شیوه آموزش از راه دور برای آموزش دانش آموزان و دانشجویان استفاده کنیم. زیرا به علت همپوشانی کرونا و آنفلوآنزا ممکن است در پاییز نیازمند به حداقل رساندن آموزش‌های حضوری شویم و باید از این زیرساخت به خوبی استفاده کنیم.