رئیس سازمان چای با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود که امسال با ۱۰ درصد افزایش تولید برگ سبز چای با ۱۳۰ تا ۱۳۵ هزار تن برسد، گفت: سالیانه ۲۸ تا ۳۰ هزار تن چای خشک در کشور تولید می‌شود و حدود ۷۰ هزار تن هم وارد می‌شود که سال گذشته با ۳۸ درصد کاهش واردات حدود ۱۵ هزار تن واردات چای صورت گرفت

 

گیل خبر/ حبیب‌الله جهانساز پیش از ظهر امروز در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: طی سنوات گذشته از آغاز تا به امروز ما شاهد تغییر و تحولات و فرازوفرود متعددی بودیم که امروز خوشبختانه به نقطه باثباتی رسیدیم؛ و کارخانه‌داران و چای‌کاران در فضای خوبی فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۲۵ هزار هکتار مساحت باغات چای گیلان است، افزود: ۲۰ هزار هکتار هرساله از باغات چای مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و ۵۵ هزار چای‌کار با تولید ۱۲۷ هزار تن برگ سبز بالغ‌بر ۱۲۷ هزار تن چای خشک هرساله تولید می‌شود.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه نسبت به هشت سال گذشته ضریب خوداتکایی از ۱۶ درصد به ۲۸ درصد رسیده است، گفت: با توجه به شرایط اقلیمی پیش‌بینی ما این است که امسال بیش از ۳۰ هزار تن چای خشک تولید کنیم.

جهانساز مصرف سالیانه چای داخلی را ۱۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: ۱۶۶ کارخانه برای خرید برگ سبز و تولید چای خشک فعال هستند و ۵۵ کارخانه با مجوز استاندارد برای برند سازی فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه چای بعد از برنج جزو بااهمیت‌ترین محصولات استان گیلان است، بیان کرد: صنعت چای برای ۱۰۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم و ۵۰۰ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم شرایط اشتغال فراهم کرده است.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه ۱۰۰ درصد درآمد بسیاری از چای‌کاران وابسته به تولید چای است، گفت: تلاش سازمان چای اقتصادی کردن تولید چای برای چای‌کاران با افزایش بهای برگ سبز، پرداخت به‌موقع بهای برگ سبز و قرار گرفتن چای‌کار در زیر چتر حمایتی سازمان چای است.

جهانساز با بیان اینکه مصرف سالیانه چای در داخل کشور ۱۰۰ هزار تن است، تصریح کرد: سالیانه ۲۸ تا ۳۰ هزار تن چای خشک در کشور تولید می‌شود و حدود ۷۰ هزار تن هم وارد می‌شود که سال گذشته با ۳۸ درصد کاهش واردات حدود ۱۵ هزار تن واردات چای صورت گرفت که بخشی از آن مربوط به مشکلات ارزی و بخشی هم مربوط به حنایت دولت از تولیدکننده داخلی برمی‌گردد.

وی یکی از راه‌های جلوگیری از تغییر کاربری باغات چای را اقتصادی کردن محصول چای دانست و گفت: خدا رو شکر چای به نقطه‌ای رسیده است که حداقل تغییر کاربری‌ها صورت گرفته و حدود ۳۰۰ هکتار باغات مخروبه دوباره توسط باغداران در سال‌های گذشته احیاشده است.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه از هر چهار، پنج تا پنج کیلو برگ سبز چای حدود یک کیلو چای خشک شامل چای ممتاز، شکسته، قلم و باروتی تولید می‌شود، تصریح کرد: برای تولید چای خشک و بسته‌بندی و فراوری آن هزینه‌های بر دوش کارخانه‌دار است و همه چای تولیدشده از نوع ممتاز نیست که قیمت آن حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد هرچند تلاش سازمان چای حمایت از تولیدکننده با در نظر گرفتن حمایت‌های مالی برای کارخانه‌دارانی است که از چای‌کاران مازاد قیمت تضمینی خرید برگ سبز را خریداری کنند.

جهانساز با اشاره به بیماری کرونا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی کشاورزان و کارخانه‌داران فصل برداشت باغات چای با تأخیر آغاز شد، بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود برداشت محصول برگ سبز چای با ۱۳۰ هزار تن برسد و ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد.

وی یکی از رویکردهای سازمان چای را جلوگیری از صادرات چای دانست و گفت: وقتی مصرف داخلی ما بیش از تولید است باید تلاش کنیم که چای تولیدشده را برای مصرف داخلی در نظر بگیریم در سال گذشته حدود ۶ هزار تن چای صادرشده و این میزان چای صادرشده از نوع چای ضعیف بوده که مصرف داخلی نداشته است.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به اینکه تاکنون ۹۳ هزار تن برگ سبز چای به ارزش ۳۸۰ میلیارد تومان خریداری‌شده است، افزود: ۳۲۲ میلیارد تومان از مطالبات چای‌کاران از سهم دولت و کارخانه‌داران پرداخت‌شده و ۵۰ میلیارد تومان باقی‌مانده است تلاش ما پرداخت به‌موقع مطالبات چای‌کاران است.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code