رییس سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرد: گزارش نهایی سانحه هواپیمای اوکراینی یک سال دیگر اعلام می‌شود. البته من و همکارانم به دنبال این هستیم تا گزارش را زودتر اعلام کنیم.

گیل خبر/ به نقل از ایلنا، تورج زنگنه در نشست خبری امروز با موضوع اعلام نتیجه نهایی بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراین اینترنشنال اظهار داشت: گزارش مستقل درباره ضبط‌کننده پروازی و توصیف اطلاعاتی آنها از نظر فنی امری مرسوم نبود و در هیچ سانحه‌ای چنین اتفاقی نیفتاده بود.

وی ادامه داد: با دستور صریح رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی برای شفافیت با مردم و داغ دیدگان، سازمان هواپیمایی به عنوان متولی این حوزه نتایج اطلاعاتی که دریافت کرده را به سمع و نظر مردم می‌رساند.

زنگنه تصریح کرد: جعبه سیاه در فرانسه بازخوانی و این کار تحت مسوولیت سازمان‌ هواپیمایی کشوری و مسوول سانحه و مساعدت کشور فرانسه انجام شد که نمایندگانی از کشورهای امریکا به عنوان سازنده هواپیما، ایران فرانسه، اوکراین، انگلیس، کانادا، نمایندگان ایکائو و... حضور داشتند.

رییس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه 19 ثانیه پس از موشک اول به هواپیمای اوکراین cvr و fdr قطع شده است، گفت: گزارش نهایی سانحه هواپیمای اوکراینی یک سال دیگر اعلام می‌شود البته من و همکارانم به دنبال این هستیم تا گزارش را زودتر اعلام کنیم.

وی با بیان اینکه بازخوانی جعبه سیاه بوئینگ 737 اوکراینی براساس مقررات بین‌المللی و تحت نظارت و مسئولیت سازمان هواپیمایی کشوری انجام شده است، گفت: در بازخوانی نمایندگان کشور آمریکا به عنوان طراح سازنده هواپیما، اوکراین ثبت‌کننده و بهره‌بردار، فرانسه ارائه دهنده خدمات و مشاور فنی، نمایندگان کانادا، انگلستان و سوئد که اتباع‌شان در این پرواز بودند و نمایندگان سازمان بین‌المللی ایکائو در این فرایند حضور داشتند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: داده‌های هر دو جعبه سیاه هواپیما بدون مشکل فنی بازخوانی شده است و اطلاعات قابل تحلیل از جعبه سیاه استخراج شده است. طبق این اطلاعات تا زمان ساعت 6 و 14 دقیقه و 56 ثانیه تمام متغیرهای پروازی عادی و هواپیما در شرایط نرمال بوده است.

زنگنه گفت: CVR هواپیما تا 19 ثانیه پس از انفجار موشک اول را ضبط کرده است.

وی ادامه داد: در داخل کابین پرواز، سه نفر کرو و یک نفر معلم حضور داشتند که هر سه متوجه شرایط غیرعادی می‌شوند و تا آخرین لحظات مشغول کنترل و هدایت هواپیما بودند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: معلم خلبان بعضی از راهنمایی‌ها را انجام می‌دهد و اعلام می‌کند که هر دو موتور هواپیما فعال است و با توجه به اینکه صدای کابین پس از 19 ثانیه از انفجار اول قطع می‌شود و موشک دوم 25 ثانیه پس از آن شلیک و به هواپیما رسیده، تحلیلی در مورد عملکرد و آثار موشک دوم از جعبه سیاه هواپیما به دست نمی‌آید چراکه قطعات ناشی از اصابت موشک اول به هواپیما باعث قطع شدن همزمان جعبه‌های FDR و CVR در 19 ثانیه پس از آن شده است.

وی تاکید کرد: اطلاعات استخراج شده در اختیار نمایندگان کشورهای ذیربط قرار گرفته تا تحلیل‌های ایمنی و فنی خود را در چارچوب استانداردهای ایکائو به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ایران از تمام ذینفعان می‌خواهد که از هر نوع تحلیل و یا استفاده از این اطلاعات که در راستای ایمنی نباشد، خودداری کنند.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code