مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری گیلان:
۱۳۹۹/۰۵/۳۱ ۱۴:۲۵ چاپ
پشتیبانی از صنایع فراوری زیتون از مهم ترین اولویت های استان است

گیل خبر/ مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری گیلان گفت: پشتیبانی از صنایع فراوری زیتون و حمایت از سرمایه گذاران از مهمترین اولویت های استان در حمایت از تولید محصول زیتون است.
دکتر یونس رنجکش در حاشیه بازدید از کارخانه فرآورده‌های زیتون جاودان زیتون در شهرستان رودبار و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: رودبار از لحاظ تاریخی خاستگاه زیتون است و زیتون در ایران با این شهرستان معرفی شده است .
وی ادامه داد: این مزیت می تواند در برند سازی محصول زیتون و فرآورده های آن در سایر نقاط کشور نیز بسیار حائز اهمیت بوده و نقش محوری در برنامه ریزی جهت صادرات زیتون ایران داشته باشد.
وی اظهار داشت: باید تلاش کنیم بر اساس ظرفیت های موجود منطقه و گرایش های مردم و همچنین فرصتهایی که برای سرمایه گذاری در این زمینه وجود دارد با برنامه ریزی این فرصت ها به ثروت و ارزش افزوده تبدیل شود.
به گفته وی، بخش عمده ای از زیتون تولیدی در گیلان که در شهرستان رودبار انجام می شود به محصول روغن و سایر فرآورده های غذایی همچون مصرف پرورده و ترشیجات، مورد استفاده قرار می گیرد که سهم مهمی در مصرف بازارهای داخلی دارد .
وی یادآور شد: اگر در سایر استانهای کشور هم شاهد کشت و تولید زیتون هستیم اما خاستگاه اصلی زیتون شهرستان رودبار می باشد که می توانیم با استفاده از برند زیتون رودبار ضمن تامین بازارهای داخلی در زمینه صادرات نیز فعال شویم.
به گفته وی، روغن زیتون یکی از محصولات فرآوری شده زیتون است که در بازار داخلی شاهد انواع محصولات خارجی آن نیز هستیم، اما ظرفیت های موجود در داخل کشور این فرصت را ایجاد می کند که با تعریف برنامه ای جامع از نظر توسعه سطح زیر کشت و همچنین ایجاد صنایع فراوری بازارهای داخلی نیز از محصولات تولیدی کشور اشباع و تامین شود .
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری گیلان اظهار داشت: امنیت غذایی یکی از مهمترین شاخصه هایی است که در تولید فرآوری های محصولی چون زیتون در کارخانجات و کارگاه ها باید به آن توجه شود لذا دریافت مجوزهای لازم از مراکز بهداشتی و همچنین استاندارد سازی تولیدات ضمن ایجاد امنیت روانی در جامعه برای پذیرش محصولات با کیفیت داخلی زمینه های گسترش صادرات این محصول را نیز بهتر فراهم می کند .
به گفته این مسئول، وجود انواع کارگاه ها و کارخانجات تولید روغن و صنایع متنوع فرآوری در شهرستان رودبار گویای قابلیت های بسیاری در این شهرستان در زمینه تولید این محصول استراتژیک استان گیلان است که با افزایش سطح زیر کشت و همچنین فرصت های سرمایه گذاری بیشتر این صنعت می تواند نقش مهمی در پویایی اقتصاد منطقه داشته باشد.
وی افزود: اشتغال زایی بالای این صنعت و زنجیره ارزش تولید آن می‌تواند نقش مهمی در رفع مشکلات و تنگناهای اقتصادی در منطقه داشته باشد.
وی تاکید کرد: در استان گیلان و در راستای سیاست‌های حمایتی دولت با پرداخت تسهیلات و اجرای طرح های حمایتی در تسهیل و رفع موانع سرمایه گذاری ها اقدامات خوبی را تاکنون داشته ایم و آماده هرگونه پشتیبانی لازم نیز می باشیم.
وی ضمن تشکر از مدیریت کارخانه فراوری جاویدان زیتون که از کارآفرینان شناخته شده و با انگیزه منطقه می باشد، حضور رسانه ها در این‌گونه کارخانجات را برای معرفی ظرفیت های تولید داخلی و آشنایی ذایقه افکار عمومی با این محصولات را بسیار مهم توصیف کرد.
وی یادآور شد: اطلاع رسانی دقیق و نگاه کارشناسانه به حوزه تولید محصولات داخلی و معرفی ظرفیت‌های موجود در استان می تواند نقش مهمی در فضاسازی عمومی برای پذیرش محصولات و همچنین برندسازی محصولات تولیدی استان داشته باشد.
وی گفت: لازم است همه صنایع از این ظرفیت های اطلاع رسانی در راستای معرفی تولیدات خود و تبلیغ در مسیر مصرف محصولات داخلی تلاش کنند زیرا رسانه ها قادر خواهند بود ذائقه ها را با تولید داخلی همراه نمایند.
علی شریفی مدیرعامل جوان شرکت صنایع غذایی جاودان زیتون رودبار نیز در این نشست، اظهار داشت: زیتون از دیرباز به عنوان یکی از عناصر اصلی در سبد غذایی مردمان کشورهای مدیترانه بوده است، از همین رو باید از ظرفیت‌های فراوان این ماده غذایی که خواستگاهش در شهرستان رودبار استان گیلان است، کمال استفاده را کرد.
وی که فعالیت های اقتصادی خود را حدود سه دهه پیش از خورده فروشی زیتون، شروع کرد، اظهار داشت: به لطف خداوند و تلاش همکارانم، هم اکنون صاحب مجموعی پویا و بزرگ هستیم که سه شعبه آن در گیلان و یک شعبه آن در مازندران فعال است و اشتغال‌زایی گسترده‌ای در این زمینه داشته ایم.
شریفی ادامه داد: همه مراحل کاشت و داشت و برداشت زیتون را در نهالستان ۳۰ هکتاری شرکت انجام می‌دهیم و سپس در داخل کارخانه بازپروری و بسته‌بندی و بعد در سراسر کشور توزیع می شود، خوشبختانه همه این مراحل در خود شرکت صنایع غذایی جاودان زیتون رودبار انجام می شود.
مدیرعامل صنایع غذایی جاودان زیتون رودبار با بیان اینکه، رودبار فرزند زیتون است، تصریح کرد: ما ظرفیت‌های بسیاری برای تولید و صادرات این ماده غذایی داریم، بنابراین باید تلاش کنیم تا این محصول استراتژیک گیلان را به کل کشور بشناسانیم، ولی متاسفانه استان‌های زنجان، مشهد، قزوین و حتی تهران گوی سبقت را از ما گرفته اند؛ در حالی که ما داعیه دار زیتون هستیم و باید در بالا بردن بعد تبلیغاتی و افزایش توان تولید و توزیع زیتون فعالیت خود را ارتقا دهیم.
شریفی در پایان خاطر نشان کرد: بزرگترین بازار زنجیره‌ای جهان را در شهرستان رودبار داریم که مختص زیتون است، ولی متاسفانه نگاهی به این صنعت نمی‌شود، ما قصد تولید رونق پوینس را داریم که در مصارف آرایشی بهداشتی کاربرد دارد، روغن ارزانی هم است که از هسته زیتون به دست می آید ولی متاسفانه مورد حمایت قرار نمی گیرد.
گفتنی است، پس از بازدید میدانی دکتر رنجکش مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری گیلان از مجموعه فعالیت‌های اقتصادی صنایع غذایی جاودان زیتون رودبار، در یک نشست خبری از خبرنگاران حاضر در این بازدید، به مناسبت روز خبرنگار تقدیر به عمل آمد.