گیل خبر/  سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تأکید بر اینکه نمی‌توان بازور و جبر مردم را در خانه نگه داشت، گفت: شهروندان در افزایش و یا کاهش شیوع کرونا نقش مستقیم دارند و اعمال محدودیت‌ها اثر قابل‌توجهی ندارد.
دکتر آبتین حیدر زاده  با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا ویروس در استان گیلان، اظهار کرد: استان گیلان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد و همچنان کرونا در این استان فعال بوده و در وضعیت پایدار قرار دارد.
وی با بیان اینکه مردم در کنترل و شیوع ویروس کرونا نقش به سزا و مستقیمی دارند، افزود: علیرغم اینکه شهروندان در انتقال ویروس کرونا اثر گذار هستند اما مشاهده می شود که برخی همچنان پروتکل‌های بهداشتی و هشدارهای اخطاری را جدی نمی‌گیرند.
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در ساماندهی صنایع و اصناف، گفت: سیاست‌های محدودکننده در بازگشایی صنایع و اصناف نظیر پاساژها، رستوران‌ها، تفرجگاه‌ها و سایر اماکن فرهنگی و ورزشی از سوی ستاد ملی کرونا وضع شد و دانشگاه علوم پزشکی گیلان در اعمال مجدد آن‌ها نقشی ندارد.
دکتر حیدر زاده با تأکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان یک دستگاه حاکمیتی عضو ستاد کرونا است و تنها در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت می‌کند، تصریح کرد: ما نمی‌توانیم با جبر و زور شهروندان را ملزم به نگه‌داشتن در خانه و یا به دور بودن از فعالیت‌های صنفی و کسب‌وکار تکلیف کنیم بلکه تنها می‌توانیم مردم را نسبت به مخاطرات بیماری کووید19 آگاه کرده و در صورت مبتلا شدن آن‌ها به این ویروس همه‌گیر و منحوس اقدامات درمانی را مضاف بر پیشگیری به آن‌ها ارائه دهیم.
وی با ابراز نگرانی از وضیعت قرمز کرونایی در گیلان و ضرورت همکاری مردم برای کنترل و ریشه‌کن کردن این بیماری، خاطرنشان کرد: برخی از رسانه‌ها مدعی هستند که دانشگاه علوم پزشکی باید تمهیداتی را به کار بگیرد تا استان از وضعیت قرمز رهایی پیدا کند در حالیکه این وضعیت در استان پس از یک تجربه پیک بیماری حادث شد اما به دلیل عدم رعایت بهداشت فردی و جدی نگرفتن هشدارها مجدداً وضعیت استان در گسترش کرونا ویروس جدی و قابل‌توجه شد.
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به فقدان داروی مؤثر در درمان قطعی بیماری کووید19، تصریح کرد: درزمانی که برای درمان بیماری کرونا هیچ واکسن و یا داروی قطعی ساخته نشده و این ویروس بدون مرز قربانی می‌گیرد، تنها راهکار برای مبتلا نشدن رعایت بهداشت است نه تعطیل کردن مشاغل و بستن راه‌ها، چون مردم برای امرارمعاش نیاز به فعالیت‌های اقتصادی دارند و باید زندگی خود را در کنار این ویروس سپری کنند.
دکتر حیدر زاده با اشاره به تردد بدون اعمال محدودیت مسافر و گردشگر از داخل به خارج استان و بالعکس، گفت: مردم ایران به‌ویژه استان گیلان به فرهیختگی و بافرهنگ بودن شهره هستند و اکنون زمان به کار گرفتن راهکارهای اجباری برای کنترل ترددها نیست بلکه هر شهروندی بر وظیفه خودآگاه است و دنیا نیز بر این اصل تأکید دارد.
وی همچنین با اشاره به کمبود ملزومات حفاظت فردی نظیر ماسک در داروخانه‌های استان، بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز همچون عامه مردم یک مصرف‌کننده ماسک بوده و مطابق مصوبه ستاد کرونا سازمان صنعت، معدن و تجارت مسئول تولید ماسک است.
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین با تأکید بر اینکه نمی‌توان ماسک را خرید و رایگان در اختیار مردم گذاشت، افزود: توزیع رایگان ماسک گرچه اقدامی پسندیده محسوب می شود اما خود می‌تواند عاملی برای ترویج حضور غیرضروری شهروندان در جامعه شود کما اینکه در حال حاضر به دلیل برخی سهل‌انگاری‌ها بسیاری از سالمندان و حتی کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند در اجتماعات مختلف ازجمله پارک‌ها حضور دارند که این مسئله بسیار ناگوار و در قرمز شدن استان اثر گذار است.
دکتر حیدر زاده با تأکید بر اینکه رسانه‌ها همیشه بازوان پرتوان مدافعان سلامت بوده‌اند، افزود: اصلی‌ترین عامل برای اطلاع‌رسانی دقیق، به‌موقع و به هنگام در خصوص شیوع کرونا رسانه‌ها ازجمله رسانه‌های سایبری هستند ازاین‌رو باید با تولید محتوای غنی هشدارهای بهداشتی را منصفانه، صادقانه و مستمراً به اطلاع عمومی برسانند و در فعالیت حرفه‌ای خود تنها نجات انسان‌ها را ملاک قرار دهند.