معمای پنجره های پشت پرده بیت رهبری / رازی که بی بی سی فارسی کشف کرد!

چند ساعت پس از پایان دیدار نخست‌وزیر عراق با رهبر معظم انقلاب، یکی از کلیدی‌ترین نکته‌های سالن دیدارهای رهبر معظم انقلاب که سال‌ها از چشم همه پنهان مانده بود، کشف شد!

گیل خبر/ به گزارش همشهری آنلاین، هر چند حضور مصطفی الکاظمی در بیت رهبری رخدادی بسیار مهم در دنیای سیاست بود اما برخی رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی کوشیدند از تمام آن نکته‌های بگذرند و به موردی بپردازند که شاید تا امروز توجه کمتر کسی را جلب کرده بود؛ پنجره‌هایی که احتمالا پشت پرده محل دیدارهای عمومی و خصوصی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای وجود دارد.

حضور مصطفی الکاظمی در تهران و دیدار وی با رهبر معظم انقلاب در نوع خود بازتاب‌های فراوان در رسانه‌های مهم دنیا داشت. این دیدار در اوج دوران شیوع کرونا انجام شد و نخست‌وزیر عراق را می‌توان نخستین مهمان رسمی خارجی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دست‌کم شش ماه اخیر دانست. از زمان ورود کرونا به ایران، تمام دیدارها و سخنرانی‌های معظم‌له به شکل ویدئوکنفرانس انجام شده بود و ایشان حتی روز اول فروردین هم سنت سفر به مشهد را انجام نداده بودند.

گرچه مسئولان رسانه‌ای بیت رهبری اعلام کردند پیش از الکاظمی سران قوا و دیگر مسئولان ارشد نظام هم با رعایت کردن تمام تدابیر بهداشتی و ایمنی به حضور رهبر معظم انقلاب رسیده‌اند اما میزبانی از نخست‌وزیر عراق اهمیتی دیگرگون در دنیای سیاست داشت. ضمن اینکه شیوه ابراز ارادت الکاظمی به رهبر انقلاب و سادگی بیش از اندازه سالن دیدار هم مواردی بود که از نگاه تیزبین اهالی رسانه و مردم عادی دور نماند.

با این حال، خبرنگاران بی‌بی‌سی فارسی ترجیح دادند از اهمیت راهبردی حضور نخست‌وزیر عراق در تهران و رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک او ساده بگذرند و به موضوعی بپردازند که شاید عقل جن هم به آن نمی‌رسید. بی‌بی‌سی با انتشار یکی از عکس‌های حضور الکاظمی در بیت رهبری مدعی شد این دیدار در «اتاق غیرمعمول رهبر ایران» انجام شده و در توضیح عکس نوشت: «در یکی از عکس‌ها پرده‌هایی دیده می‌شود که پشت آن ممکن است پنجره باشد.»

اندکی بعد شوخ‌طبعی همیشگی مردم ایران در شبکه‌های اجتماعی گل کرد و هر کاربر کوشید به شیوه خود درباره این «اتاق غیرمعمول» واکنش نشان بدهد؛ یکی نوشت زیر موکت‌ها هم ممکن است موزاییک باشد و دیگر به سقف محل دیدار بند کرد و نوشت: «در این عکس سقفی به چشم می‌خورد که ممکن است در سیم‌های آن برق جریان داشته باشد!» واکنش‌ها به کشف خبرنگاران بی‌بی‌سی البته به همین‌جا ختم نشد.

برخی کاربران که تلاش می‌کنند در این موقعیت‌ها تمام احتمال‌های ممکن را در نظر بگیرند، سراغ عجیب‌ترین تئوری توطئه رفتند و با لحنی که شوخی از سرتاپای آن می‌بارید نوشتند: «کسی چه می‌داند؛ شاید پشت آن پرده‌ها پنجره‌هایی باشد که مستقیم به روسیه راه دارد تا وقتی دیر یا زود رژیم چنج در ایران اتفاق افتاد، مسئولان ارشد بتوانند از آنجا به روسیه بگریزند و در امان بمانند.»

کاربرانی هم که سال‌ها پیش در دیدارهای عمومی رهبر معظم انقلاب حضور داشتند، تصاویر آن دیدارها را از بایگانی‌ها بیرون کشیدند و با نشان‌دار کردن خودشان بین جمع، مدعی شدند تا زمان کشف بی‌بی‌سی هرگز به لزوم و اهمیت وجود پنجره در یک سالن بزرگ پی نبرده بودند. در واقع، «اتاق غیرمعمول» که دیدار نخست‌وزیر عراق با رهبر ایران در آن انجام شد، همان بود که هزاران نفر از مردم و مسئولان داخلی و خارجی در ۳۱ سال اقامت ایشان در بیت رهبری دیده‌اند.

سرانجام روز گذشته مجله اینترنتی «نگار» منتسب به دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب با انتشار تصاویری از برگزاری دیگر نشست‌ها و جلسه‌ها در اتاقی که دیدار نخست‌وزیر عراق با رهبری انقلاب در آن انجام شده ادعای بی‌بی‌سی فارسی را رد کرد و نوشت: «محل برگزاری این دیدار یکی از اتاق‌های دفتر رهبر انقلاب است و فقط به دلیل وضعیت شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، شیوه چینش صندلی‌های اتاق تغییر کرده است.»

به این ترتیب، بمبی که خبرنگاران بی‌بی‌سی فارسی با تیزبینی و نکته‌سنجی خود کشف کرده بودند خنثی شد و معمای «اتاق غیرمعمول رهبر ایران» همچنان به قوت خود باقی ماند!

 

 

همشهری آنلاین