معاون صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از هنرمندان رشته رشتی دوزی استان خواست در مسابقه دوخت ماسک‌های مزین به نقوش و طرح‌های سنتی رشتی‌دوزی شرکت کنند.

گیل خبر/ به گزارش ایرنا, فرزاد رشیدی روز یکشنبه افزود : با توجه به ایجاد پویش همگانی استفاده از ماسک به منظور پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا و به منظور تشویق شهروندان و هم‌استانی ها به پوشش ماسک در شرایط ویژه کنونی، حوزه معاونت صنایع‌دستی وهنرهای سنتی استان گیلان مسابقه طراحی و دوخت ماسک‌های مزین به هنر رشتی‌دوزی را برگزار می‌کند. 

وی با بیان اینکه هر یک از هنرمندان مجاز به ارائه سه اثر هستند، یادآور شد:مهلت ارائه آثار تا تاریخ ۹ مرداد ۹۹ در نظر گرفته شده و به سه اثر برتر به لحاظ خلاقیت در طراحی و کیفیت در اجرا جوایزی اهدا خواهد شد.
رشیدی یادآور شد:رشتی دوزی یکی از رودوزی‌های سنتی ایران و از صنایع دستی شهر رشت است که در فهرست آثار ملی ایران به عنوان میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده‌ و ویرایش نهایی پروپوزال ثبت شهر رشت به‌عنوان شهر ملی رشتی دوزی ایران نیز به شورای راهبردی صنایع دستی کشور ارسال شده است.
وی اضافه کرد: همچنین پروپزال روستای ارده در غرب گیلان کاندیدای روستای شالبافی ایران و روستای شالما در ماسال کاندیدای روستای چوب تراشی ایران توسط جامعه محلی و این اداره کل آماده و به کمیته راهبردی ثبت معرفی شده است.
وی بیان کرد: گردشگری بعنوان یکی از راه های توسعه اقتصادی بدون تکیه به منبع نفت است و امروز هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان می تواند بعنوان عاملی برای توسعه بخشی در حوزه گردشگری به یکی از گونه های تخصصی تبدیل شود.
وی خاطر نشان کرد:  در سال گذشته ۱۶ فیلم کوتاه در راستای ترویج صنایع دستی ومعرفی محصولات هنرمندان این حوزه در فضای مجازی بمنظور تسهیل در فروش و افزایش تولید تهیه شده است.
رشیدی، برگزاری ۱۲ فم تور(تور آشناسازی) ویژه راهنمایان گردشگری را از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی عنوان کرد.
رشتی دوزی (قلاب دوزی رشت) یکی از رودوزی‌های سنتی ایران و از صنایع دستی استان گیلان است که در فهرست آثار ملی ایران - میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) به ثبت رسیده‌است؛در این کار زمینه پارچه به وسیله نخ‌های ابریشمین رنگین به گونه‌ای بسیار زیبا و چشم نواز تزئین می‌شود.
بالغ بر ۲۴ هزار هنرمند صنایع دستی در بیش از ۸۰ رشته در این استان فعالیت می‌کنند و ۶۴ محصول از اقلام صنایع دستی گیلان نشان مرغوبیت و شش کالا نشان یونسکو دریافت کرده‌ اند؛ این محصولات  شامل رشتی دوزی، لباس محلی، چادرشب بافی، خراطی، چوب تراشی، گره چینی، نازک کاری، منبت و معرق چوب، حصیربافی، بامبوبافی، مرواربافی، سفالگری، کاشی معرق، مینای خانه بندی، چلنگری، قلمزنی، گلیم بافی، جاجیم بافی، شال بافی، نمد مالی، جوراب بافی، عروسک بافی و قلاب بافی از هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان است.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code