بالاترین قسمت ستون فقرات، قسمت گردنی آن است که قوس طبیعی آن به گونه‌ای است که در پشت گردن گودی مختصری ایجاد می‌کند. قرار گرفتن گردن در شکل طبیعی قوس آن سبب توزیع متناسب وزن جمجمه روی مهره‌ها و دیسک‌های گردن و پس از آن روی بقیه ستون فقرات می‌شود. سلامت نیوز: قوز گردن را دست‌کم نگیرید.

گیل خبر/ به گزارش بهداشت نیوز، زندگی متفاوت امروزی نسبت به سال‌های قبل سبب قرار گرفتن طولانی‌مدت سر و گردن در وضعیت خمیده به جلو شده است که با افزایش چند برابری فشار روی اجزای ستون فقرات گردنی همراه است. نشستن‌های طولانی‌مدت پشت میز کار، ساعت‌ها مطالعه و درس خواندن، استفاده مکرر از تلفن همراه و موارد مشابه سبب خم ‌ماندن سر و گردن به سمت جلو در شرایطی می‌شود که خود فرد دقت و توجهی به آن ندارد. حتی اکنون که شما مشغول مطالعه این یادداشت هستید ممکن است سر و گردن شما وضعیت نامناسبی داشته باشد.ایجاد قوز گردنی ممکن است به دلایل غیرشایع دیگری مثل عفونت‌ها و تومورها هم رخ بدهد.

ولی شیوع عادت غلط وضعیت‌های نامناسب گردن به‌عنوان علت، آنقدر زیاد است که سایر علل را کمرنگ می‌کند. قوز گردن با کشیدگی و اسپاسم در عضلات پشت گردن همراه است که به‌دنبال آن، درد گردن و حتی سردرد در ناحیه پشت سر ممکن است ایجاد شود. به‌علاوه، خم‌ شدن گردن به جلو با ایجاد اثر فشاری روی عصب‌های گردنی که از بین مهره‌ها و در مجاورت دیسک‌ها خارج می‌شوند هم باعث علائمی مانند گزگز، خواب‌رفتگی و بی‌حسی در دست‌ها می‌شود.

با گذر زمان، تخریب دیسک‌های بین مهره‌ای و ایجاد زواید استخوانی که ما به مجموعه آنها «آرتروز» می‌گوییم بر شدت علائم می‌افزاید.اگر بررسی علت این علائم با معاینه، ام‌آرآی، عکس ساده و سایر ابزارهای تشخیصی سبب مشخص‌ شدن علت ایجاد آنها، یعنی قوز گردنی شود، درمان اصلی معمولا اصلاح عادت‌های غلط، انجام ورزش‌های تقویت‌کننده عضلات پشت گردن، مصرف داروها برای مدت‌زمان کوتاه یا طولانی و فیزیوتراپی و آب‌درمانی خواهد بود. این درمان‌ها اگر صحیح انجام و پیگیری شوند در بسیاری موارد از پیشرفت عارضه جلوگیری کرده و حتی روند آن را معکوس می‌کنند.

به اشتراک بگذارید:
برچسب‎ها : قوز گردن

نظر شما:

security code