دلخوری از تلاش های نماینده صومعه سرا برای لغو یک قرارداد رسانه ای؛
۱۳۹۹/۰۴/۰۲ ۰۹:۳۴ چاپ
پشت پرده اعتراض زاکانی به اعتبارنامه دلخوش

گیل خبر/  هفته گذشته و در اوج بررسی اعتبار نامه نمایندگان خبری منتشر شد مبنی بر اینکه دوتن از نمایندگان مجلس سعی بر رد اعتبار نامه دلخوش نماینده صومعه سرا استان گیلان را دارند.

این اولین اعتراض به اعتبارنامه نمایندگان نبود و  آخرین نیز نخواهد بود اما نام و سوابق نمایندگان معترض به اعتبارنامه دلخوش جای تامل داشت. در ابتدای لیست دونفره معترضان نام روح الله نجابت، نماینده جوان و تازه کار شیراز به چشم می خورد. او پیش ازاین نه همکار دلخوش در مجلس بوده که شناخت نسبی از وی داشته باشد و نه حوزه انتخابیه دلخوش یعنی صومعه سرا قرابتی با شیراز دارد که اطلاعاتی به نجابت رسیده باشد. هرچند در مورد پرونده دلخوش به نظر می رسید او جلو افتاده بود و حتی ادعا کرد که با قول دلخوش برای شفاف سازی از ماجرا دست کشیده است .نفر دوم اعتراض اما نماینده شاخص تری بود که ظواهر امر بر می آید که نقش اصلی ماجرا را برعهده داشت. نفر دوم کسی نبود جز علیرضا زاکانی منتخب فعلی قم و نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی 


 علیرضا زاکانی کیست و چرا به اعتبارنامه دلخوش معترض است؟


علیرضا زاکانی فعال سیاسی اصولگرا است که در انتخابات اخیر به دلیل هراس از تکرار تجربه ی شکست انتخابات سال ۹۴ به سبک «لاریجانی دوره دهم» از قم کاندیدای مجلس شد. با توجه به آمار مشارکت این دوره تهران، از قبل هم مشخص بود که نرخ مشارکت پایین خواهد بود و کدام اقشار پای صندوق خواهند رفت اما زاکانیِ ظاهرا اصولگرا و نماینده سابق مجلس از قرار نگرفتن در لیست اصولگرایان تهران هراس داشت و حدس  می زد حتی اصولگرایان هم حاضر نیستند افرادی چون رسایی، کوچک زاده و زاکانی را در لیست خود قرار دهند به همین دلیل زاکانی حوزه انتخابیه قم را برگزید تا شاید بعنوان یکی از سه نماینده به مجلس راه یابد.

به هرترتیب او به قم رفت تا مسیرش به مجلس آسان و کم خطر باشد. غافل از اینکه حاشیه روز ثبت نام گریبانگیرش می شود! خبرنگار مطالبه گر قمی چندین بار از او خواست نام فقط یک محله قم را بگوید که او با بیان «التماس دعا» محل مصاحبه را ترک کرد!

به هر ترتیب زاکانی به زحمت توانست به عنوان سومین منتخب قم به مجلس شورای اسلامی راه یابد. با این وجود حاشیه های مصاحبه او علاوه بر رسانه های قم، و در فضای مجازی کشور نیز داغ شد. این در حالی بود که او خود را در مصاحبه اش فرد رسانه ای می داند!
لینک 

اما دلیل خصومت زاکانی با دلخوش چیست؟
اگر کوتاه بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم نشریه «پنجره» عامل اختلاف زاکانی و برخی از همکاران سابق او از جمله دلخوش است. برای دانستن تمام ماجرای عجیب زاکانی باید جزییاتی را مرور کرد:

زاکانی درست یکسال بعد از نمایندگی دوره هشتم، به عنوان مسئول هفته نامه «پنجره» با سازمان تبلیغات اسلامی قراردادی امضا می کند تا در راستای  به اصطلاح بصیرت افزایی  اقدام کند!


در سال 1390 مبلغ تفاهم نامه همکاری او و سازمان تبلیغات اسلامی 500 میلیون تومان بوده این در حالی است که بودجه سازمان تبلیغات اسلامی از محل خزانه کشور تامین می شود و زاکانی همزمان بابت نمایندگی اش از خزانه کشور دستمزد دریافت می کرد. با این حال او ادعا می کند:« همان روزها در کمیسیون اصل 90 مشغول بررسی تخلفات و مفاسد اقتصادی بوده»

اقداماتی از این دست سبب شد همکاران او در جلسات خصوصی و در رسانه ها پیگیر لغو قرارداد شوند تا او از این رانت دور شود. در آن مقطع یکی از همان همکاران معترض دلخوش نماینده صومعه سرا بود و شاید زاکانی که تصور میکرد دلخوش در مجلس اصولگرای یازدهم تنهاست سعی کرد انتقام خود از دلخوش را بگیرد اما تیرش به سنگ خورد.


مشخص نیست اگر زاکانی آن روزها نماینده مجلس نبود و به گفته خودش همان کار اصلیش رسانه را دنبال می کرد باز هم می توانست 500 میلیون تومان قرارداد ببندد؟! جالب است بدانید میانگین دریافتی یک خبرنگار حرفه ای در خبرگزاری مهر (وابسته به همان سازمان تبلیغات اسلامی) در سال 1399 در حد و اندازه های قانون کار است.

زاکانی  یکی از معدود نمایندگان دوره یازدهم است که دارای سابقه محکومیت قضایی است. هرچند شورای نگهبان این اتهام را موثر در رد صلاحیت او ندانست اما محکومیت قضایی هم تاکنون سبب نشد  از اتهام زنی دست بردارد.

نماینده مردم قم که مدعی سوابق رسانه ای است با شروع به کار مجلس یازدهم، مدعی ریاست مجلس نیز شد اما خیلی زود از رقابت با قالیباف کنار کشید. می گویند یکی از دلایلی که همکاران دوره یازدهم از او حمایت نکردند مصاحبه ها و اتهامات  او علیه دیگران بوده است. امری که باعث می شود  کمتر نماینده ای او را در قامت یک رئیس مجلس ببیند. هرچند او در ماجرای تاج گردون توانست با اظهاراتش یک فرصت دیگر برای بررسی اعتبارنامه نماینده گچساران به دست اورد، اما به نظر می رسد برای عدم توانمندیش برای به دست آوردن کرسیهای ریاست مجلس و یا کمیسیون ها نشان داد که بیشتر می تواند تنها یک نماینده پرسروصدا لقب بگیرد. 

شاید با مرور رخدادهای مجلس در روزهای اول  به نظر می رسد باید این حواشی را تمام شده دانست و بهتر آنکه شاهد همدلی و همگرایی مجلسیان برای حل مسائل بزرگ باشیم. شاید  زاکانی اگر اسم خیابان های قم را بداند بهتر می تواند خودش را نشان دهد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code