شبکه آمریکایی در گزارشی تحلیلی و با توجه به میزان رضایت از رئیس‌جمهور آمریکا در ماه کنونی و مقایسه آن با ۱۳ رئیس‌جمهور پیشین این کشور که برای دور دوم وارد رقابت‌های انتخاباتی شدند، شانس انتخاب دوباره وی را بسیار پایین دانست.

گیل خبر/ شبکه آمریکایی در گزارشی تحلیلی و با توجه به میزان رضایت از رئیس‌جمهور آمریکا در ماه کنونی و مقایسه آن با ۱۳ رئیس‌جمهور پیشین این کشور که برای دور دوم وارد رقابت‌های انتخاباتی شدند، شانس انتخاب دوباره وی را بسیار پایین دانست.

به گزارش فارس، نظرسنجی ملی «گالوپ» که به تازگی انجام شد، نشان داد ۳۹ درصد مردم آمریکا از عملکرد «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور کشورشان رضایت دارند، این در حالی است که ۵۷ درصد از عملکرد وی ابراز نارضایتی کرده‌اند.

نتیجه این نظرسنجی، با میانگین نتایج نظرسنجی‌ها که نشان می‌دهد درصد رضایت از وی در بین بزرگسالان و همینطور رای‌دهندگان به طور خاص کمتر از ۴۰ درصد است، مطابقت دارد. اما هنوز ۵ ماه تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری باقیست که زمان زیادی برای تغییر نتیجه رقابت‌های انتخاباتی محسوب می‌شود. در واقع نتیجه رقابت تنگاتنگ در نظرسنجی‌ها گاهی به شکلی قابل توجه در روز انتخابات تغییر کرده است.

اما تاکنون میزان رضایت از هیچ رئیس‌جمهور آمریکا در ماه ژوئن (ماه کنونی) نسبت به روز انتخابات چندان دچار تغییر نشده است. با توجه به نتایج کنونی، به نظر می‌رسد میزان رضایت از رئیس‌جمهور آمریکا در انتخابات کمتر از ۵۰ درصد باشد و میزان رضایت خالص از وی (رضایت-نارضایتی) در زمان انتخابات منفی شود. این مسئله می‌تواند برای ترامپ دردسر بزرگی ایجاد کند، زیرا میزان رضایت با شانس انتخاباتی رابطه مستقیمی دارد.

تاکنون ۱۳ رئیس‌جمهور آمریکا برای دور دوم ریاست‌جمهوری رقابت کرده و در نتیجه از سال ۱۹۴۰ نام آن‌ها در نظرسنجی‌های قبل از انتخابات بوده است. میانگین نتایج نظرسنجی گالوپ درباره رضایت از عملکرد آن‌ها با میزان رضایت پیش‌بینی شده آن‌ها در روز انتخابات مقایسه شده است.

نتایج نشان داده به طور متوسط تنها ۳ درصد میزان رضایت تا روز انتخابات نسبت به نتایج نظرسنجی در ماه ژوئن افزایش داشته است. این بدان معناست که رضایت از ترامپ نهایتاً می‌تواند به حدود ۴۵ درصد برسد. میزان رضایت از ترامپ در انتخابت سال ۲۰۱۸ که وی کنترل مجلس نمایندگان را از دست داد و این مجلس به دست دموکرات‌ها افتاد، همین میزان بود.

میزان رضایت خالص هم همین روند را سیر می‌کند. میانگین افزایش این رتبه برای روسای‌جمهور پیشین ۶ درصد افزایش را تا روز انتخابات نشان داد. با توجه به این که این میزان برای ترامپ در حال حاضر منفی است، افزایش حدود ۶ درصدی، او را در روز انتخابات در رتبه ۷ تا ۱۰ قرار می‌دهد که باز هم نشان دهنده نتایجی است که در انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۱۸ اتفاق افتاد.

به گزارش شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان»، از بین ۱۳ رئیس‌جمهوری که مورد بررسی قرار گرفتند، تنها در دو مورد میزان رضایت خالص از آن‌ها در ۵ ماه مانده تا انتخابات دچار تغییر زیادی شد و توانستند بیش از ۱۰ درصد آن را تغییر بدهند. ترامپ هم به چنین نتیجه‌ای نیاز دارد تا این شاخص را مثبت کند.

سرنوشت ترامپ در مقابل رقیب دموکراتش «جو بایدن»، معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا کاملاً به رتبه رضایت از وی بستگی ندارد، اما بسیار به آن وابسته است. بنابر آخرین نظرسنجی «سی‌ان‌ان/اس‌اس‌آراس»، بیش از ۹۰ درصد تاییدکنندگان ترامپ گفتند که به وی رای خواهند داد. بنابر همین نظرسنجی، بیش از ۹۰ درصد مخالفان وی هم گفتند که به بایدن رای خواهند داد.

«نِیت سیلور»، آماردان و سردبیر بلاگ «فایو ترتی‌ایت» تخمین می‌زند رئیس‌جمهوری که میزان رضایت از وی در ماه ژوئن ۴۰ درصد است، تنها ۲۰ درصد شانس پیروزی در انتخابات پیش‌رو را دارد. تخمینی که با مدل‌های پیچیده‌تری که شاخص‌های زیادی را در نظر می‌گیرند، مطابقت دارد.

پیش از این «ان‌بی‌سی» گزارش داد در شرایطی که پنج ماه به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده، وضعیت رئیس‌جمهور آمریکا در نظرسنجی‌ها به وضعیت خطر رسیده است.

طبق این گزارش، میانگین عملکرد ترامپ در نظرسنجی «Real Clear Politics» به ۴۲ درصد رسیده که پایین‌ترین رقم از سال گذشته است. ترامپ به طور متوسط ۸ درصد از جو بایدن، نامزد حزب دموکرات عقب است.

ترامپ در سال ۲۰۱۶ نیز در نظرسنجی‌ها وضعیت چندان مناسبی نداشت، اما نتیجه نهایی انتخابات از پیروزی او حکایت داشت.