سخنگوی دولت گفت: به دوران پساکرونا نرسیدیم و نمی‌توانیم بگوییم کرونا تمام شده است.

گیل خبر/ به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود طی سخنانی اظهار داشت: مبارزات ضدکرونایی دولت و نظام سلامت وارد مرحله جدیدی می‌شود و هرچه جلوتر می‌رویم تجربیات جدیدی کسب می‌کنیم.

وی افزود: به دوران پساکرونا نرسیدیم و نمی‌توانیم بگوییم کرونا تمام شده و آثار کرونا از یک ماه قبل شروع شده است.

سخنگوی دولت گفت: در مبارزه با کرونا چالش‌های جدیدی داشتیم اما توانستیم از این مراحل با موفقیت نسبی عبور کنیم گزارشات ما نشان داده که در برخی اماکن متبرکه مراعات خوبی صورت گرفته اما در برخی اماکن هم رعایت نشده است و مراعات ضعیف بوده است؛  هم‌چنین در وسایل انتقال مسافر و اتوبوس مراعات صورت نگرفته و فاصله‌گذاری‌ها در مترو به درستی رعایت نگردیده است.

ربیعی بیان کرد: در چند استان به مرحله پیک رسیدیم و این به معنای پیک جدید نیست، استان‌هایی که وارد پیک کرونا نشده بودند امروز وارد این وضعیت شدند و نباید اشتباه کنیم که فرضا وارد پیک جدیدی شده‌ایم.

وی با بیان اینکه تعطیلات عید فطر آثار خود را امروز در برخی استان‌ها نشان می‌دهد، خاطر نشان کرد: بالا بودن آمار ابتلا به کرونا به دلیل افزایش تست‌هاست؛ امروز از 2 هزار تست به 25 هزار تست روزانه رسیدیم و این قطعا آمار ابتلا را افزایش داده است.

سخنگوی دولت درباره وضعیت گرانی مسکن گفت: در سیاست‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت تقسیم‌بندی جدیدی صورت گرفته است. در کوتاه‌مدت در زمینه مستأجران برنامه جدید مدنظر داریم که در صورت نهایی شدن آن را اطلاع رسانی خواهیم کرد؛ برای تأمین مسکن گروه‌های کم درآمد نیز تصمیم گرفتیم طرح اقدام ملی مسکن که با هدف‌گذاری 400 هزار واحد بود را سرعت بیشتری بگیرد و تفاهم‌نامه‌ها پیگیر شوند؛  بانک‌ها، وزارت اقتصاد و شهرداری‌ها نیز در این زمینه برای تمهیدات امکانات باید همکاری لازم را داشته باشند.

ربیعی گفت: موضوع کرونا کماکان مهمترین مساله دولت است، گفت:  این موضوع در جلسات اقتصادی اجتماعی ما و همینطور ستاد ملی کرونا که به طور ویژه به این امر می پردازد جزو موضوعات مهم و همیشگی است.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم سه اصل فاصله‌گذاری، ماسک زدن و رعایت مسائل بهداشتی را به حد کافی رعایت کنیم قطعاً هم در سلامت فردی و حفظ جان انسان‌ها و هم پویایی اقتصاد موفق‌تر عمل می‌کنیم. دولت کادر درمانی و جامعه در این مرحله یعنی مرحله مهار، تجربه بزرگ را کسب کردیم. دستاوردهای این دوره می‌تواند حتی پس از تمام شدن کرونا هم در عرصه‌های جدید به کار بسته شود، در فرآیند مبارزه ضد کرونایی آموختیم که باید یک روح جدید در حکمرانی و در سیاست دمیده شود که خوشبختانه امروز این امر رخ داده است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: ما در مبارزه با کرونا چالش‌های جدیدی داشتیم که با الگوی کارآمدی حاکمیت واحد و هم‌افزایی میان قوا و نیروهای مسلح توانستیم از این مرحله با موفقیت نسبی عبور کنیم.

ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: برای شاغلین، کارگران و بازنشستگان فاقد مسکن تفاهم نامه‌هایی با نهادهای مختلف از جمله ستاد اجرایی، وزارت دفاع، آموزش و پرورش، تعاون و کار، رفاه و اجتماعی امضا شد که خود این دستگاه ها حمایت خواهند کرد. بنابراین یکی از سیاست های دولت تولید بیشتر مسکن برای مهار قیمت است که سریعتر به ثمر بنشیند. تفاهم‌نامه ساخت 200 هزار واحد در سطح کشور برای تامین مسکن دهک‌های کم درآمد با سازمان بهزیستی، ‌کمیته امداد، اوقاف، آستان قدس، بنیاد مستضعفان امضا شد.

وی گفت: همچنین برنامه‌هایی به منظور تامین مسکن کارمندان دستگاه‌هایی که تقاضا ندادند و سایر دستگاه‌ها هم از طریق اخذ مصوبه هیات دولت طراحی شد و دولت مصوبه لازم را برای در اختیار گذاشتن زمین انجام داد که آن هم برای پاسخ دادن به تقاضای واقعی اقدام خواهد شد. در اقدام چهارم به منظور کاهش قیمت تمام شده ساخت مسکن، در طرح اقدام ملی مسکن تفاهم‌نامه‌ای با وزارت کشور و سازمان نظام مهندسی برای تفکیک و تقسیط هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی و خدمات مهندسی منعقد شده است. از طرف دیگر برای جاهایی که مجوز صادر می‌کنند و هزینه دارد مذاکرات صورت می‌گیرد که بتوانیم این هزینه‌ها را پایین بیاوریم. حتی برای تقسیط هزینه مصالح ساختمانی هم اقداماتی صورت می‌گیرد که اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سخنگوی دولت اظهار داشت: برای طرح اقدام ملی در دو مرحله تعداد یک میلیون و ششصد هزار متقاضی از طریق سامانه اقدام کردند که عملیات ثبت‌نام و پالایش اینها انجام شده و برای افتتاح حساب و سپرده گذاری به بانک مسکن معرفی شدند اینها در مراحل میان‌مدت هستند که دنبال خواهد شد. با وجود شرایط رکود عمیق در بازارهای معاملات و ساخت و ساز مسکن تسهیلات پرداختی توسط بانکها در این بخش  19 درصد رشد داشته است و امروز هم تسهیلات جدید برای افرادی که بخواهند ساخت و ساز کنند و در زمینه‌هایی که مشخص کردند فعالیت کنند از طریق بانک مرکزی همتی بتوانیم باز هم مقداری منابع در اختیار قرار دهیم.

ربیعی ادامه داد: سال گذشته بانک مسکن 26 هزار و 600 میلیارد تومان اعم از مشارکت مدنی و خرید جعاله تسهیلات داده که 581 هزار فقره بوده است. بنابراین سیاست های پولی و حمایت های تسهیلات از اقداماتی بوده که دنبال شده است. سیاست‌هایی را وزارت راه و شهرسازی و صمت به ستاد اقتصادی دولت پیشنهاد کردند ضمن تامین تقاضای بازار و ساخت مسکن نسبت به مدیریت قیمت و ورود نقدینگی به این حوزه هم تلاش شد و بانک مرکزی هم در این زمینه کمیته‌های مشترک تشکیل دادند. از جمله این برنامه‌ها تامین تقاضا با ایجاد چشم انداز مثبت در ایجاد رونق در عرضه مسکن کوچک و متوسط بوده که به سهولت هم بتواند در دسترس اقشار کم درآمد باشد.

وی افزود: تسهیل در اجرای طرح‌های گسترده مسکن ملی یا مسکن اول با انتقال تسهیلات به متقاضیان در چهارچوب بازار عرضه از جمله برنامه های  موثر بوده که در کنترل قیمت دنبال خواهد شد. بخشی از افزایش قیمت ناشی از سرمایه‌های سرگردان در دست مردم بوده که امروز بورس بخش اعظمی از آنها را جذب کرده است. ولی اجرای سیاست‌هایی در سایر بخش‌ها که بتوانیم بخشی از نقدینگی را بخصوص در بازار مسکن کنترل و مدیریت کنیم تا این نقدینگی دچار آشفتگی بیشتر نشود بنابراین با اعمال سیاست‌های دقیق پولی و مالی در جهت گیری درست خودش برای عدم فشار به قیمت بخش مسکن مورد توجه قرار گرفت.

سخنگوی دولت بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی موظف به کنترل و مدیریت هزینه ساخت مسکن شد. اگر بتوانیم از منشا اصلی که مرحله ساخت است هزینه‌ها را کنترل کنیم قطعاً گام موثری در مدیریت قیمت مسکن برداشته خواهد شد. تقاضای برخی اقشار برای خرید مسکن صرفاً با هدف سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد چرا که می‌خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند بنابراین مسکن خریداری می‌کنند، بنابراین بدنبال این هستم که بتوانیم بورس مسکن را هم راه اندازی کنیم تا افرادی که مایل باشند بتوانند متراژ هم خریداری کنند.

ربیعی گفت: اراضی دولتی واقع شده در محدوده و حریم شهرها به منظور اجرای ماده 6 قانون ساماندهی زمین و مسکن برای بهره برداری در طرح اقدام ملی مسکن  به وزارت راه و شهرسازی واگذار خواهد شد شوراهای ذیربط تصمیمات لازم را خواهند گرفت که بتوانیم زمین‌های جدید را برای ساخت مسکن داشته باشیم.

وی در این نشست خبری در پاسخ به سوالی درخصوص گزارش اخیر آژانس بین‌المللی و جلسه شورای حکام تصریح کرد: ما از اعضای شورای حکام انتظار داریم که از استقلال این نهاد بین‌المللی در برابر قلدری آمریکا حمایت کنند. در عین حال این هشدار را هم می‌دهیم که استفاده از معیارهای سیاسی در رسیدگی متقابل به تکالیف و حقوق کشورها در آژانس نتیجه‌ای جز از هم گسیختن رشته‌های اعتماد و تقویت بی‌ثباتی در عرصه جهانی ندارد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بیشترین حد دسترسی را که ممکن یک کشور به آژانس بدهد، داده است، ما بر حوزه دسترسی‌ها، به بازرسان آژانس امکاناتی را دادیم که به جرات می‌توان گفت شفاف‌ترین برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای در جهان را داریم. آیا یکی از کشورهای منطقه درصدی از شفافیت برنامه را داشته‌اند؟ ایران هم انتظار دارد آژانس درخواست‌های خود را در چارچوب توافقات پادمانی و اساسنامه آژانس ارائه کند.

وی افزود: ما تاکید کردیم به تمامی تعهدات بین‌المللی خود پایبند هستیم و گواه ادعایمان گزارش‌های مثبت هفده‌گانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های اخیر است. ما همیشه آماده‌ بودیم براساس توافقات معتبر پیشین و مقررات بین‌المللی دسترسی‌های ضرری آژانس را فراهم کنیم. از این پس هم براساس همان روال و متقضیات عمل خواهیم کرد. به هیچ عنوان بازرسی‌های فنی نباید سیاسی شود، سیاسی شدن این مسئله نه تنها کمکی به حل مسئله نمی‌کند بلکه پیچیده هم خواهد کرد. همانطور که آژانس در سال‌های گذشته گزارش‌های مثبتی را منتشر کرده، امیدواریم این بار نیز اجازه ندهد اهداف سیاسی در آژانس به نتیجه برسد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ما بدطینتی‌های آمریکا و رژیم اسرائیل و همچنین تحرکات رژیم صهیونیستی را در این موضوع کاملا مشاهده کرده و آن را محکوم می‌کنیم.

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا روند و سیاست‌ها در قبال آمریکا عوض و نرم‌تر شده است؟ تصریح کرد: نتایج انتخابات آمریکا تاثیری بر سیاست‌های اصولی ما در برابر آمریکا ندارد ما برای بهره گیری از دیپلماسی‌مان منتظر تغییر دولت‌ها و ریاست جمهوری در آمریکا نیستیم. هر زمان آمریکا آمادگی واقعی و غیرنمایشی را برای آغاز دیپلماسی موثر همراه با جدیت احترام به توافق‌های پیشین و احترام به قوانین بین المللی داشته باشد دیپلمات‌های ایران بر سر میز مذاکره ای که آمریکا آن را ترک کردند، حاضر خواهند شد. مواضع روشن ما در برابر آمریکا بارها اعلام شده ولی هنوز هم تاثیری نکرده است ما از آمریکا می‌خواهیم شنواتر باشد صدای جامعه بین المللی را بشنود و قلدری‌ها را کنار بگذارد.
 
وی گفت: تا وقتی آمریکا به دیپلماسی و ارزش‌های مشترک در پایه برجام که دنیا به آن احترام می‌گذارد بر نگردد ما امیدی به گفت‌وگو و نتیجه ثمربخش در آن نمی‌بینیم و چهارچوب‌های ما همان چهارچوب‌هایی است که اعلام کردیم.

سخنگوی دولت هواپیمای اوکراینی و جعبه سیاه آن بیان کرد: ما این حادثه دلخراش را مجددا به خانواده‌های درگذشتگان این حادثه تسلیت می‌گویم. ما از ابتدای این حادثه دردناک، ‌ آمادگی خودمان را برای هرگونه همکاری به منظور بررسی جعبه سیاه این هواپیما اعلام کردیم. هیچ چیزی برای پنهان کردن موضوع از جانب ما وجود ندارد. ما هم باید نسبت به وجود شفافیت در روند بررسی جعبه سیاه اعتماد کامل را داشته باشیم، طی مراحل تحقیقاتی و قطعی شدن این مسئله که امکان خوانده شدن جعبه سیاه در ایران وجود ندارد، تصمیم به ارسال جعبه سیاه گرفته شده است. این چیزی نیست که امروز بخواهیم آن را انجام دهیم. این تصمیم گرفته شده که بازخوانی جعبه سیاه با حضور نمایندگان ایران در اسرع وقت انجام شود.

ربیعی گفت: کمیسیون بررسی حادثه منتظر هماهنگی نهایی و عزیمت به اوکراین هستند، در صورتی که امکان بازخوانی در اوکراین براساس ادعای طرف اوکراینی فراهم شده باشد، این کار در آنجا انجام می‌شود. در غیر این صورت، با توجه به سابقه طولانی موسسه فرانسوی که مورد تایید ایکائو هم است، جعبه سیاه در فرانسه بازخوانی خواهد شد.

وی اظهار داشت: شیوع جهانی کرونا و لغو پروازهای بین‌المللی، تعللی ناخواسته در این روند ایجاد کرد، این تصمیم ایران، قبل از کرونا بوده ولی با بازگشایی تدریجی پروازهای بین‌المللی و مشخص شدن نتایج گفت‌وگوهای سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت خارجه با همتایان‌شان در پنج کشور ذینفع پیرامون این موضوع داشته‌اند، این روند را از سرخواهیم گرفت. ما خواستار روشن شدن ابعاد این حادثه، توافق درباره میزان غرامت‌ها و پرداخت آن هستیم و امیدواریم با همکاری کشورهای دیگر هرچه سریعتر نتیجه ممکن را بگیریم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره دستورات رئیس‌جمهور درخصوص پول‌های بلوکه شده به رئیس کل بانک مرکزی خاطر نشان کرد: این موضوع مربوط به بانک مرکزی و درآمد صادرات نفت و میعانات گازی به کشور کره جنوبی بوده است. این پول‌ها در حساب‌های بانک مرکزی در بانک‌های کره‌ای است. با فشار آمریکا به رغم اینکه استفاده از منابع ارزی برای واردات کالاهای اساسی مانند دارو بوده است عنوان کردند که امروز مانعی نداریم که از این منابع در راستای واردات کالاهای اساسی و دارو استفاده کنیم. ما به دلایل نامعلومی احساس می‌کنیم دولت کره جنوبی همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهد. بانک مرکزی از سال 97 تاکنون از طریق سیاسی، حقوقی، و نهادهای مختلف و هماهنگی وزارت خارجه دائما این موضوع را پیگیری می‌کند راهکارهای مختلفی هم در این زمینه ارائه شده است.

ربیعی گفت: امیدواریم دولت کره جنوبی هرچه سریعتر منابع را آزاد کند ومشکلاتی که ایجاد کرده را مرتفع کند. جالب است که این منابع مربوط به صادرات نفتی است که با مجوز و معافیت ارائه شده از سوی آمریکا به کره جنوبی انجام شده است بنابراین از چند طریق دلایل کره جنوبی برای ما توجیه‌پذیر نیست. قطعا این رفتار برای همه ما غیرقابل قبول است و در چشم‌انداز روابط دوجانبه و همکاری‌های آتی ما هم قطعاً تاثیر خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تلاش جمهوری‌خواهان برای ارائه طرحی جهت اعمال تحریم‌های گسترده علیه ایران از سوی جمهوری‌خواهان در کنگره گفت: این حرف‌ها برای ما بسیار تکراری شده است؛ حداکثر فشاری که علیه یک کشور می‌توانست وارد شود، بر ایران وارد شده بهرحال آمریکا ابزار قدرت اقتصادی و نظامی دارد و وابستگی‌های جهانی به آمریکا هم زیاد است. با وجود این تحریم‌ها و فشارها، بیش از این دیگر ظرفیت اعمال فشار وجود ندارد، به اعتقاد من سیاست تحریم نتیجه‌ای جز انزوا هم برای آمریکا به همراه نداشته است.

سخنگوی دولت ادامه داد: برخلاف انتظار تحریم‌کنندگان که فکر می‌کردند با تشدید تحریم‌ها، فروپاشی ایران قطعی است، دیدند این مسئله رخ نداد. البته این موضوع را هم کتمان نمی‌کنیم که زندگی با مشکل روبه‌رو شده است اما امسال رشد بدون نفت هم خواهیم داشت. تولیدات امسال ما افزایش داشته است، واردات‌مان را هم کم کردیم. درست است که زندگی با مشکل روبه‌رو شده ولی در سایه همین اقدامات اتفاقا زیرساخت‌هایی از نوع مقاومت ملی و تاب‌آوری اجتماعی در ایران شکل گرفت که آثار مثبت آن را بعد از برداشته شدن تحریم ادامه می‌یابد.  

ربیعی گفت: طرح جدید تحریمی علیه ایران را نوعی خودزنی است؛ ما این طرح را نشانه دیگری از تلاش‌های تندروهای آمریکایی می‌دانیم که می‌خواهند خصومت با جمهوری اسلامی ایران را ابدی و برگشت‌ناپذیر کنند و تمام روزنه‌های دیپلماسی را ببندند. پیامد این اقدامات برعهده آمریکا است.

وی هم‌چنین در پاسخ به سوالی درباره بازگشایی تالارهای پذیرایی گفت: تالارها جزو آن 13 دسته‌ای که ما پیش‌بینی کرده بودیم، هستند و اتفاقا از جمله مکان‌هایی بودند که بنا به دستور تعطیل شدند. دولت برای تعطیلی برخی مکان‌ها تصمیم‌گیری نکرده بود بلکه مردم خودشان به خیلی از مکان‌ها نمی‌رفتند و این مکان‌ها خود به خود تعطیل شد ولی تعطیلی برخی مکان‌ها براساس تصمیم بوده است.  بنابراین از آن مواردی است که به ازای هر فرد 16 میلیون تومان وام به علاوه 50 درصد سرمایه در گردش مشمولان آنها خواهد بود.

سخنگوی دولت افزود: ضمنا در آخرین جلسه ستاد در روز شنبه تصمیم گرفتیم که تالارهای پذیرایی در شهرهای کم‌خطر که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام می‌کند، یعنی در شهرهای سفید با الزام به کاهش در پذیرش افراد، مقرر شد تا 50 درصد ظرفیتی که برای آن درنظر گرفته شده برای آنها پروتکل‌های بهداشتی نوشته شود که بتوانند فعالیت خود را آغاز کنند. بنابراین تالارها در شهرهای سفید با 50 درصد ظرفیت می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند.

ربیعی درباره شیوع کرونا در استان خوزستان گفت: بنابر برآنچه که گفته شده مراسم‌های عزا و عروسی‌های دسته‌جمعی از دلایل گسترش ویروس کرونا در این استان بوده است.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره کارگری که در بخش‌های پیمانکاری اقدام به خودکشی کرده است، با ابراز همدردی با خانواده این فرد گفت: نباید در این زمینه حتی با پیشداوری این سوال را مطرح یا قضاوت کنیم. خودکشی علت و عوامل متعددی دارد بدون مطالعات کافی و موردی درباره علت وقوع خودکشی یک فرد نمی توانیم نظر قطعی بدهیم. هر نمونه‌ای می‌تواند مبنای مطالعه درباره خودکشی باشد و تعمیم دادن خودکشی یک فرد قطعا از نظر عملی نادرست است، علل اقتصادی، فقر تا علل روانشناختی و عوامل محیطی می تواند از علل خودکشی باشد.

 سخنگوی دولت گفت: به طور کلی در جهان 12 الی 14 درصد از هر 100 هزار نفر میانگین خودکشی جهانی است. آخرین مطالعات ما در سال 97-98 نشان می‌دهد از هر 5 تا 6 در 100 هزار است  یعنی از متوسط جهانی عدد ما در این زمینه کمتر است اما در برخی استان‌های ایران  بیش از 20 درصد می‌رسد. پس درباره علل خودکشی باید بررسی‌ها در سطح محلی باشد.

 ربیعی خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد کلی که بیان کردم عوامل معیشتی و عوامل روانی ناشی از حوادث و اتفاقات در این امر می‌تواند موثر باشد. ما سیاست‌هایی را دنبال می‌کنیم که با حمایت‌های اجتماعی بتوانیم انگیزه‌های افراد برای خودکشی را کاهش دهیم. در این باره خاص خواستار تحقیقاتی شدیم و گزارش های آن برای من و همچنین دولت ارسال شد و در مورد خاص عوامل فردی و روانشناختی بیش از هر عامل دیگری موثر بوده است. در این دوران سخت کنونی نیازمند امید به آینده هستیم و روی تاب آوری اجتماعی کار کنیم وظیفه داریم در عبور از تحریم‌ها و کرونا به جامعه بانشاط کار داریم. تا با افزایش حمایت های اجتماعی بتوانیم از این دوران عبور کنیم.

وی گفت: دستگاه‌های ذیربط گزارش های خودشان را در این زمینه منتشر کنند ولی در مجموع هم نگران مسائل اقتصادی و همچنین عوامل روانشناختی هستیم این عوامل می تواند مثل الگوی متصل بهم عمل کند.