گیل خبر/ احمد دنیامالی نماینده بندر انزلی در تشریح اقدامات دولت برای مدیریت بازار خودرو به رویداد۲۴ می‌گوید: با تحویل ۲۵ هزار خودرو و این حجم انبوه ثبت‌نام‌کننده نمی‌توان بازار پرمتقاضی خودرو را تنظیم کرد. دو شرکت خودروسازی کشور بنا دارند تا پایان سال چند نوبت دیگر این شکل از ثبت‌نام و قرعه‌کشی را ادامه دهند که به اعتقاد من این روند تنها یک مُسکن برای این بازار است و در بلندمدت اثرات مثبتی را به‌همراه نخواهد داشت.

نماینده بندرانزلی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم تغییر جدی و مثبتی در بازار خودرو ایجاد کنیم، می‌باید چند کار را به‌طور ویژه انجام داد. اول، بخش خصوصی را بیش از هر زمان دیگر درگیر تولید خودرو کرد تا سرعت تولید خودرو و تنظیم عرضه و تقاضا هرچه زودتر منطقی شود. دوم، هر تصمیمی باید در زمان خودش گرفته شود و اگر زمان بگذرد شاید دیگر اثر خاصی نداشته باشد. به‌طور مثال ثبت‌نام و قرعه‌کشی خودرو وقتی باید انجام می‌شد که عرضه و تقاضا با هم همخوانی داشت و اکنون برای این کار دیر شده است و این مسیر علاج درد نیست. سوم، باید فضای اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی عموم جامعه را بالا برد و در این بین، مسئولان باید واقعیت‌ها را بدون رودربایسی به مردم بگویند. زمانی که مسئولان توان واقعی تولید خودرو و محدودیت‌هایی که در این راه دارند را به جامعه اطلاع دهند، مردم درست و دقیق‌تر روی به تصمیم می‌آورند و نقش دلالان به صفر نزدیک خواهد شد. متاسفانه هرچه سطح آگاهی جامعه پایین باشد پول بیشتری به جیب دلالان می‌رود که مدت‌هاست شاهد این رویه هستیم.

دنیامالی می‌گوید: قرعه‌کشی اخیر خودروسازان تا حدی باعث جلوگیری از استرس در بازار خودرو شد، اما باید بدانیم که به‌قدری حضور دلالان در این بازار پررنگ بوده و به‌حدی خودرو در پارکینگ‌های مختلف دپو شده که نمی‌توان با این طرح‌ها رضایت حداکثری در جامعه ایجاد کرد.