مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان در روز سه¬شنبه به همراه واحد خبر شبکه باران ضمن بازدید از تعدادی دفاتر پیشخوان خدمات دولت، به سوال¬های متقاضیان پیرامون نحوه ارائه خدمات بخصوص سامانه سجام پرداخت.


گیل خبر/ فرزاد توکلی، در گفت­و­گو با واحد خبری استان اظهار کرد: دریافت مبالغ خارج از تعرفه مصوب برای ثبت نام در سامانه سجام و آزادسازی سهام عدالت تخلف محسوب می­شود.

در پی اخذ مبالغ اضافی برای ثبت نام در سامانه سجام و آزادسازی سهام عدالت در برخی از دفاتر پیشخوان استان گیلان، رئیس کارگروه دفاتر پیشخوان استان بیان کرد: با دفاتر پیشخوانی که دچار تخلف می­شوند برخورد جدی صورت خواهد گرفت و قطع دائمی سرویس های آن­ها را در پی خواهد­داشت وی افزود: به دنبال الزام احراز هویت اشخاص فعال در بازار بورس و افرادی که قصد آزادسازی سهام عدالت خود را داشته­اند، شاهد افزایش مراجعین به دفاتر پیشخوان خدمات دولت در چندین ماه اخیر بوده­ایم که البته محدودیت­های کاهش ساعت کاری به علت شیوع ویروس کرونا نیز مزید بر علت بوده­است. 

توکلی در پاسخ به سوالات تعدادی از مراجعین بیان کرد: ثبت نام سجام دو مرحله است که نخستین مرحله شامل ثبت نام اطلاعات اولیه از درگاه اینترنتی www.sejam.ir می­باشد که هزینه 100 هزار ریالی بصورت انلاین در این مرحله پرداخت شده و در انتها کد رهگیری دریافت می­گردد. مرحله دوم، احراز هویت است که شخص متقاضی باید بصورت حضوری در دفاتر پیشخوان خدمات دولت به عنوان مراکز احراز هویت حضور یابد که هزینه این مرحله برای شخص با ماهیت حقیقی 111 هزار ریال و برای ماهیت حقوقی شخص، 127 هزار ریال می­باشد و دریافت هرگونه وجه اضافی شامل هزینه کپی مدارک و هزینه پستی غیر­قانونی و خلاف می­باشد.

مدیر کل ICT استان تاکید کرد: ثبت نام اولیه جز خدمات دفاتر پیشخوان نمی­باشد اما در صورتی که این مرحله نیز برای شخص متقاضی و به اصرار وی در دفاتر پیشخوان انجام پذیرد، تعرفه آن باید بصورت هزینه توافقی پرداخت گردد که این مبلغ نباید از 100 هزار ریال برای افرادی که پست الکترونیک دارند و 150 هزار ریال برای افرادی که پست الکترونیک ندارند، بیشتر گردد.  

رئیس کارگروه دفاتر پیشخوان خاطرنشان کرد: برخی از شهروندان تمایل به خرید و فروش برخط سهام در بازار سرمایه را دارند که متقاضی دریافت کد کاربری و احراز هویت در یکی از کارگزاری­های دارای مجوز سازمان بورس هستندو این بخش ارتباطی با سجام نداشته است. وی در ادامه بیان کرد: سقف هزینه کل دریافتی از متقاضی طبق نرخ نامه اعلامی توسط کانون دفاتر پیشخوان دولت 163 هزار ریال می­باشد.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان گفت: تخلفاتی از قبیل الزام به اخذ کد خرید و فروش آنلاین سهام، ثبت­نام متقاضی در یک کارگزاری خاص بدون اخذ نظر وی، دریافت مبالغ خارج از عرف و تعرفه به بهانه­های مختلف اعم از کپی فرم­ها و مدارک کارگزاری، کپی مدارک متقاضی و هزینه ارسال پستی را جز مهم­ترین موضوعات شکایات مردمی از دفاتر پیشخوان عنوان کرد.

توکلی از تمامی مراجعه­کنندگان خواست تا درصورتی که خارج از تعرفه­های مذکور، چه در مرحله احراز هویت سجام و چه در اخذ کد کاربری کارگزاری­ها مبالغی را به دفاتر پیشخوان استان گیلان پرداخت کرده ­اند شکایت خود را به بازرسی اداره کل به شماره تماس 32130462 و 32130463 و یا به نشانی پست الکترونیک اداره کل Gilan@ict.gov.ir اعلام نمایند.

مدیر کل ICT استان بیان کرد: پس از اخذ شکایت و بررسی مستندات، دفاتر مکلف به عودت مبالغ دریافتی از تعرفه به حساب فرد شاکی و اخذ رضایت از وی در حداکثر 24 ساعت می­باشند. در غیر این صورت طبق هماهنگی با کانون دفاتر پیشخوان، تمامی خدمات دفتر در وضعیت تعلیق قرار خواهد­گرفت و درصورتی که تعداد شکایات برای یک دفتر پیشخوان در این ارتباط به سه فقره برسد، قطع دائم سرویس­های ارائه­دهنده در انتظار دفتر خاطی خواهد­بود.