مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان در روز سه¬شنبه به همراه واحد خبر شبکه باران ضمن بازدید از تعدادی دفاتر پیشخوان خدمات دولت، به سوال¬های متقاضیان پیرامون نحوه ارائه خدمات بخصوص سامانه سجام پرداخت.
در پی اخذ مبالغ اضافی برای ثبت نام در سامانه سجام و آزادسازی سهام عدالت در برخی از دفاتر پیشخوان استان گیلان، رئیس کارگروه دفاتر پیشخوان استان بیان کرد: با دفاتر پیشخوانی که دچار تخلف میشوند برخورد جدی صورت خواهد گرفت و قطع دائمی سرویس های آنها را در پی خواهدداشت وی افزود: به دنبال الزام احراز هویت اشخاص فعال در بازار بورس و افرادی که قصد آزادسازی سهام عدالت خود را داشتهاند، شاهد افزایش مراجعین به دفاتر پیشخوان خدمات دولت در چندین ماه اخیر بودهایم که البته محدودیتهای کاهش ساعت کاری به علت شیوع ویروس کرونا نیز مزید بر علت بودهاست.
توکلی در پاسخ به سوالات تعدادی از مراجعین بیان کرد: ثبت نام سجام دو مرحله است که نخستین مرحله شامل ثبت نام اطلاعات اولیه از درگاه اینترنتی www.sejam.ir میباشد که هزینه 100 هزار ریالی بصورت انلاین در این مرحله پرداخت شده و در انتها کد رهگیری دریافت میگردد. مرحله دوم، احراز هویت است که شخص متقاضی باید بصورت حضوری در دفاتر پیشخوان خدمات دولت به عنوان مراکز احراز هویت حضور یابد که هزینه این مرحله برای شخص با ماهیت حقیقی 111 هزار ریال و برای ماهیت حقوقی شخص، 127 هزار ریال میباشد و دریافت هرگونه وجه اضافی شامل هزینه کپی مدارک و هزینه پستی غیرقانونی و خلاف میباشد.
مدیر کل ICT استان تاکید کرد: ثبت نام اولیه جز خدمات دفاتر پیشخوان نمیباشد اما در صورتی که این مرحله نیز برای شخص متقاضی و به اصرار وی در دفاتر پیشخوان انجام پذیرد، تعرفه آن باید بصورت هزینه توافقی پرداخت گردد که این مبلغ نباید از 100 هزار ریال برای افرادی که پست الکترونیک دارند و 150 هزار ریال برای افرادی که پست الکترونیک ندارند، بیشتر گردد.
رئیس کارگروه دفاتر پیشخوان خاطرنشان کرد: برخی از شهروندان تمایل به خرید و فروش برخط سهام در بازار سرمایه را دارند که متقاضی دریافت کد کاربری و احراز هویت در یکی از کارگزاریهای دارای مجوز سازمان بورس هستندو این بخش ارتباطی با سجام نداشته است. وی در ادامه بیان کرد: سقف هزینه کل دریافتی از متقاضی طبق نرخ نامه اعلامی توسط کانون دفاتر پیشخوان دولت 163 هزار ریال میباشد.
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان گفت: تخلفاتی از قبیل الزام به اخذ کد خرید و فروش آنلاین سهام، ثبتنام متقاضی در یک کارگزاری خاص بدون اخذ نظر وی، دریافت مبالغ خارج از عرف و تعرفه به بهانههای مختلف اعم از کپی فرمها و مدارک کارگزاری، کپی مدارک متقاضی و هزینه ارسال پستی را جز مهمترین موضوعات شکایات مردمی از دفاتر پیشخوان عنوان کرد.
توکلی از تمامی مراجعهکنندگان خواست تا درصورتی که خارج از تعرفههای مذکور، چه در مرحله احراز هویت سجام و چه در اخذ کد کاربری کارگزاریها مبالغی را به دفاتر پیشخوان استان گیلان پرداخت کرده اند شکایت خود را به بازرسی اداره کل به شماره تماس 32130462 و 32130463 و یا به نشانی پست الکترونیک اداره کل Gilan@ict.gov.ir اعلام نمایند.
مدیر کل ICT استان بیان کرد: پس از اخذ شکایت و بررسی مستندات، دفاتر مکلف به عودت مبالغ دریافتی از تعرفه به حساب فرد شاکی و اخذ رضایت از وی در حداکثر 24 ساعت میباشند. در غیر این صورت طبق هماهنگی با کانون دفاتر پیشخوان، تمامی خدمات دفتر در وضعیت تعلیق قرار خواهدگرفت و درصورتی که تعداد شکایات برای یک دفتر پیشخوان در این ارتباط به سه فقره برسد، قطع دائم سرویسهای ارائهدهنده در انتظار دفتر خاطی خواهدبود.
نظر شما: