درباره عدم حضور نمایندگان گیلان در هیات رئیسه مجلس؛
۱۳۹۹/۰۳/۰۸ ۱۱:۵۴ چاپ

گیل خبر/ سرویس سیاسی: در دومین روز مجلس یازدهم ترکیب هیات رئیسه مجلس مشخص شد که در نهایت نمایندگان 8 استان توانستند در جایگاه هیات رئیسه قرار بگیرند که طبق انتظار از گیلان نماینده ای به آن راه پیدا نکرد. البته جبار کوچکی نژاد نماینده رشت، کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا و حجت الاسلام صفری نماینده رودسر و املش برای دبیری هیات رئیسه مطرح بودند که در جلسه روز گذشته فراکسیون اکثریت آرای لازم را به دست نیاوردند.

در دوره های پیشین مجلس محمدباقر نوبخت در مجلس پنجم و اسدالله عباسی در مجلس دهم از جمله نمایندگان گیلان بودند که در جایگاه هیات رئیسه قرار گرفته بودند. در این میان عباسی حتی به عنوان سخنگوی هیات رئیسه مجلس نیز انتخاب شده بود. هرچند به جزء ریاست و نائب رئیسی دیگر مقامات هیات رئیسه جایگاه چندان بالایی ندارد اما از نظر پرستیژ کاری این جایگاه دارای اهمیت است که یک نماینده بتواند نظر مثبت اکثریت مجلس را به دست آورد. با این حال به نظر می رسد حضور نمایندگان گیلان در جایگاه های هیات رئیسه نیازمند یک لابی و اتحاد خوب بین نمایندگان گیلان است که در ادوار مختلف مجلس کمتر دیده شده است.

ریاست کمیسیون ها و عدم شانس احتمالی نمایندگان گیلان

با توجه به این که اکثر نمایندگان گیلان برای اولین بار به مجلس راه پیدا می کنند بعید به نظر می رسد که در کمیسیون های تخصصی نیز بتوانند در جایگاه ریاست قرار بگیرند. جبار کوچکی نژاد و کاظم دلخوش با 4 دوره حضور قدیمی ترین نمایندگان گیلان در این دوره اند که به نظر می رسد در تلاش هستند در کمیسیون های اموزش و تحقیقات و کمیسیون اقتصادی مجلس حضور داشته باشند. در کمیسیون آموزش و تحقیقات نمایندگان شاخصی چون محمد مهدی زاهدی نماینده کرمان و حمیدرضا حاجی بابایی نماینده همدان و از مدعیان ریاست مجلس حضور دارند که به نظر می رسد کوچکی نژاد در مقابل آن ها رقابت سختی در پیش دارد. در کمیسیون اقتصادی نیز حتی حضور کاظم دلخوش در این کمیسیون کمی سخت به نظر می رسد بطوری که خود او در دومین روز مجلس از لابی های گسترده و تلاش برای حضور افراد غیرمتخصص در کمیسیون ها انتقاد کرده بود.

دنیامالی می تواند ، اگر...


در میان دیگر نمایندگان گیلان احمد دنیامالی به واسطه تجربه اجرایی و همچنین نزدیکی با رئیس مجلس می تواند خود را در کمیسیون هایی چون عمران مطرح کند. امری که نیازمند کمک دیگر نمایندگان استان به وی است. البته با توجه به این که دنیامالی در میان کاندیداهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب قرار ندارد به نظر می رسد کار سختی برای حضور در هیات رئیسه این کمیسیون دارد.

اهمیت ریاست کمیسیون 
البته در دوره های پیشین هم جایگاه ریاست کمیسیون ها به نمایندگان گیلان نرسیده بود . اما شاید حضور فردی چون الیاس حضرتی (با سابقه نمایندگی رشت) در راس کمیسیون اقتصادی مجلس و تلاش نمایندگان گیلان برای تصویب افزایش محدوده منطقه آزاد انزلی از طریق این کمیسیون نشان داد که جایگاه ریاست کمیسیون ها دارای اهمیت بالایی برای نمایندگان استانی است.

مازندران نه چندان برتر از گیلان

به جزء گیلان، اکثریت نمایندگان مازندران نیز تازه کار و کمتر شناخته شده هستند. امری که باعث شده است آن ها نیز به مانند گذشته قدرت چندانی در راس این مجلس نداشته باشند و همین کار نمایندگان استانهای شمالی را سخت تر می کند. حتی شمس الدین حسینی وزیر اسبق اقتصاد و همچنین نماینده فعلی رامسر و تنکابن نیز از میان مدعیان جایگاه ریاست مجلس خارج شده است و اکنون بیشتر دنبال ریاست کمیسیون است. با این حال بازهم شاهد ان بودیم که حداقل یک سهمیه از این استان به هیات رئیسه راه پیدا کرد. 

اهمیت فراکسیون های قومی زبانی در مجلس یازدهم

تشکیل فراکسیون ها و همچنین محفلهای قومی زبانی نشان می دهد که در این دوره مجلس، نمایندگان سعی دارند از مسائلی چون قوم، زبان، فرهنگ مشترک بین نمایندگان مختلف استفاده کنند. فریدون عباسی که در جایگاه کاندیداتوری ریاست مجلس هجده رای به دست آورد کاندیداتوری خود را نتیجه تشکیل جلسه با نمایندگان استان فارس اعلام کرد که نشان می دهد مجمع نمایندگان این استان در کنار هم قرار دارند. همچنین عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه نیز با تشکیل یک ضیافت افطاری با نمایندگان استانهای زاگرس نشین حواشی مختلفی را ایجاد کرد. وی در جلسه روز گذشته فراکسیون اکثریت 77 رای برای کسب کرسی نائب رئیسی مجلس به دست آورد که هرچند موفقیت آمیز نبود ولی می تواند از آن به عنوان یک اقلیت تاثیرگذار استفاده کند. حتی آرای بالای علی نیکزاد به عنوان نائب رئیس دوم مجلس نیز نتیجه کمک نمایندگان آذری زبان به وی بود. با این وصف به نظر می رسد نمایندگان گیلان تا نتوانند جمع قدرتمندی را تشکیل دهند توانایی تاثیرگذاری در چنین مجلسی را نیز ندارند.