به مناسبت آغاز مجلس یازدهم؛
۱۳۹۹/۰۳/۰۷ ۱۷:۳۶ چاپ

گیل خبر/ سرویس سیاسی: با شروع به کار مجلس یازدهم دوازده نماینده گیلان از ده حوزه انتخابیه کار خود را در مجلس جدید شروع کردند. درگذشت محمدعلی رمضانی دستک نماینده منتخب آستانه اشرفیه بعد از پایان انتخابات بزرگترین شوکی بود که در میان نمایندگان گیلان اتفاق افتاد.

با آغاز کار نمایندگان گیلان در مجلس یازدهم نگاهی به مسائل آماری انتخابات مجلس در گیلان داشتیم که با حضور این نمایندگان ثبت شده است.


* کاظم دلخوش و جبار کوچکی نژاد دو نماینده ای از مجلس دهم بودند که در انتخابات مجلس یازدهم پیروز شدند.

* احمد دنیامالی (انزلی) حسن محمدیاری(تالش) و حجت الاسلام محمد صفری(رودسر و املش) در اولین حضورشان در انتخابات به پیروزی رسیدند.

* برای اولین بار نماینده ای از گیلان قبل از شروع کار مجلس دارفانی را وداع گفت( مرحوم رمضانی دستک).پیش از این مرحوم حسن لاهوتی اشکوری در اواسط مجلس اول و مرحوم محمد مودب پور در اواسط مجلس ششم دارفانی را وداع گفته بودند.

*میانگین سنی دوازده نماینده گیلان در ابتدای ورود به مجلس 54.16 سال است که نسبت به ابتدای دوره قبل که 51.69 سال ثبت شده بود حدود سه سال پیرتر شده است.

* برای اولین بار نماینده ای که حوزه انتخابیه خود را به استان گیلان تغییر داد پیروز شد.(حسن محمدیاری از تهران به تالش)

* برای اولین بار جبار کوچکی نژاد از رشت در دور اول به مجلس راه پیدا کرد. وی در چهار دوره پیشین به دور دوم  راه یافته بود که در سه دوره موفق شده بود.

* برای اولین بار سردار آقازاده در دور اول به مجلس راه پیدا کرد. وی در سه دوره پیشین به دور دوم راه یافته بود که در تنها یک دوره به مجلس رسید.

* مردم گیلان با 40 درصد کمترین میزان شرکت در ادوار انتخابات استان را به خود اختصاص دادند.

*رودبار با 73 درصد بیشترین و رشت با 23 درصد کمترین میزان مشارکت را در بین شهرستان های استان ثبت کردند.

* حجت الاسلام محمد صفری ملک میان (متولد 1359) جوانترین نماینده و سردار سید علی آقازاده (متولد 1334) مسن ترین نماینده گیلان در مجلس یازدهم هستند.

*کاظم دلخوش و جبار کوچکی نژاد با چهار دوره حضور در بین نمایندگان گیلان رکورددار هستند.

* حسن خسته بند ( نماینده 4 دوره انزلی)با شکست در انتخابات نتوانست به رکورد 5 دوره حضور محمد مهدی رهبری املشی دست یابد.

* برای اولین بار هیچکدام از نمایندگان تازه وارد مجلس یازدهم سابقه حضور در مجلس را ندارند.

* حجت الاسلام صفری بعد از نه دور دومین روحانی است که از حوزه انتخابیه رودسر و املش به مجلس راه پیدا می کند.

* همه نمایندگان گیلان در مجلس دهم که در انتخابات حضور پیدا کردند نسبت به دوره قبل آرای کمتری کسب کردند.

* ذبیح نیکفر نماینده لاهیجان و سیاهکل در مجلس دهم با حدود 29 هزار رای کمتر بیشترین اختلاف آرا را بین نمایندگان گیلان به خود اختصاص داد.

*خلیل بهروزی فر نماینده فومن و شفت با بیش از 19 هزار رای بیشترین و پرویز محمدنژاد نماینده لنگرود با 225 رای کمترین آرا را به نسبت به نفر دوم انتخابات کسب کردند.

*خلیل بهروزی فر با 59 درصد بیشترین و محمدرضا احمدی سنگری با 20.91 درصد کمترین درصد آرای منتخبان را به دست آوردند.

* حسن محمدیاری با 24 درصد و محمدرضا احمدی با 20 درصد دو نماینده ای بودند که زیر 25 درصد آرا به عنوان منتخب به مجلس راه یافتند. در دوره پیشین نمایندگان منتخب مجاز به کسب 25درصد آرای کل در دور اول بودند.

*برای اولین بار در تاریخ انتخابات رشت هر سه نماینده در دور اول مشخص شدند.

*برای اولین یک نماینده متولد بخش سنگر(محمدرضا احمدی) و یک نماینده از بخش لوشان(مهرداد گودرزوند چگینی) به مجلس راه یافتند.

* رشت با بیش از 15 هزار رای بیشترین و آستارا با 927 رای کمترین آرای باطله را به نام خود ثبت کردند.

*در بین نمایندگان مجلس دهم محمد صادق حسنی و ذبیح نیکفر با بیش از 29 هزار رای کمترین آرا را نسبت به دوره قبل به دست آوردند.

*در بین منتخبان مجلس یازدهم رسول فرخی با بیش از دوازده هزار رای بیشترین آرا را نسبت به دوره قبل کسب کرد.

* در بین کاندیداهای گیلان ریحانه احمدی دهکا در آستانه اشرفیه تنها شخصی بود که برای دومین بار در رتبه دوم قرار گرفت.

* بعد از چهار دوره همچنان  هیچ کدام از بانوان از استان گیلان به مجلس راه پیدا نکردند.  در مجلس هفتم هاجر تحریری نیک صفت از حوزه انتخابیه رشت اولین و اخرین نماینده مجلس زن در استان گیلان بود. 

* حجت الاسلام احمد پروایی کاندیدای حوزه انتخابیه تالش اولین نماینده مجلس خبرگان رهبری بود که  صلاحیت ورود به انتخابات مجلس را به دست نیاورد.

 

* در بین حوزه هایی که یک نماینده به مجلس راه پیدا می کنند ولی داداشی تنها نماینده گیلان در مجلس دهم بود که در رده سوم قرار گرفت. بقیه نمایندگان بازمانده حداقل در جایگاه دوم قرار گرفتند.