هنرمندی در مدیریت توزیع؛
۱۳۹۹/۰۳/۰۴ ۱۷:۵۳ چاپ

باید از مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان پرسید که با این شرایط در تابستان پیش رو چگونه میخواهد وضعیت پایداری در شبکه توزیع استان ایجاد کند و شاید ایشان نیز در نهایت همچون مدیر عامل سابق بخواهد تمامی مشکلات را به گردن فرسودگی شبکه و عدم تخصیص اعتبار نوسازی بیاندازند!


گیل خبر/ عصر روز گذشته در پی وزش باد شدید در برخی از مناطق گیلان و شهر رشت برق برخی از نقاط شهر قطع شد. ظاهرا این مشکل به دلیل قطع کابلهای برق و فرسودگی شبکه توزیع صورت گرفته است.

رشت در طی سالهای گذشته مشکلات بسیاری در زمینه شبکه توزیع برق داشته است. خسارتهای ناشی از برف های سال 82 و 83 و سال 95 و اسفند 98 به شبکه فرسوده توزیع در گیلان، بارها موجب قطعی برق و مشکلات ناشی از آن در شهرهای گیلان و مرکز آن گردیده اما بواقع شرکت توزیع برق گیلان به چه میزان توانسته تا با جذب اعتبار و یا مدیریت بحران، این خسارتها و فرسودگی شبکه استان را جبران کند؟

جمشید طالبی مدیرعامل سابق شرکت توزیع برق گیلان در بهمن ماه سال ۹۵ در جمع خبرنگاران گفت: "عمر مفید شبکه و خطوط برق به‌طور استاندارد ۲۵ سال است اما از عمر خطوط و شبکه توزیع برق در استان گیلان بیش از ۳۵ سال می‌گذرد." وی همچنین در آن سال با تاکید بر اینکه بحران برف بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان به شبکه توزیع برق گیلان خسارت وارد کرده است تصریح کرد: "که هنوز خسارت به شبکه برق این استان در برف سال های 83 و 86 پرداخت نشده است."

اما فارغ از خسارتهای جدیدی که در سالهای بعد ۹۵ و در بهمن سال گذشته به تیرهای برق و شبکه توزیع وارد شد، ذکر چند نکته خالی از لطف نیست.
اول: تغییرات ناگهانی جوی و افت محسوس دما عمدتا با باد و طوفان همراه است و در چنین شرایطی مدیران با تجربه با تشکیل ستاد بحران و آماده باش به نیروهای شرکتی و پیمانکاران سعی میکنند تا شرایط را تحت کنترل در آورند. با توجه به پیش بینی هواشناسی آیا چنین عملکردی در شرکت توزیع برق گیلان رخ داد؟

دوم: در گیلان بخاطر شرایط جوی و رشد و نمو سریع گیاهان،شرکت توزیع برق باید از ابتدای بهار نسبت به شاخه زنی درختان همجوار کابلهای برق اقدام کند و بصورت معمول تا خرداد ماه باید نیمی از این شاخه زنی ها محقق می گشت. شنیده می شود شاخه زنی در شرکت توزیع برق گیلان به تازگی و توسط تنها یک شرکت پیمانکار آغاز گشته است که بهتر است اقای هنرمند مدیرعامل جدید این شرکت در اینخصوص هم شفاف سازی نمایند.

سوم: معمولا پس از بارش برف و بحرانی همچون بهمن ماه گذشته،شرکت توزیع برق اقدام به چک کردن تیرهای برق و شل شدن کابلها در فاصله بین تیرها نموده و با مشخص شدن نقاط ضعف کابلها و تیرهای برق کج شده یا فرسوده اقدام به بازسازی و رفع مشکلات قبل از ماههای گرم سال می کند، سوال بعدی در اینجاست که آیا این شرکت پس از بهمن ماه سال ۹۸ در این زمینه اقدامی عملی نموده است؟

چهارم: تغییرات گسترده مدیریتی در هر حوزه سازمانی فارغ از اتکا به نیروهای جدید، موجب خالی شدن عرصه از تجربه مدیریتی بخصوص در شهرهای بزرگ می گردد و بدین جهت مدیران شرکتهای فنی و تخصصی سعی می کنند تا تغییرات مدیران را با شیبی ملایم انجام دهند تا در صورت بروز بحران بتوانند از تجربه پرسنل استفاده کنند. شرکت توزیع برق گیلان پس از مدیرعاملی آقای هنرمند شاهد تغییرات گسترده مدیریتی بوده و در برخی از حوزه ها همچون منطقه ۴ رشت علاوه بر مدیر منطقه، مدیر بهره وری شبکه نیز تغییر کرده است و در برخی شهرها همچون رشت و صومعه سرا از مدیران شهرستانهای کوچکتری همچون منجیل،تالش و یا... استفاده شده که تجربه مدیریت و برخورد با بحران در مرکز استان را نداشته اند و این خود به زمان بر شدن حل مشکلات انجامیده است.
بنا بر شنیده ها در اثر باد و طوفان روز گذشته در گیلان بیش از 70 فیدر برق از مدار خارج گشت و این امر موجب قطعی برق در بسیاری از نواحی رشت و سایر شهرستانهای گیلان گردید.
حال با توجه به نکات و سوالات مطروحه باید از مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان پرسید که با این شرایط در تابستان پیش رو چگونه میخواهد وضعیت پایداری در شبکه توزیع استان ایجاد کند و شاید ایشان نیز در نهایت همچون مدیر عامل سابق بخواهد تمامی مشکلات را به گردن فرسودگی شبکه و عدم تخصیص اعتبار نوسازی بیاندازند!