با رای اعضای شورای شهر؛
۱۳۹۹/۰۲/۲۰ ۲۲:۳۰ چاپ

در صدو چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر بندرانزلی که با موضوع خرید خانه اقبال برگزار شد، این شورا با توجه به ضرورت وجود خانه فرهنگ در شهر انزلی، به اتفاق آرا مصوب نمود که شهرداری خانه اقبال را با جلب نظر کارشناسی خریداری و با رضایت مالکین با املاک دیگر تهاتر نماید.

ضمنا تاکید شد که هدف از خرید این خانه جهت ایجاد خانه فرهنگ در شهر انزلی بوده و خانه مذکور صرفا باید به همین منظور مورد استفاده قرار بگیرد.
شایان ذکر است با توجه به اینکه خانه اقبال تاکنون به عنوان اثر تاریخی در سازمان میراث فرهنگی ثبت تاریخی نگردیده است، لذا اگر در آینده سازمان میراث اقدام به ثبت این خانه نماید باید برابر ماده 3 قانون خرید اراضی و ابنیه و تاسیسات برای حفظ آثار تاریخی و باستانی، قیمت ملک را به شهرداری به عنوان قائم مقام مالک پرداخت نماید.


گیل خبر/ صدو چهارمین جلسه فوق العاده و غیرعلنی شورای اسلامی شهر بندرانزلی که با حضور سرپرست شهرداری بندرانزلی، وراث مرحوم اقبال و اعضای شورای اسلامی شهر بندرانزلی، با موضوع خرید خانه مرحوم اقبال ، امروز شنبه ( ۲۰ اردیبهشت ) در محل شورا برگزار شد.

هادی حیدری رییس شورای اسلامی شهر بندرانزلی : خانه اقبال خریداری و تبدیل به خانه فرهنگ شود

هادی حیدری در ابتدا با تبریک میلاد امام حسن مجتبی (ع) در مورد حواشی مطرح شده در خصوص خانه مرحوم اقبال اعلام کرد : در فضای مجازی مطالبی در خصوص خانه اقبال مطرح شد که در آن عموما شهرداری، شورا و حتی وراث مرحوم اقبال را مقصر نشان دادند. در جلسه روز گذشته شورای تامین و همچنین بازدیدی که از خانه انجام شد مشخص شد که کم کاری در کجا بود و شهرداری در این خصوص قصوری نداشته است. با توجه به اینکه این بنا ثبت نشده بود و از سوی میراث هم اعلام نشده بود وراث اقدام به اخذ مجوز می کنند که البته جا دارد از دوستان خودم در شهرداری بخواهم برای چنین بناهایی حساسیت بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد : وقتی از آقای چگینی به عنوان رییس میراث شهرستان سوال پرسیده می شود که بناهای تاریخی انزلی را اعلام کنند ایشان می گویند که از هلال احمر غازیان شروع می شود تا چهار راه شهدا! اعلام کردن این کلیات یعنی دو سوم شهر ما میراثی است در صورتی که خانه ها و اماکن تاریخی ضوابط خاص خودش را دارد.

در تاریخ ۲/۴/۹۸ درخصوص حمایت و مرمت از بافت‌های تاریخی، فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره برداران بناهای تاریخی و فرهنگی مجلس شورای اسلامی قوانینی را مصوب می کند که بعد از تایید شورای نگهبان در تاریخ ۱۸/۴/۹۸ به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام شد. در این مصوبه آماده که حفاظت، مرمت، احیا، صیانت، حریم بنا و محدوده بافت، کاربری متناسب تحت ویژه حفاظت و احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی و بسترسازی همه این موارد بر عهده سازمان میراث فرهنگی است. همچنین اعلام شده میراث نسبت به شناسایی بناهای تاریخی کل کشور اقدام کند. با توجه به اینکه این بخشنامه فوریت داشته اما تا به امروز این کار صورت نگرفته و تنها گفته می شود از هلال احمر تا چهار راه شهدا جزء محدوده است. طبق این قانون که اعلام شده دوستان باید مشاور می‌گرفتند و این آثار را ثبت می کردند، اگر هم به ثبت نرسیده در قدم اول باید شناسایی می شد. این وظیفه به عهده میراث فرهنگی و گردشگری است که متاسفانه برخی دوستان در فضای مجازی به این موضوع دقت نداشتند و شورای شهر و شهرداری را مقصر نشان دادند.

هادی حیدری با اعلام اینکه شورا و شهرداری وظایفی دارد که باید در آن ها تلاش بیشتری انجام شود، گفت : شورا وظیفه نظارتی دارد و یکی از بندهای این مصوبه شهرداری ها و استانداری ها را مکلف کرده که فردی را در بحث سازمانی خودشان برای همین موارد اختصاص دهند. یعنی اگر فردی در خصوص بناهای تاریخی به شهرداری مراجعه می‌کند یک متخصص پاسخگو باشد که انشاالله شهردار محترم ما هم به این قضیه دقت و عنایت داشته باشند.

رییس شورای اسلامی شهر بندرانزلی با اشاره به مطالبات مردم اعلام کرد : هدف این شورا از زمان آغاز به کارش این بود که به دنبال مطالبات به حق مردم باشد و در همین خصوص اقدامات زیادی هم انجام شد. یکی ازخواسته‌های مردم توجه به بناهای تاریخی است که درخصوص پل تاریخی غازیان اقدامات خوبی توسط مجموعه شورا و شهرداری و همچنین اداراتی مانند بندر، آبفا و مخابرات صورت گرفته است.

حیدری در ادامه گفت : درخواست ما از میراث فرهنگی این است که از این به بعد خیلی شفاف و روشن ابنیه تاریخی مشخص گردد و به صورت مبهم اعلام نشود. یکی از مطالبات مردم توجه ویژه به بناهای تاریخی و تبدیل آنها به مراکز فرهنگی و جلوگیری از تخریب آن هاست. صحبتی که در شورای تامین داشتیم و بازدیدی که به عمل آمد دو تصمیم گرفته شد که یکی در خصوص خرید این خانه و دیگری درخصوص مرمت و بازسازی آن. بنده به عنوان یک عضو شورای شهر پیشنهاد می کنم شهرداری این خانه را خریداری کند و در مقابل آن املاک و یا وجهی را برای وراث تهاتر کند که این عزیزان از حقوق مالکانه خودشان بی بهره نمانند. با این کار یکی از خواسته های مردم را اجابت می کنیم و همچنین خرید این خانه و تبدیل آن به یک مرکز فرهنگی می تواند یادگار خوبی از شورای پنجم باشد.