به بهانه آغاز سریال گیلانی
۱۳۹۹/۰۲/۰۵ ۱۶:۵۴ چاپ
از نمایش کوشیار گیلانی تا فرصتی جدید برای گیلان

گیل خبر/ کمیل فتاحی: فرهاد مهرانفر برای اهالی سینما نامی آشناست، آثار این هنرمند گیلانی عمدتا در ژانر سینما حقیقت، معناگرا و مستند، طی سه دهه برای سینمای کشورمان اعتباری جهانی به همراه داشته.

با اینحال "گنج راه شیری" نخستین سریال تلویزیونی مهرانفر با شروع ماه رمضان در شبکه استانی باران و شبکه سراسری شما پخش می شود.

فیلم شخصیت کوشیار گیلانی منجم و ریاضیدان مشهور صده های نخست هجری را دستمایه داستان خود قرار داده و از گذشته های دور تا امروز با ترفندهای روایی، موضوعاتی از قبیل خانواده، دنیای کودکان، فرهنگ عامه، آیین و سنن، محیط زیست، علم نجوم، زبان گیلکی، موسیقی فولکلور و ارزش های اخلاقی را به هم چفت کرده و می کوشد با استفاده از فرم بصری در لوکیشن های بکر گیلان، داستانی جذاب و سرگرم کننده با محتوایی در خور مخاطبین تلویزیون عرضه کند.
در این سریال ۲۸ قسمتی که تولید آن ۷ ماه به طول انجامید، بیش از نود درصد عوامل گیلانی هستند.

اما پخش سریال گنج راه شیری می تواند برای مخاطبین شبکه باران تجربه جالبی باشد. چرا که سالهاست تولیدات تلویزیون گیلان بر دوش عده معدودی کارگردان و نویسنده نهاده شده و بعنوان مثال اگر تمام سریال های ۱۰ سال گذشته شبکه باران را فهرست کنیم، اسامی چند نویسنده و کارگردان و تهیه کننده بیشتر به چشم می خورد! این چرخه ی تکرار به هر علت که باشد! نمی توان پذیرفت توجیه مدبرانه ای بر عدم حمایت سازمان از دیگر هنرمندان بومی است، بویژه هنرمندان نسل جوان!
جز آنکه بپذیریم در صدا و سیما تنها عده ای خاص اجازه استفاده از بودجه های تولید را دارند و دیگر فیلمسازان مجاز نیستند بواسطه رسانه ملی و مدیوم تلویزیون، برای مخاطبین بیشمار تلویزیون آثار ارزشمند و استاندارد خلق کنند.

اگرچه در پنجاه سال گذشته شبکه گیلان برخوردار از نیروهایی مجرب و عاشق کار بوده و همین افراد با تمام کمبودهای کمی و کیفی بار تولیدات رادیو تلویزیون را به دوش کشیده اند، اما در مجموع صداوسیمای مرکز گیلان نتوانسته توقع مردم و فرهیختگان استان را برآورده کند و تنها کافیست یکی از آخرین سریال های شبکه باران را از نظر فیلمنامه و کارگردانی و از نظر فنی و اثرات فکری و فرهنگی آن بر اندیشه و شعور مخاطب، بویژه هزاران مخاطب مناطق روستانشین استان به دقت واکاوی کنید تا تاثیر تولید چنین سریال هایی در تحقق شعار شبکه باران، یعنی حفاظت از فرهنگ و طبیعت گیلان را ببینید!!!

بی تردید تولید سریالهایی که اکنون با اتکا به اسپانسرهای بزرگ تنها در بخش درآمدزایی موفق بوده اند، نمی توانند نقش قابل ملاحظه ای در علاقه مندی مخاطب بویژه نسل جوان به زبان مادری، محیط زیست، اصلاح فرهنگ شهرنشینی و فرهنگ روستانشینی در گیلان ایفا کنند، و در واقع این دسته از تولیدات شبکه باران را میتوان، نوعی اتلاف هزینه و اصراف منابع عمومی کشور تلقی کرد.

حال باید منتظر ماند و دید فرهاد مهرانفر فیلمساز مطرح کشورمان بعد از ساخت دهها فیلم سینمایی موفق در زادگاهش گیلان، به همراه فیلمبردارش نادر معصومی که همواره در قاب دوربین زیباشناسی گیلان را مد نظر دارد، اینک در نخستین سریال داستانی که با استاندارد شبکه سراسری تولید شده و از شبکه باران پخش خواهد شد، تا چه حد می توانند سطح ذائقه و سلیقه مخاطب بومی را ارتقاء داده و انتظارات مخاطب خاص را برآورده کنند.
امری که در صورت توفیق این سریال، شاید بتوان امیدوار بود تا حدودی استانداردهای سریال سازی شبکه ی استانی گیلان هم جابجا شود.

 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code