این روز ها با شیوع پانادمیک جهانی کوید ۱۹ و عدم حضور کارمندان شرکت فیسبوک - اینستاگرام بسیاری از این محدودیت ها اعمال نمی شود.
در این میان بعضی از کاربران فضای مجازی هم که باید در موردشان دقیق تر بررسی کرد و در این مجال کوتاه نمی گنجد با ایجاد صفحه های پورن و آپلود فیلم های پورن و صحنه های خشن می خواهند برای صفحه شان بازدید های بیشتر و فالوور جذب کنند.

گیل خبر/ سروش علیزاده

فضای سنگین ایجاد شده بر جامعه ایران و جهان به دلیل شیوع و ابتلا به بیماری کوید ۱۹ سبب شده است تا خانه نشینی و استفاده از اینترنت و اپلیکیشن هایی مانند اینستا گرام بیشتر شود. دولت ایران نیز با اهدای اینترنت رایگان تلاش کرد تا مردم بیشتر به خانه ماندن ترغیب شوند.

از جمله کاربران این روزهای اینستاگرام نوجوانان هستند. نوجوانانی که بر عکس نوجوانان قدیم که بازی دسته جمعی توپ پلاستیکی و یا داشتن یک عروسک و تفنگ پلاستیکی به اوج شوق و لذت شان می برد این روز ها کمتر چیزی آن ها را به اوج شادی می رساند. نوجوانانی که از کودکی بهتر از پدر و مادرهای شان به گوشی های همراه و لپ تاپ و دنیای اپلیکیشن ها آشنا هستند و در سن نوجوانی بسیار حرفه ای تر از بزرگسالان با تکنولوژی آشنایی دارند.
اما توانایی استفاده از تکنولوژی به معنی رسیدن به بلوغ فکری و یا درک درست نوجوان از بسیاری مسائل و مشکلاتی که در فضای مجازی می تواند گریبان گیرش شود نیست و این وظیفه پدر و مادر را نفی نمی کند.
در تمام دنیا دولت ها و خانواده ها با ابزارهای خاص دسترسی کودکان و نوجوانان را به اینترنت محدود می کنند.

فضای اینستاگرام تا حد زیادی از نظارت بر محتواهای ایجاد شده توسط کاربران در این اپلیکشن ارتباطی برخوردار بود و خود این اپلیکیشن اعلام می دارد که :"می‌خواهیم فضای اینستاگرام که یک مکان معتبر و امن برای الهام‌بخشی و ابراز احساسات است، ادامه دهد. به ما کمک کنید تا این جامعه را پرورش دهیم. فقط عکس‌ها و ویدیوهای خود را پست کنید و همیشه قانون را رعایت کنید. در اینستاگرام به همه احترام بگذارید، از افراد کلاهبرداری نکنید یا برهنگی را پست نکنید."


اگر نگاهی به قوانین اینستاگرام بیاندازید و جزئیات را بررسی کنید خواهید دید که همین جمله کوتاه را بسط و گسترش داده و به سختی هم اعمال قانون می کرد. شاید تنها مساله ای که نوجوانان را تهدید می کرد چت کردن با افرادی است که ممکن است امنیت روانی و جسمی آن ها را به خطر انداخته و سبب فریب و... نوجوانان شوند و این شرکت با اولین گزارش ،در کمترین زمان به بررسی و حذف صفحه و محتوی خلاق قوانین مانند پورن می پرداخت.
اما این روز ها با شیوع پانادمیک جهانی کوید ۱۹ و عدم حضور کارمندان شرکت فیسبوک - اینستاگرام بسیاری از این محدودیت ها اعمال نمی شود.

در این میان بعضی از کاربران فضای مجازی هم که باید در موردشان دقیق تر بررسی کرد و در این مجال کوتاه نمی گنجد با ایجاد صفحه های پورن و آپلود فیلم های پورن و صحنه های خشن می خواهند برای صفحه شان بازدید های بیشتر و فالوور جذب کنند.

به نظر می رسد در خلا و حفره ایجاد شده در اینستاگرام این صفحه های پورن و تعدادی اینفلوئنسرهای خارج از ایران که هماهنگ شده با لایو های اینستاگرام ترویج برهنگی و مسائل پورن جنسی و ... می کنند هدایت شده از کشورهای متخاصم با ایران مانند اسراییل و کشورهای حوزه خلیج فارس نباشد. برای زمین زدن یک ملت کافی است تا فرهنگ ، خانواده و نوجوانان را مورد حمله قرار دهند تا کل جامعه دچار گسست و فروپاشی شود.

کوید ۱۹ از خانواده ویروس های کرونا شاید به نوجوانان آسیب برساند اما در شرایط امروز اینستاگرام برای نوجوانان خطرناک تر و کشنده تر از این ویروس صفحات اینستاگرام است زیرا روح و روان کودکان و نوجوانان را نشانه می رود و عامل بزرگ این مساله هم پدر ها و مادرهایی است که سر آن ها هم مدام در گوشی است و فراموش کرده اند که در برابر امنیت روانی و ذهنی فرزندان شان هم مسوولند. همان طور که والدین در فضای واقعی مسوول رفتار و آسیب به نوجووان و کودکان هستند در فضای مجازی هم باید به این مهم توجه کنند.

با فیلتر آپ ها و برخورد سلبی دولت ها با تکنولوژی ها مخالفم که در یادداشت دیگر به آن خواهم پرداخت اما عدم نظارت فرد و خانواده در استفاده از فضای مجازی قابل توجیه و پسندیده نیست.

پس این هشدار را جدی بگیرید همان طور که از دیدن سیگار در دست نوجوان تان شوکه می شوید ؛ یا نمی خواهید فرزندتان به بیماری کوید ۱۹ مبتلا شود از ابتلا این روز های نوجوانان به صفحه های خطرناک اینستاگرام خودداری کنید.