رئیس اورژانس ۱۱۵ گیلان با اشاره به وضعیت پاندمی کرونا در جهان، اضافه کرد: این بیماری مختص شهر و استان و کشور ما نیست و تمام دنیا آلوده شده لذا مردم حتی برای عید دیدنی هم از خانه بیرون نیایند.

گیل خبر/ پیمان اسدی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه پرسنل اورژانس ۱۱۵ استان گیلان در حال خدمت رسانی ۲۴ ساعته به مردم هستند، اظهار کرد: امیدواریم در سال جدید شر ویروس منحوس کرونا از کشور و استان ما کم شود.

وی با اشاره به افزایش ماموریت های اورژانس ۱۱۵ گیلان طی اسفندماه، افزود: پزشکان، پرستاران و کادر درمانی استان ایثارگرانه مشغول خدمت رسانی به هموطنان هستند و وقت استراحت ندارند.

رئیس مرکز اورژانس ۱۱۵ گیلان، از فعالیت ۶۲ پایگاه در سطح استان خبر داد و عنوان کرد: طی سه سال اخیر اقدام به تجهیز ناوگان اورژانس استان کردیم و در حال حاضر ۴۸ دستگاه آمبولانس مجهز داریم. این آمبولانس ها دارای دستگاه تنفس مصنوعی و شوک الکتریکی هستند و به صورت اتوماتیک به بیماران با ریتم قلبی پایین، شوک می دهند.

اسدی، یکی از تجهیزات آمبولانس های جدید ناوگان اورژانس را پالس اکسیمتر دانست و گفت: این دستگاه سطح اشباع اکسیژن هموگلوبین را می سنجد، زیرا یکی از علائم بیماران کرونایی افت سطح اکسیژن خون است.

وی با بیان اینکه اعضای خانواده افراد مشکوک به کرونا حتما از ماسک استفاده کنند، گفت: در صورت بدحال شدن بیمار و تماس با ۱۱۵، تا زمان رسیدن آمبولانس نکات ایمنی را از کارشناس اورژانس دریافت کنید و اگر بیمار با کاهش سطح هوشیاری مواجه شد، او را به پهلو بخوابانید، اما بیمار در حالت تنگی نفس باید حالت نیمه نشسته داشته باشد.

رئیس اورژانس گیلان با اشاره به وضعیت پاندمی کرونا در جهان، اضافه کرد: این بیماری مختص شهر و استان و کشور ما نیست و تمام دنیا آلوده شده لذا مردم حتی برای عیددیدنی هم از خانه بیرون نیایند و هرچقدر تماس خود را با افراد کمتر کنند، احتمال مبتلا شدن به کرونا را کاهش می دهند.

اسدی خواستار پرهیز از برگزاری میهمانی های کوچک و چند نفره نیز شد و بیان کرد: کرونا دوره کمون ۱۴ روزه و حتی بیشتر دارد لذا فرد آلوده در دوره کمون علامت بیماری ندارد، اما می تواند ویروس را به افراد مختلف منتقل کند.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ماسک در صورت تب، سرفه و عطسه، خاطرنشان کرد: شست و شوی ۲۰ ثانیه ای دست ها با آب و صابون بسیار موثر است. همچنین در صورت تماس با افراد باید فاصله یک تا ۱.۵ متری را رعایت کنیم.

رئیس اورژانس گیلان از افزایش ۴۵ درصدی ماموریت های اورژانس استان از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و یادآور شد: به دنبال شیوع کرونا در استان از اسفندماه تاکنون، ۸۵ هزار تماس با ۱۱۵ و بیش از ۸۵۰۰ ماموریت انجام شده که نشان دهنده رشد ۴۰ درصدی است.

اسدی با بیان اینکه بیمارستان های گیلان گنجایش بیمار جدید را ندارد، سقف ماموریت های اورژانس را تکمیل دانست و عنوان کرد: وضعیت گیلان همچنان بحرانی است و لذا نباید مسافرت به گیلان صورت بگیرد. بیمارستان های ما پر از بیمار است و کادر بهداشتی و درمانی چندشیفته کار می کنند.

وی با اشاره به درگیر بودن کلیه تخت های گیلان، تاکید کرد: امکانات بهداشتی و درمانی استان و اورژانس ۱۱۵ ظرفیت تحمل بار اضافی را ندارد و نمی توانیم به مسافران نوروزی خدمات ارائه دهیم لذا هموطنان عید امسال مسافرت نکنند تا بتوانیم شرایط را کنترل کنیم.