گیل خبر/ سرویس شهری: در حالی که شهرداری رشت قرار بود با گرفتن وام ده میلیارد تومانی از بانک شهر مطالبات ماه اسفند کارکنان خود را بپردازد ظاهرا به دلیل مشکلات اداری روز انتهایی اسفند این اقدام صورت نگرفت تا کارکنان شهرداری آخرسال با دست خالی به خانه های خود بازگردند.

این شاید برای اولین بار در کشور باشد که شهرداری یک شهر برای پرداخت حقوق اخر سالی کارکنان خود مجبور است از بانکی وام دریافت کند. بواقع موارد اینچنینی بسیار کمیاب شکل گرفته است. معمولا شهرداری ها برای اجرای پروژه های عمرانی و همچنین پروژه های اقتصادی پرسود اقدام به دریافت وام می کنند. اما اینجا شهرداری مجبور شده است که برای بدهی که موظف به پرداخت ماهانه آن هست از تسهیلات بانکی استفاده کند. گفته می شود این تلاش برای دریافت وام در روزهای آخر اسفند با همکاری و مساعدت عیسی قهرمانی چابک برادر استاندار فقید و عضو هیات مدیره بانک شهر کشور صورت گرفته بود که بتواند دیرکرد شهرداری برای پرداخت حقوق کارکنان خود را به نوعی جبران کند.

گفتنی است پیش از این گیل خبر در مطالب متعددی با اشاره به بدهی های سنگین شهرداری رشت بر ورشکستگی احتمالی آن تاکید کرده بود. در طول یک سال گذشته پروژه درآمدزایی برای شهرداری رشت اجرایی نشده است. همچنان بخش عمده ای از دریافتی های شهرداری از طریق آرای کمیسیون ماده 100 جهت خلافی ساختمان ها است که مدتی پیش مسئولان کشوری نسبت به این نحوه درآمدزایی اعتراض خود را اعلام کرده بودند، برف بهمن ماه و اپیدمی بیماری کرونا در رشت نیز بشدت از درآمدهای شهرداری در دوماه اخر سال کاسته است. این وام در حالی دریافت می شود که شهرداری رشت در بسیاری از هزینه های خود نیز صرفه جویی کرده است. تیم های ورزشی متعلق به شهرداری منحل اعلام شده اند. تئاتر دائمی شهر دیگر برگزار نمی شود. برگزاری جشنواره های مختلف نیز با رکود مواجه شده است. در این وضعیت شهرداری رشت همچنان دست به دامن دیگران است و حتی از پرداخت حقوق کارکنان خود نیز عاجز مانده است.

البته این به اصطلاح صرفه جویی ها در حالی صورت می گیرد که شهرداری هنوز منابع مالی مشخصی از طریق فروش املاک و یا آرای کمیسیون های ماده 100 دارد که بالغ بر میلیاردها تومان می شود. شاید با این وضعیت اگر دارالایتام باز می شد که به طور مثال وظیفه پرداخت حقوق رفتگران و نیروهای خدماتی را برعهده داشت حداقل اش این بود که این همه مشکل برای پرداخت حقوق اولیه آن ها ایجاد نمی شد. شاید زودتر از 28 اسفند هم حقوق های کارکنان پرداخت می شد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code