لغو لیگ‌های جهانی کاراته در مراکش و مادرید و رقابت‌های اروپایی باکو باعث شد نابغه کاراته آسیا به‌ عنوان نخستین بانوی ورزشکار گیلانی جواز حضور در المپیک را کسب کند.

گیل خبر/ سارا بهمنیار پس از پایان سومین مرحله لیگ برتر کاراته وان در سالزبورگ اتریش با کسب ۵۶۴۷٫۵ امتیاز در رده ششم وزن المپیکی منفی ۵۵ کیلوگرم و منطقه سبز قرار گرفت.

بتینا پلانک از کشور اتریش، جدی‌ترین تعقیب‌کننده بهمنیار در وزن منفی ۵۰ کیلوگرم است؛ او در لیگ جهانی سالزبورگ با ایستادن در مکان پنجمی موفق به تصاحب ۴۵۰ امتیاز شده و مجموع امتیازاتش را به ۵۱۹۷٫۵ امتیاز رساند.

پلانک در رقابت‌های قهرمانی اروپا ۲۰۲۰ به میزبانی باکو و لیگ جهانی رباط ۲۰۲۰ فرصت جبران اختلاف ۴۵۰ امتیازی با بهمنیار را پیش روی خود می‌دید؛ لیگ جهانی کاراته وان رباط خیلی زود به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شده و با تصمیم فدراسیون جهانی قرار شد این رقابت‌ها در اواخر فروردین‌ماه به میزبانی مادرید برگزار شود.

بتینا در رقابت‌های قهرمانی اروپا به نشان نقره دست‌یافته و ۶۹۰ امتیاز کسب کرد؛ او در رقابت‌های قهرمانی باکو ۲۰۲۰ فرصت کسب نشان طلا و تصاحب ۳۰۰ امتیاز بیشتر را به خود می‌دید؛ فرصتی که با لغو مسابقات باکو از دست رفت و اختلاف ۴۵۰ امتیازی کاراته‌کار اتریشی نسبت به بهمنیار حاشیه امنی برای نابغه گیلانی فراهم آورد.

قرنطینه دوهفته‌ای اسپانیایی‌ها توسط دولت این کشور، هدیه‌ای تاریخی به بهمنیار است؛ لغو لیگ جهانی مادرید خبری خوش در روزهایی است که کرونا زندگی عادی مردم گیلان را تحت‌الشعاع قرار داده است.

پیش‌ از این فدراسیون جهانی اعلام کرده بود، چنانچه رقابت‌های مادرید لغو شود، سالزبورگ اتریش که چندی قبل میزبان لیگ جهانی بود، به‌عنوان آخرین مرحله رقابت‌های انتخابی المپیک در نظر گرفته می‌شود؛ این تصمیم با موافقت کمیته بین‌المللی المپیک اتخاذشده است.

دختر ۲۱ ساله گیلانی به عنوان نخستین بانوی دیار گیل و دیلم، به المپیک راه‌یافته و می‌تواند علاوه بر کسب نشان المپیک پس از ۶ دهه به‌عنوان نخستین بانوی گیلانی مدال‌آور این رقابت‌ها مطرح شود.

محمد رهبری و آرمین هادی‌پور ۲ ملی‌پوش گیلانی تیم‌های شمشیربازی و تکواندو کشورمان پیش‌ از این جواز حضور در رقابت‌های المپیک توکیو را کسب کرده بودند و فاطمه صادقی در رشته کاراته و نازنین ملایی در رشته روئینگ دیگر امیدهای گیلان برای کسب سهمیه المپیک هستند.

 

فارس