دکتر شمیلا قنبری خشکبیجاری
۱۳۹۸/۱۲/۰۸ ۱۷:۴۱ چاپ

گیل خبر/ دکتر شمیلا قنبری خشکبیجاری*

*متخصص روانشناسی


با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور، بالطبع نگرانی و استرسی که در وجود برخی از افراد جامعه ایجاد می شود کاملا طبیعی است، چرا که موقتا در زیست بعضی از افراد و محیط خانواده و زندگی تغییراتی صورت گرفته که باعث تنش روحی در افراد می شود و اگر این تنش ها ادامه پیدا کند، می تواند منجر به صدمات روانی و جسمانی افراد شود ...
در ادامه مطلب به دو نوع نگرانی متفاوت اشاره می کنیم:
(۱) نگرانی کارساز
(۲) نگرانی دردسر ساز

اگر افراد نگران بتوانند بین این دو نگرانی تمایز قائل شوند، کار بسیار ارزشمندی انجام داده اند. افراد نگران با انجام این کار می توانند مزایای مهم نگرانی کارساز را بشناسند و اهدافی واقع بینانه تر برای کنترل نگرانی دردسر ساز، تدوین کنند.
درک تفاوت بین این دو نگرانی برای شما بسیار مفید و گره گشا خواهد بود.

نگرانی کارساز)
بایستی به این نکته مهم دقت کنید که همه نگرانی ها، بد نیستند. در واقع نگرانی برای بقای ما ابزاری مفید محسوب می شود.
در سیر تکامل بشر آنها که نگران وعده غذایی بعدی بودند، جان سالم به در بردند و آنهایی که عین خیالشان نبود، بیشتر به دردسر می افتادند. در واقع نگرانی به شما کمک می کند تا با مشکلات و تهدید های زندگی تان رو به رو شوید. به عنوان مثال اگر نگران سلامتی خود باشید، احتمالا دست به تغییرات مثبتی در زندگی تان می زنید. مثل رعایت خیلی از نکاتی که با شیوع بیماری کرونا خیلی از افراد انجام میدهند.

نگرانی دردسر ساز)
این نوع نگرانی دو ویژگی اساسی دارد: اول اینکه نگرانی باعث هیچ گونه راه حل درست و دقیقی نمی شود و نگرانی درسرساز دست و پای شما را برای اقدام سازنده می بندد و به جای اینکه برای حل مسئله قدم بردارید، اسیر نگرانی دردسر ساز می شوید، بنابراین در این شرایط یکی از بزرگترین پادزهرهای اضطراب و استرس، دست زدن به اقدامی سازنده است.
دومین مولفه نگرانی دردسرساز، این است که فرد بر وقایع نامحتمل و بعید تمرکز می کند و در نتیجه انرژی و وقت ما بیهوده صرف تنش و اضطراب می گردد.
بدتر اینکه ممکن است بر اساس این تهدیدها در زندگی خودتان تصمیم هایی بگیرید که اثر مخربی بر روابط و اشتغال شما داشته باشند ...

بنابراین هنگام نگرانی اولین چیزی که باید در باره اش بیندیشید این است :
آیا فعالیت کارسازی وجود دارد که امروز بتوانید انجام بدهید و کمک کند این مساله را حل کنید؟ اگر هست آن ها را لیست کرده و انجام دهید ...
وگرنه لزومی برای نگرانی بی دلیل وجود نخواهد داشت.

گیل خبر: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code