گیل خبر/ سریال های کمدی و طنز که سالهاست در تلویزیون گیلان با نازلترین محتوا تولید می شود, هرگز نتوانسته به سطح قابل دفاعی در مواجه با طنزهای پرمخاطب شبکه های سراسری برسد, و این نه بخاطر بودجه های تولید, بلکه بخاطر عدم برخورداری از خلاق در نگارش و تولید مجموعه های شبکه باران و البته انحصار سریال سازی در شبکه استانی است.

در فضای تاتر استان هم از استندآپ کمدی و نمایش های خنده دار گرفته تا فضای مجازی با همه ی ویژگی های عام پسند, هنرمندان گیلانی بطور پراکنده و صرفا با اتکا به توانایی های فردی خود اگرچه گاه توانسته اند مخاطبین فراوانی جذب کنند، اما به همان اندازه تبدیل به نوعی کلیشه شده و کمتر دیده شده اجرای کمدی توسط هنرمندان گیلانی برد کشوری پیدا کند.

با اینحال وجود کمدین هایی که محبوبیت عام دارند برای هر جامعه بیمار نوعی شانس تسکین و درمان روحی به شمار می رود، چون می توانند در ناخوش احوالی و تلخی روزگار بیش از هر طبیب و ناطق و واعظی با مردم ارتباط برقرار کرده و از دردهای ملت سخن گفته و مقدمات بهبودی شان را فراهم کنند.

طی روزهای اخیر که شیوع بیماری و خطر ابتلا به ویروس کرونا مهمترین دغدغه مردم ایران شده و تعدد اخبار ناگوار و نگرانی های جدیدالظهور جامعه را به اندیشه ی سلامت و مرگ و مراقبت دائم مبتلا کرده, ناخودآگاه نوعی ترس و اضطراب عمومی دامنگیر مردم شده که در عمل نیز زندگی شهروندان را با اختلالی خاص مواجه کرده است.

در چنین اوضاع و احوالی کمدین ها می توانند سهم مهمی در کاهش اضطراب و درمان روحی مردم ایفا کنند. با دقت نظر در احوال شهروندان و با انتخاب موضوعات روز, با تولید و انتشار ویدئوهای طنز و شوخی که علاوه بر کاهش استرس و ایجاد آرامش روانی, جامعه را نسبت به ضرورت های بهداشتی آگاه نموده و با اشاره به انواع سوءاستفاده ها و سوءمدیریت ها و حرص و طمع احتکار کنندگان, علاوه بر بیان بداخلاقی های اجتماعی, به تدریج زمینه ی بهبود و درمان مشکلات و سلامت جامعه را فراهم کند.

✍️ ک . فتاحی