«زندگی با ترس کرونا» هزینه بیشتری دارد؛
۱۳۹۸/۱۲/۰۴ ۱۲:۵۴ چاپ

گیل خبر/ سرویس استانی: در چند روز گذشته مثبت شدن ویروس کرونا در کشور از جمله در استان گیلان منجر به ترس بسیاری از مردم شده است که سبب ساز اتفاقات جدیدی شده است. از یک سو شاهد خوددرمانی های مردم با بستن ماسک و وسایل بهداشتی و از سوی دیگر شاهد گران شدن بسیاری از کالاهای بهداشتی  و همچنین هجوم به بازارها در سطح استان هستیم. هرچند ویروس کرونا منجر به قرنطیه شدن استان گیلان نشده است و وزیر بهداشت حتی قرنطیه شدن شهر ووهان چین را غیر علمی می داند اما در هر صورت  تعطیلی مراکز آموزشی، مراکز فرهنگی  و کاهش ساعات کاری بسیاری از ادارات را منجر شده است. البته در این میان هنوز بانک ها و ادارات مشغول به کار هستند و بسیاری از کارکنان طی تماسهایی از کار کردن خودشان در این شرایط ناراضی به نظر می رسد.

همزمان با ویروس کرونا، انتشار شایعات نیز خطرناک تر از این بیماری به جان مردم افتاده است و حس بی اعتمادی به مبادی رسمی بیشتر از گذشته حس می شود. بخشی از افکار عمومی معتقدند مدیران در زمینه های اطلاع رسانی همه واقعیت را بازگو نمی کنند. همان طور که مثبت اعلام شدن ویروس کرونا را نیز با تاخیر اعلام کردند. انتشار شایعه یا خبر ورود بیماران کرونایی به ماسال و تالش با مخالفت بخشی از مردم در این دو شهرستان روبرو شده و منجر به اعتراض در جوار بیمارستان ها شده است. اخباری که موجب شده مدیران دولتی این دو شهرستان هرگونه ورود بیماران به بیمارستان های منطقه را تکذیب کنند. عواملی که نشان می دهد مردم نسبت به اقدامات فعلی بی اعتماد هستند.

در میان انتشار این شایعات بهترین راه حلی که به نظر می رسد تلاش برای محدودسازی و کاهش رفت و آمدهای غیرضروری تا رفع خطر احتمالی است. از سویی  شاهد هستیم دانشگاه ها و مدارس بسته شده اما هنوز کارکنان دانشگاه ها ادارات باید سر کار خود حاضر باشند. باشگاه های ورزشی و آموزشگاه های خصوصی نیز بدون توجه به تعطیلی های اخیر کار خود را ادامه داده اند و مشخص نیست چرا محدودیتی برای آن ها ایجاد نشده است. همچنین تعطیلی های واحدهای غیرضروری و همچنین دورکاری و شیفت کاری ادارات نیز از جمله مواردی است که هنوز در سطح ادارات مختلف دیده نشده است. 

کارکنان دانشگاه ها نیز نباید سر کار رود/ واحدهای غیرضروری  تعطیل شوند یا دورکاری کنند

در این زمینه دکتر بهراد ذاکری رئیس کمیسیون بهداشت شورای شهر رشت در گفتگو با گیل خبر اظهار داشت: ما طی نامه ای که به مقامات دولتی استان داده ایم درخواست کرده ایم که شورای تامین در زمینه تعطیلی مراکز آموزشی، علمی و همچنین اموزشگاه های خصوصی و باشگاه های ورزشی  اقدام کند. ضرورتی ندارد وقتی دانشگاه ها تعطیل اعلام شده همچنان کارکنان در ان مشغول به کار باشند. باید با مدیریت درست و اطلاع رسانی صحیح نسبت به رفع خطرات لازم اقدام شود.

وی در ادامه گفت: طی نامه ای به شهردار رشت نیز درخواست کرده ایم که واحدهای غیرضروری تعطیل و برای دورکاری، شیفت بندی  و حضور حداقلی کارکنان برنامه ریزی شود.

مسئولان گیلان از «تعطیلی موقت»هراس نداشته باشند

هرچند تعطیلی مراکز دولتی و خصوصی منجر به تحمیل خسارات خواهدشد اما مشخص است برای رفع بحران های پیش آمده  و سلامتی شهروندان بهترین راه حل است. وگرنه تا مدتها باید شاهد «زندگی کرونایی» در استان گیلان باشیم. از همین جهت است که نباید از تعطیلی موقت در سطح استان ترسید.