از اخبار تایید نشده تا خود درمانی و کاسبی از ترس مردم؛
۱۳۹۸/۱۲/۰۲ ۱۳:۱۸ چاپ

گیل خبر/ پریسا عموئی: اعلام خبر فوت دو بیمار مبتلا به ویروس کرونا در قم از سوی وزارت بهداشت مثل یک بمب در ایران ترکید. کرونا ویروس که حالا بانام کووید ۱۹ شناخته می شود بر اساس اعلام سایت دانشگاه جان هاپکینز تا لحظه انتشار این گزارش ۷۵۷۷۸نفر را در جهان درگیر خود کرده که از این آمار ۱۶۸۸۲ نفر بهبود پیدا کردند و ۲۱۳۰ نفر جان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست داده اند. این سایت مبتلایان به ویروس کرونا را در ایران ۵ نفر اعلام کرده است که ۲ نفر از آنها فوت شدند .

اینکه ویروس کرونا ( کووید ۱۹) چگونه به قم رسیده هنوز مشخص نشده اما آنچه گریبان مردم را گرفته ترس از سومدیریت بحران وعدم اعتماد عمومی به اظهارات مسئولین ایرانی است که باعث ایجاد نگرانی و ترس در مردم و خود درمانی های غیر اصولی مثل مصرف سیر و عسل و انتشار مطالب جعلی از پروفسور مجید سمیعی شده است !

با اینکه سخنگوی دولت وعده شفافیت و صداقت در اطلاع رسانی اخبار کرونا رو داده اما از روز گذشته اخبار ضد و نقیض از احتمال ابتلاچند نفر به این ویروس و فوت دو بیمار در رشت به گوش می رسد، البته هنوز این اخبار توسط وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران تایید نشده است که افراد متوفی مبتلا به ویروس کرونا بوده اند یا بر اثر ویروس آنفولانزایی که از ماههای گذشته در گیلان مسری شده فوت کرده اند. این درحالی است که یکی از بستگان پزشک فوت شده در بیمارستان پارس رشت نیز با ارسال متنی به یکی از صفحات اینستاگرامی گیلان ، علت فوت دکتر کوچکی نیا را ابتلا به نوعی آنفولانزا عنوان کرده ، او همچنین خبر قرنطینه شدن اطرافیان و نحوه دفن خاص پزشک نامبرده را رد کرده است.

اما نشر اخبار دهان به دهان و تایید نشده باعث ایجاد ترس و واهمه بین مردم رشت و هجوم آنها به داروخانه ها و مراکز فروش تجهیزات و کالاهای پزشکی و آزمایشگاهی شده است.
یکی از شهروندان رشتی به گیل خبر می گوید : از جلوی چند داروخانه شهر رشت عبور کردم ، صف های طویلی برای خرید ماسک ایجاد شده بود ، ماسک های n 95 در بازار نیست و یا به سختی پیدا می شود . ماسک های معمولی هم کمیاب شده است. او توضیح میدهد که ماسک را نزد دوست باشگاه ورزشی اش تهیه کرده است !

یکی از دانشجویان نیز درباره افزایش قیمت ماسک توضیح می دهد : چون در آزمایشگاه فعالیت میکنم باید برای محافظت از خودم همیشه از ماسک استفاده کنم . از هنگام اعلام خبر شیوع ویروس در ایران ، قیمت ماسک افزایش نجومی پیدا کرده و از ۲۰ هزار تومان به بالا به فروش می رسد ! باور کردنی نیست ماسک هایی که در روز های عادی ۱۰۰۰-۲۵۰۰ تومان میخریدم حالا بایدچند برابر قیمت برای آنها پول بپردازم !
او در ادامه می گوید : البته نتوانستم در سطح شهر پیدا کنم و مجبور شدم از یک سایت به صورت اینترنتی سفارش بدهم .کاش در این شرایط بحرانی مردم همدل و متحد باشند و از ترس مردم کاسبی نکنند . ابتلا به ویروس کرونا فقیر و غنی نمی شناسد .

یکی دیگر از شهروندان درباره هجوم یکباره مردم به داروخانه ها می گوید : فقط ماسک نیست ! قرص های تقویتی مثل ویتامین سی و ویتامین دی و قرص ایمیونس (immunace) بسته سی عددی که در روزهای عادی ۱۰۳ هزار تومان بود ، اکنون در بعضی از داروخانه ها به قیمت ۲۰۰ هزار تومان به فروش می رسد . همچنین ژل آنتی باکتریال و محلول های الکلی و ضد عفونی کننده دست و سطوح هم کمیاب شده است .

یک پزشک جوان نیز درباره این بیماری می گوید : علایم اولیه این بیماری همچون علایم آنفولانزا تب ، گلو درد، سردرد، سرفه و عطسه و تنگی نفس است اما تا زمانی که آزمایش پی سی آر انجام نگیرید نمی توان با قطعیت کامل نظر داد که بیمار به ویروس کرونا مبتلا شده یا آنفولانزا. همه چیز به نتیجه آزمایش بستگی دارد .
او با اشاره به اینکه بازه زمانی حیات ویروس کرونا ۹ روز است ، توضیح می دهد : افرادی که سابقه بیمارهای تنفسی ، قلبی ، کلیوی و نقص ایمنی دارند در معرض خطر بیشتری قرار دارند بنابراین توصیه می شود که برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس نکات بهداشتی که توسط رسانه های رسمی اعلام شده را رعایت کنند و تا حد الامکان در اجتماع ها حاضر نشوند .

گفتنی است در چند روز گذشته علوم پزشکی گیلان  شایعات منتشره در برخی فضاهای مجازی در خصوص ابتلا به ویروس کرونا در کشور و گیلان را رد کرده است. با این حال حجم شایعات بسیار بیشتر از این بیانیه ها در حال انتشار است و بسیاری مدعی هستند که از طریق خود بیمارستان های گیلان به آن ها اخباری درباره بیماری کرونا ارائه شده است. هرچند اطلاع رسانی از طریق مبادی رسمی دارای اهمیت است و باید به آن توجه کرد، اما مقامات رسمی در این زمینه باید به گونه ای عمل کنند که قدرت عمل را در دست بگیرند. در این زمینه شاید بهتر باشد که علوم پزشکی گیلان با دعوت از خبرنگاران و گزارشگران صداوسیما در بیمارستان هایی که شایعه کرونا در ان ها وجود دارد و یا با انتشار فیلم بیمارستان ها  و ارائه سند و مدرک ثابت کند که «ورود کرونا به گیلان» شایعه ای بیش نیست. وگرنه مشخص است که تنها یک بازار راکد کرونایی در گیلان حاکم خواهد شد.