حلقه مفقوده مسدودشدن راه امام زاده هاشم در برف اخیر؛
۱۳۹۸/۱۱/۲۶ ۰۷:۵۶ چاپ
گفتگوی ویژه گیل خبر با یکی از گرفتارشدگان برف/ به ما اطلاع رسانی غلط شد

گیل خبر/ سرویس استانی: یکی از ابعاد تلخ برف روزهای اخیر رشت در راه ماندن و گرفتاری  مسافران در جاده امام زاده هاشم رشت به دلیل مسدود بودن راه بود که بیش از یک روز مجبور به پناه گرفتن در خودروهای خود شدند. البته مسافران زیادی نیز مجبور شدند با پای پیاده به سمت رشت حرکت کنند اما در بین این مسافران کودکان و زنان فراوانی حضور داشتند که ساعت ها مجبور شدند در خودروهای سرد منتظر باز شدن راه بمانند.

ماجرا وقتی عجیب می شود که بسیاری از سرنشینان این خودروها اعلام می کنند که پیش از این از منابع مختلف همچون سامانه 141 مرکز مدیریت راه های کشور وضعیت جاده را پرس و جو کرده اند که به آن ها هیچ خبری در مورد مسدودی راه اعلام نشده است.

دکتر افشین طهماسبی یکی از همین مسافران گیلانی است که به همراه همسر و کودک ۱۵ ماهه خود در مسیر راه و در محدوده امام زاده هاشم متوقف شده است و بعد از دو روز سرگردانی به رشت رسیده اند. وی در گفتگو با گیل خبر با اشاره به این که قبل از حرکت طی تماس با سامانه 141 از وضعیت راه اطلاع کسب کرده است خاطر نشان کرد: مشخص است من نمی توانم با یک کودک یک و نیم ساله بدون تماس در زمستان سفر کنم. من وقتی به قزوین رسیدم به ما از سامانه 141 گفتند که همه راه ها باز است و مشکلی نیست. ماشین های راهداری قزوین را هم می دیدیم که از لاین مخالف می رفتند و مشکلی به نظر نمی رسید. البته راهداری قزوین ما را نگه داشتند که بدون زنجیر چرخ نروید که ما زنجیر چرخ هم بستیم و فکر می کردیم که همه چیز تحت کنترل است. قبل از این که به لوشان هم برسیم دوباره استعلام گرفتیم که بازهم گفتند همه راه ها باز است و تنها یک ترافیک نیمه سنگین در محور امام زاده هاشم است. در عوارضی قبل امام زاده هاشم هم بازهم به ما چیزی نگفتند. ولی دیگر بعد از 150 متر عبور از عوارضی ترافیک قفل شد که ساعت حدود 5 صبح بود.

قبل از گرفتاری در امامزاده هاشم

 

این دندانپزشک در ادامه می گوید: بعد از روشنی هوا به راهداری آن منطقه گفتیم که راه را باز کند که گفتند ما یک گریدر داشتیم که تیغه اش ۱۰ روز قبل شکسته است. فقط از راهداری زنجان و یا قزوین کمک کردند که راه را باز کنند که لاین مخالف ما از رشت به قزوین را باز کردند. بعد از ما نیز یک سری خودروها هم جدید آمدند ، متاسفانه حتی به این خودروها هم نمی گفتند که برگردید. ما تلاش کردیم که حالا با دنده عقب، هل دادن و یا هرچیزی سمت لاین مخالف برویم. ولی یک مدت که راه رفتیم بازهم مسیر قفل شد و بعد متوجه شدیم که این باز کردن مسیر وجود ندارد و اتفاقی نمی افتد.

طلوع آفتاب روز دوم 

 

 

وی با اشاره به این که در روز دوم تنها یک و نیم کیلومتر خودروی آن ها حرکت کرد خاطرنشان کرد: مجبور شدیم برای روز دوم آنجا بمانیم. حالا دیگر خودروهای زیادی با مشکل بنزین هم روبه رو هستند و مجبوریم فقط گاهی ماشین را روشن کنیم که با بخاری خوددو کمی گرم شویم. جالب است خودروها هم همچنان در حال آمدن بودند و به جای این که عوارضی به آن ها بگوید که برگردند من به آن رانندگان  می گفتم که این راه مسدود است و کار آن ها را نیز من انجام می دادم.در تمام طول این دو روز ما نه نیرویی از هلال احمر مشاهده کردیم و نه راهداری گیلان حضور داشت ولی از راهداری قزوین خوب خدمات رسانی کردند. مرم منطقه نیز برای ما کمی غذا آوردند که مهربانیشان جای تقدیر دارد، وگرنه مشخص نبود چه اتفاقی برای خانواده من و دختربچه خردسالم می افتد.

دکتر طهماسبی در پایان حرفهای خود می گوید: سوالی که پیش می آید این است که ما برای اطلاع از راه باید از کجا استعلام بگیریم که بدانیم درست می گویند. وقتی ما تماس می گیریم و به ما می گویند که راه باز است و اطلاعات غلط می دهند دیگر چگونه می توانیم به کسی اعتماد کنیم؟ من معتقدم این برف سنگینی نبود. ولی متاسفانه ما هم ضعف تجیهیزاتی و هم مدیریتی را مشاهده کردیم. آنها می توانستند راه را ببندند تا کمتر افرادی گرفتار شوند. ولی اطلاع رسانی هم صورت نگرفت. این بی مسئولیتی ممکن بود تا به قیمت جان خانواده من و بسیاری از گرفتاران در آن محدوده بیانجامد و سوال اینجاست که چگونه باید از این موضوع به دستگاه قضایی شکایت کنیم؟

شاید شهادت این مسافر در راه مانده نمونه ای از حرفهای دیگر مسافران نیز باشد که در طول چند روز گذشته مدعی هستند به آن ها اطلاع رسانی درستی نشده است و آن ها بدون هیچ گونه اطلاعاتی وارد مسدودگاه امام زاده هاشم شدند جایی که خشم طبیعت و سوء مدیریت برخی منجر به پدید آمدن صحنه ای آخرالزمانی برای مسافران گردید. بدون شک این ادعا نمی تواند بدون بررسی کامل رها شود و با مسببان آن برخورد نشود. حقوق شهروندان و مسافران ایجاب می کند که در این زمینه تحقیق و تفحصی صورت بگیرد تا حلقه مفقوده باقیماندن صدها خودرویی که مجبور به توقف در امام زاده هاشم شدند کشف شود. البته اگر قرار است تحقیق و تفحصی صورت گیرد بهتر است این بار از طریق دستگاه قضایی، مدعی العموم و سازمان بازرسی باشد نه معاون عمرانی استانداری گیلان که افکار عمومی هنوز هم منتظر نتیجه نهایی گزارش انتقال پسماند جنوب به استان گیلان از طرف ایشان هستند!