مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان گفت: در حال حاضر قطعی ارتباط های مخابراتی استان از ۶۰ درصد به ۲۰ درصد رسیده است.

گیل خبر/ فرزاد توکلی روز پنجشنبه اظهار داشت: ۶۰ درصد سایت های ارتباطی، مخابراتی گیلان براثر قطع طولانی مدت و گسترده برق ناشی از بارش سنگین برف در استان قطع شده بود که در حال حاضر طی ۳۶ ساعت گذشته از ۶۰ درصد قطعی سایت ها به ۲۰ درصد رسیدیم؛ البته بخشی از برق وصل و بخشی با دیزل ها راه اندازی شده است.

وی  تصریح کرد: در حال حاضر  کمتر از ۳۰۰ هزار مشترک گیلانی از سرویس تلفن همراه برخوردار نیستند ؛ ضمن آنکه هیچ مرکز تلفن ثابتی در مراکز شهرستان ها و شهرهای بزرگ قطع و خارج از سرویس نیست.

وی اضافه کرد:  فقط ۶۶ مرکز تلفن روستایی به دلیل قطع برق طولانی مدت از مدار خارج هستند که این تعداد مرکز حدود ۴۰ هزار مشترک را سرویس می دهند ؛ به عبارت دیگر حدود ۴۰ هزار مشترک تلفن ثابت روستایی ومراکز کم ظرفیت ( زیر ۲۵۰۰ شماره) قطع می باشند.

توکلی با یادآوری اینکه  تعداد مراکز تلفنی که در استان در ابتدای بحران ۱۵۵ مرکز  بوده به ۶۶  مرکزرسیده است، اظهار کرد: گیلان حدود یک میلیون مشترک تلفن ثابت دارد که حداکثر چهار درصد از مشترکان تلفن ثابت استان قطع می باشد.

وی اظهار کرد:  برای وصل شدن تلفن های همراه  مشترکان ؛  با ارسال ژنراتورهای قابل حمل از استان های تهران ، مازندران، آذربایجان شرقی  و همدان تمامی هاب سایتها برقدار شده و عملا هاب سایت بدون برق در استان نداریم.

 وی تعداد سایتهای اقماری قطع شده در استان را ایرانسل ۹۰ سایت، همراه اول ۱۶۸سایت و رایتل ۱۰ سایت عنوان و تصریح کرد: در حال حاضر کمتر از ۲۰ درصد سایت های استان به دلیل قطع برق از سرویس خارج می باشند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان  ادامه داد: البته به معنای آن نیست  که ۲۰ درصد مشترکان همراه استان سرویس دریافت نمی کنند ؛ چرا که، اکثر این سایت ها در شهرهای کوچک و روستاها قرار دارند که از تراکم کم جمعیتی برخوردارند.

گیلان دارای دو میلیون و ۶۷ هزار و ۳۶۱ مشترک همراه اول،  یک میلیون و ۷۷۲ هزار و ۴۸۷ مشترک ایرانسل و ضریب نفوذ تلفن همراه کل در گیلان ۱۵۱ و ۷۱ صدم درصد است همچنین گیلان رتبه چهارم در ضریب نفوذ تلفن همراه  را  براساس آمار ابتدای سال ۹۸ دارد.

 

ایرنا