نماینده رشت در مجلس با انتقاد از مدیریت بحران مسئولین گیلان در واقعه برف اخیر اعلام کرد: عدم شناخت مدیران غیربومی از برف منجر به زمین گیر شدن سیستم مدیریتی شد.

گیل خبر/ سرویس شهری: جبار کوچکی نژاد در گفتگو با گیل خبر با اشاره به مشکلات مردم گیلان از  جمله رشت در برف اخیر اظهار داشت: تجربه نشان داده که ما معمولا یک برف سنگین در ماه بهمن داشته ایم که پیش از این نیز چند باری موجبات غافلگیری شده است. شاید فقط  در زمان مرحوم قهرمانی توانستیم با مدیریت خوب خسارات را کاهش دهیم. ولی این برفی که این روزها به گیلان آمد به اندازه آن دوران نبود  و میزان ارتفاعش بسیار کمتر بود. ولی متاسفانه با وجود اعلام هواشناسی از روزهای قبل، برخلاف قولی که مسئولین دادند که هیچ مشکلی پیش نمی اید بازهم مشخص بود که شاهد غافلگیری هستیم. 

نماینده رشت در ادامه گفت: من هم پریشب که بیرون بودم و هم دیشب که در سراوان حضور داشتم و پیگیر مسافران در راه مانده بودم  مشاهده کردم اثری از امدادرسانی نیست. بخش خصوصی نیز بسیار کمرنگ بود. در حال که قدرت بخش خصوصی بسیاربالا است و اگر جلساتی با بخش های خصوصی می گذاشتند مطمئنا این بخش توان را داشت که جاده های ورودی به استان را باز نگه دارد. خودروهای  زیادی دیشب گرفتار بودند و مسافران با مشقت داخل خودروهایشان خودشان را حفظ می کردند. 

کوچکی نژاد با انتقاد از مدیریت بحران برف در گیلان افزود: معتقدممدیریت یکپارچه بحران در همان مرحله اول از هم  پاشید. متاسفانه مدیرانی که غیربومی هستند برف  گیلان را نمی شناختند  و عدم شناخت آن ها برای هماهنگی از عوامل مهمی بود که منجر به زمین گیر شدن سیستم شد. این در حالی است که ما برف سنگینی نداشتیم و قابل کنترل بود. وی افزود: یکی از مشکلات هم این است که هم در صداوسیما و هم در گزارش به مدیران بالادستی دولت  گزارش غیرواقعی ارائه می کردند. من در همین منطقه 4 چهار رشت که مشاهده کردم مردم به شدت گرفتار هستند. من در تماسی که با مدیرمنطقه  داشتم فهمیدم هیچ هماهنگی صورت نگرفته است.آن چه باعث شد عدم هماهنگی و تجهیزات مثل نیروهای خدمت رسان در برق بود. 

 نماینده رشت با اشاره به این که مدیریت بحران با بیش از مسائل دیگر  روی مساله قطعی برق تاکید می کرد خاطرنشان کرد: آن چه مشکل را بیشتر کرد همین قطعی برق بود. مدیریت بحران باید روی برق متمرکز می شد  و در گذشته نیز همین مشکل اصلی بود. شاید امروز هم از مردم بپرسید همین قطعی برق را به عنوان مشکل اصلی عنوان می کنند که  مسئولین استان به دلیل عدم مدیریت واحد و متمرکز نتوانستند آن را پیگیری کنند. اگر نیروهای برق خودروهای کمک دار داشتند قطعا سرعت عملش دو چندان می شد و شاهد ان نبودیم که بگویند به دلیل مشکل انسداد راه نمی توانیم به مناطق مختلف برویم. به نظرم می توانستند روی یک مشکل کلیدی متمرکز می شدند تا در مرحله اول خیلی از مشکلات حل شود.

 کوچکی نژاد با اشاره به این که مسئولان روز اول برف خیلی در میدان حضور نداشتند ابراز داشت: متاسفانه مسئولان ما وقتی خبردار شدند که شبکه برق آسیب دید و بعد از آن هم  روی این مساله و همچنین جاده های ما تمرکز نکردند.  تا امروز صبح جاده فومن  وسراوان باز نبود. این جاده با دو بولدزر باز می شد. حتی جاده امام زاده هاشم جاده ای نبود که بحران ایجاد کند و معلوم است که هماهنگی صورت نگرفت.

وی در پایان با اشاره به عملکرد شهرداری رشت نیز گفت: معتقدم شهرداری رشت  کارکنان زحمتکشی دارد و من دیشب نیز شاهد زحماتش بودم،  اما این کارکنان  از مدیریت واحد در هنگام بحران برخوردار نبودند و هرکسی کار خودش را می کرد تا این خدمات رسانی ها موفق نباشد و ضعفهای زیادی به وقوع بپیوندد. 

کوچکی نژاد در پایان گفت: من در تماسی که با وزرای مربوطه داشتم مشکلات را اعلام کردم و حتما بعد از تعطیلات مجلس این موضوعات را تا حصول نتیجه پیگیری خواهم کرد.