مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گیلان:
۱۳۹۸/۱۱/۲۳ ۱۲:۵۰ چاپ

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان ایام دهه فجر را مناسب دید و با دعوت از تعدادی از خبرنگاران در یک صبحانه کاری خبری ضمن ارائه گزارشی از توانمندی‌های بخش صنعت در شهرک‌های صنعتی گیلان به قابلیت‌ها و پتانسیل‌های حوزه سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و تولید در استان اشاره کرد.

گیل خبر/ مهندس احمدعلی شهیدی که در جمع تعدادی از رسانه‌های استان به تعرفه عملکرد نظام در بخش صنعت و تولید طی 4 دهه اخیر اشاره داشت گیلان را یک استان بی‌نظیر برای سرمایه‌گذاری برشمرد و با بیان این مطلب که این استان شاهراه اقتصادی شمال ایران است و نقطه اتصال جنوب کشور به کشورهای حوزه دریای کاسپین به لحاظ وجود زیرساخت‌های مناسب از این استان می‌گذرد گفت: در گیلان یک‌سری فرصت‌های سرمایه‌گذاری را نباید از دست داد، در این استان زمین به سرعت در حال واگذاری است قطعا از سال آینده محدودیت زمین را خواهیم داشت و رویکرد ما با این محدودیت به سمت صنایعی است که اشتغال بیشتری را به همراه داشته باشد.

 

ساخت و ساز 800 طرح صنعتی در گیلان

این مدیر ارشد در شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان توسعه نواحی و شهرک‌های صنعتی را از برنامه‌های سال آینده این شرکت در استان برشمرد و به گزارشی از وضعیت موجود صنایع مستقر در 33 ناحیه و شهرک صنعتی در استان پرداخت و افزود: هم‌اکنون 586 واحد صنعتی فعال در نواحی و شهرک‌های صنعتی استان فعالیت دارند که اشتغال موجود در این واحدها 10 هزار نفر است و براساس جواز تاسیس تا سال آینده و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اشتغال موجود در سطح شهرک‌های صنعتی به 14 هزار نفر افزایش خواهد یافت.

وی تعداد طرح‌های صنعتی که در حال حاضر در حال ساخت و ساز هستند و این تعداد در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکی قرار دارند را 800 طرح صنعتی عنوان کرد و به بهره‌برداری نیمی از این طرح ها طی یک سال آینده اشاره داشت و یادآور شد: با راه‌اندازی این طرح‌ها برای 16 هزار و 600 نفر فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

مهندس شهیدی در بخشی دیگر از این کنفرانس رسانه‌ای و مطبوعاتی از باز فعال‌سازی 51 واحد تولیدی – صنعتی در سال جاری که از این تعداد برای 700 نفر ایجاد اشتغال شده و 130 میلیارد تومان نیز سرمایه‌گذاری این واحدها بوده است خبر داد و به افتتاح 17 واحد صنعتی در ایام دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی اشاره و اظهار داشت: از این تعداد 7 واحد باز فعال‌سازی شده است که این واحدها هیچ‌گونه فعالیتی نداشتند و راکد بودند که به‌صورت اجاره و یا واگذاری به افراد توانمند و علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری واگذار شده است. چون هم‌اکنون افرادی به واسطه سرمایه‌ای که دارند به دنبال واحدهای تولیدی آماده هستند تا بتوانند در شرایط فعلی هرچه سریع‌تر سرمایه خود را وارد چرخه بازار کنند لذا این تیپ از واحدها متناسب این افراد است و ما نیز وضعیت واحدهای راکد را در صورت وجود تقاضا تعیین تکلیف می‌کنیم. برای همین تعداد واحدهایی که اعلام کردم 476 نفر مشغول به‌کار و 59  میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

وی در ادامه از فعالیت 33 شهرک و ناحیه صنعتی در حال بهره‌برداری در استان که بالغ بر یک هزار و 841 هکتار مساحت اراضی در اختیار این تعداد شهرک و ناحیه صنعتی است و 1419 هکتار فاز عملیاتی آن است اشاره کرد و با بیان اینکه مساحت کل زمین‌های صنعتی که وارد فاز عملیاتی شده  949 هکتار است اضافه کرد: از این مساحت 556 هکتار واگذار شده است.

 

صنعت پویا در حفظ و تعامل با محیط زیست است

مهندس شهیدی در ادامه به حفظ محیط زیست در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان در طی سال‌های اخیر که به شدت مورد توجه بوده است پرداخت و با اشاره به اینکه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران طی سال‌های اخیر رویکرد توسعه صنعت در گرو تعامل با محیط زیست را دنبال کرده است ادامه داد: در حال حاضر 10 تصفیه خانه در حال بهره‌برداری در استان راه‌اندازی شده است که یک تصفیه‌خانه از این تعداد در دهه فجر امسال در نقره ده آستانه اشرفیه افتتاح شده است و از برنامه‌های طی سال‌های آینده 4 تصفیه‌خانه در دست ساخت و ساز و 2 تصفیه‌خانه در حال طراحی است که هر شش ماه یک تصفیه‌خانه مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت و در سال 1400 دو تصفیه‌خانه در شهرک‌های صنعتی گیلان راه‌اندازی خواهد شد و این مهم از سیاست و برنامه‌های اینجانب در سال آینده دنبال خواهد شد. در شش ماهه اول سال آینده تصفیه‌خانه شهرک صنعتی سفیدرود رشت و در شش ماهه دوم تصفیه‌خانه مدول دوم شهرک صنعتی لاهیجان افتتاح می‌شود.

 

با کمبود زمین واحدهای طبقاتی می‌سازیم

وی به کمبود زمین در استان‌های شمالی اشاره کرد و با بیان این‌که اخیرا مازندران 100 هکتار از اراضی خود را برای بخش صنعت تعرفه کرده است به مشکلات کمبود زمین در گیلان به‌عنوان یک چالش جدی در عرصه سرمایه‌گذاری در بخش صنعت اشاره و خاطرنشان کرد: سیاست ما اضافه کردن زمین نیست همان‌طور که در این گفتگو اعلام کردم ما محدودیت زمین در گیلان داریم و می‌باید به سمت ساخت واحدهای صنعتی طبقاتی برنامه‌ریزی کنیم.

ما در این رابطه در گیلان برای سال آینده هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی لازم را از همین حالا عارضه‌یابی کردیم تا بتوانیم هم از مساحت فعلی، وضعیت واحدهای راکد و بلااستفاده و فسخ آنان به سرمایه‌گذار جدید، توجه به نقاط تقاضامحور و واگذاری امور در شهرک‌ها به بخش خصوصی توجه خاصی داشته باشیم ضمن اینکه هم‌اکنون در برخی از شهرک‌ها از جمله لاهیجان که از شهرک‌های نمونه کشور است و هم تقاضا در آنجا بالاست و در نقاطی دیگر همچون سفیدرود رشت و انزلی باز در این شهرستان‌ها تقاضا برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.

 

حمایت از متقاضیان صنعتی از بدو ورود

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان همچنین به حمایت سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی از متقاضیان طرح‌های صنعتی از بدو ورود به سرمایه‌گذاری در نواحی و شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و با بیان این مطلب که حقوق انتفاع اراضی از سرمایه‌گذاران به‌صورت نقد و اقساط بدون بهره از 30 ماه شروع می‌شود به پرداخت مشوق‌ها و بخشودگی به افرادی که زودتر از زمان مقرر افتتاح کنند پرداخت و تصریح کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی برای واحدهای دانش‌بنیان تسهیلات ویژه‌ای از پیش‌پرداخت کمتر و اقساط بلندمدت‌تر تا تسهیلات ویژه و نیز برای واحدهای صنعتی دوره‌های آموزشی در نظر گرفته که در سال جاری برای 1800 نفر به‌صورت رایگان براساس نیازسنجی واحدها این دوره‌ها برگزار شده است و نیز خدمات رسانی در داخل شهرک‌ها، کمک هزینه‌های حضور در نمایشگاه‌ها و سایر موارد تشویقی و حمایتی را قائل است.

 

راه‌اندازی کلینیک عارضه‌یابی برای ارایه خدمات مطلوب‌تر

مهندس شهیدی همچنین از ایجاد کلینیک‌ عارضه‌یابی برای شناسایی نحوه خدمات‌دهی مطلوب به واحدهای صنعتی مستقر در نواحی و شهرک‌های صنعتی در سال آینده اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: این کلینیک که با جذب مشاور راه‌اندازی خواهد شد دقت و سرعت عمل ما را نسبت به ارایه خدمات به واحدها و نیز کاهش آزمون و خطای ما در ارایه همین خدمات افزایش خواهد داد تا بتوانیم خدماتی شایسته و مطلوب را به سرمایه‌گذاران و کارآفرینان و صنعتگران ارایه دهیم.

گفتنی است مهندس احمدعلی شهیدی پیش از عهده‌دار شدن مسوولیت در شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان 17 سال در سازمان صنایع کوچک مسوولیت بخش فنی این سازمان را عهده‌دار بود و آشنایی قابل توجهی را در میان استان‌های کشور در طی این مدت تحصیل کرده است. او در طی این مدت همه تجربیات نزدیک به 20 ساله خود را به گیلان انتقال داد و رویکرد و برنامه‌های مدیریتی او در طی چند سال حضورش در گیلان موجب شده است تا مسوولان سازمان صنایع کوچک وضعیت عملکرد شهرک‌های صنعتی در گیلان را در مقایسه با کشور مناسب و با مشکلات کمتر ارزیابی کنند. قطعا شایسته‌سالاری و انتخاب مدیر از بدنه سازمان نقش موثری در بهبود وضعیت شهرک‌های صنعتی در گیلان در زمان شهیدی داشته است