وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ماهواره ظفر امروز از سمنان با سرعت ۷ هزارو چهارصد کیلومتر در مدار قرار می گیرد به طوری که ماهواره از سمنان تا چابهار را ۸ دقیقه طی می کند.

گیل خبر/ محمد جواد جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست خبری پرتاب ماهواره ظفر که صبح امروز در این وزارتخانه برگزارشد ،گفت: برای طراحی و ساخت ماهواره تلاش زیادی شده که در دو سال گذشته ۳ پرتاب ناموفق را تجربه کردیم که یکی مربوط به وزارت دفاع و ۲ تای دیگر مربوط به ما بود، ماهواره بر سیمرغ امروز تجربه چهارم خود را طی می‌کند.

آذری جهرمی افزود: از ۲۶ متر ارتفاع ماهواره بر سیمرغ ۲۱ متر بدنه اصلی است که وزن کل ماهواره را به ۹۰ کیلومتر می‌رسانند.
وی ادامه داد: ماهواره بر سیمرغ بخش دوم ماهواره را به مدار ۵۳۰ کیلومتری می برد، سرعت ۷ هزارو چهارصد کیلومتر است از سمنان تا چابهار را نزدیک به ۸ دقیقه طی می‌کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: در ماهواره پیام ماهواره ۶ دهم واحد سرعت کم داشت تا در مدار قرار گیرد، ایراد از سیم های اتصال بود و به دلیل عایق کاری که خوب انجام نشده بود سقوط کرد.
وی ادامه داد: تست های زمین با زمان پرتاب متفاوت است، البته سیمرغ قبلی همه کارکردش در پرتاب ماهواره پیام به خوبی انجام شده بود که ۳ دقیقه دیتا دریافت کردیم درواقع ۸ دقیقه اول پرتاب امروز برای ما پر استرس است.
آذری جهرمی گفت: ماهواره بر سیمرغ ۴ موتور دارد که لحظه پر استرس زمان استارت ماهواره است.
وی گفت: امروز هم ما پرتاب داریم و هم ناسا که امیدواریم هر دو به خوبی انجام شود، ماهواره ظفر و ماهواره بر سیمرغ امتحان خود را پس دادند که البته ۲ مدل دارد ظفر یک و دو که امروز ظفر یک پرتاب می شود که اگر خوب عمل کند ۲ سال ونیم می تواند در مدار بماند و به ذخیره داده و ارسال آنها بپردازد.
وی ادامه داد: مهم ترین قسمت ماهواره سنجشی دوربین آن است که دوربین ماهواره ظفر دقت ۲۵ متر دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: ۵ ماهواره به نام پارس ۱ و۲ و ناهید ۱ و ۲ و ظفر سال آینده پرتاب خواهند شد. در واقع در خرداد ماه سال آینده پرتاب داریم.
وی افزود: امروز تجربه موفقی خواهیم داشت چون ۶ ماه به تست ماهواره پرداختیم.
آذری جهرمی خاطر نشان کرد: همه ماهواره ها مربوط به وزارت دفاع است و هیچ تفکیکی وجود ندارد اکنون نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان هزینه ماهواره ظفر ۱ و ۲ بوده است همچنین پرتاب گرها هم به دستان نخبگان دانشگاهی ساخته شده است.
آذری جهرمی ادامه داد: نخستین عکسی که ماهواره مخابره می کند از حاج قاسم سلیمانی است و ۴۰۰ صوت از مردم را منعکس می کند و از لحظه قرار گیری در مدار ۳ ایستگاه زمینی و ۵ تیم دیگر ماهواره را رصد می کنند البته ما همه تمهیدات را برای اتفاقات احتمالی در نظر گرفتیم و امید زیادی داریم.

حمله اختلالی اینترنت روز گذشته دفع شده است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اختلال اینترنت در روز گذشته هنوز برقرار بوده و دشمنان مصمم هستند شبکه ما را تحت تاثیر قرار دهند که البته حمله دفع شده و در حال شناسایی هستیم.
وی افزود: موج دوم حملات دشمنان اختلال در اینترنت است که تفکر ما دراین رابطه این است که قصد دارند اینترنت را در آستانه ۲۲ بهمن قطع کنند.

آذری جهرمی تصریح کرد: تحت تاثیر قرار دادن فضای کشور در زمان انتخابات یکی از برنامه های دشمنان است که از دیروز آغاز شده است البته آمریکا تهدید کرده که قصد اختلال در شبکه ملی را دارند.

 

 

فارس