در ویژه برنامه «دیروز، امروز، فردا» مطرح شد؛
۱۳۹۸/۱۱/۱۶ ۱۲:۴۰ چاپ

ویژه‌برنامه «دیروز، امروز، فردا» عصر روز ۱۵ بهمن‌ماه با حضور ژاله حساس‌خواه، فیاض زاهد، محمدکاظم شکوهی‌راد و ناصر وحدتی در سالن سایه تالار مرکزی رشت برگزار شد.

گیل خبر/ در ابتدای این برنامه ژاله حساس خواه رئیس مرکز اسناد و کتابخانه های ملی گیلان گفت: از گذشته تاکنون در کشور ما هرگاه حوادثی تلخ و ناگوار پیش می‌آمد، رسم بر این بود که عید نوروز سال جدید را جشن باشکوه نمی‌گرفتند و پر واضح است که امسال با وجود حوادث اخیر در کشور به طبع جشن عیدانه نوروزی نداشته باشیم.

undefined

وی افزود: شهادت سردار سلیمانی که جان در راه آرمان گذاشت و کشته شدگان در مراسمش و همچنین پرواز ابدی مسافران هواپیمای اوکراینی از جمله حوادث تلخی بود که امسال از وقوعشان غمگین هستیم.

حساس‌خواه دهه فجر را سالگرد داشتن همبستگی مردم دانست و از آن به عنوان مهر پایان زدن به ستمهای سلطنت یاد کرد.

وی تصریح کرد: برگزاری چنین همایش هایی که منجر به حفظ وحدت ملی می‌شود، کمک می‌کند تا ایران مقتدر همچنان خانه خوبان باشد.

حساس‌خواه خاطرنشان کرد: نگهداری از اسناد و به اشتراک آنها در وقت نیاز منجر تحقق اهداف مطلوب در مسیر درست برنامه ریزی کشور می‌شود.

وی هدف مهم برگزاری این همایش را واکاوی نشانه های دیروز و امروز در تاریخ و همچنین در رسانه و هنر عنوان کرد و افزود: در بازخوانی های امروز یادمان خواهد ماند که در تاریخ هیچ رویدادی تصادفی نیست و همه تلاش خواهیم کرد تا کشور را آبادتر و با اقتدار رو به جلو ببریم.

روزنامه ها همیشه هدایتگر جریان های سیاسی بوده اند

محمدکاظم شکوهی‌راد از پیشکسوتان روزنامه نگاری گیلان در ادامه این برنامه گفت: ما آری گفتیم و آری گفتن ها تاوان دارد.

وی با بیان اینکه هر تیتر می‌تواند عنوان یک رساله کامل باشد، افزود: روزنامه ها برای یک امر واحد در یک مقطع زمانی تیترهای متفاوت می‌زنند و این خود موضوع سخنرانی واحد است و اهمیت تیتر به اندازه‌ای است که خط فکری و لگوی روزنامه را می‌توان خواند.

شکوهی‌راد ادامه داد: در کشور ما علیرغم گذر از دوران مختلف، غالب روزنامه ها به دلیل فقدان تشکل های ریشه دار آلترناتیو احزاب بودند.

وی خاطرنشان کرد: همواره روزنامه ها جریانات سیاسی را هدایت می‌کردند و این امر مهمی است که نیاز به کارهای تحقیقی دارد.

شکوهی‌راد افزود: تیتر جمله فشرده خبر است و البته تعریف های دیگری دارد که دیدگاه و جهت گیری های رسانه را روشن می‌کند و همه می‌دانیم که این خبر است که تیتر را می‌سازد.

این روزنامه‌نگار ادامه داد: تیتر ها اتفاقی زده نمی‌شوند و به عنوان کار اساسی در روزنامه ها مطرح است.

وی افزود: شناخت خبر ضروری است و در واقع خبر، گزارش واقعه‌ای است ارزش خبری دارد و می‌دانیم که روزنامه ها در جهت‌دهی افکار مردم بسیار موثر‌اند.

undefined

لازم است دولت ها امکان تنفس و نقد را  برای روزنامه فراهم کنند

فیاض زاهد نویسنده و استاد تاریخ اجتماعی ایران در ادامه برنامه گفت: در تاریخ تحول اجتماعی کشورمان همواره به فقدان تدوام دچار بوده‌ایم و این امر همواره ما را با آسیب های مختلفی مواجه کرد.

وی افزود: ساختار و اساس تمدن این است که از گذشته ها صحبت کند این در حالیست که بارها شنیده‌ایم در ادوار مختلف و سلسله های حاکمان جدید تمدن سازی نو پرداخته‌اند.

زاهد ادامه داد: تمدن موجب داد و ستدهای مختلف از شرق به غرب و بالعکس شده است و جالب است که بدانیم اولین بار ساخت بیمارستان را غربی ها از مسلمانان آموخته اند.

وی خاطر نشان کرد: اگر فقدان تدوام تاریخی پیش نمی‌آمد شاهد میراث افزون تری بودیم که به نوعی ثروت عظیم محسوب می‌شدند.

استاد تاریخ اجتماعی ایران با اشاره به اینکه روزنامه نگاری بازتابی است از آنچه در دل جامعه می‌گذرد، گفت: آنچه که روزنامه نگاران ما با آن مدام سرو کار دارند این است که به گونه‌ای بنویسند که سوتفاهم بوجود نیاید.

وی افزود: لازم است دولت ها امکان تنفس و نقد را همواره برای روزنامه فراهم کنند تا نیازی نباشد کسی برای اخذ اخبار پای رسانه بیگانه بنشیند.

زاهد تصریح کرد: نوشتن گزارش‌های تحقیقی که در رسانه های بزرگ دنیا بسیار قوی پرداخته می‌شود در بین روزنامه نگاران ما رونق چندانی ندارد.

وی افزود: ضروری است، رسانه و روزنامه های داخل کشور ضمن توجه به حفظ مساله امنیت کشور با انعکاس اخبار با سرعت بالا اعتماد مردم را بیش از پیش جلب کنند.

زاهد تصریح کرد: نبود امنیت شغلی از رنج هایی است که روزنامه نگاران متحمل می‌شوند و این امر در کشور ما باید جدی گرفته شود.

وی افزود: نبود حمایت از روزنامه و روزنامه نگاری فضای بی رحم مجازی را قویتر خواهد کرد.

undefined

آموختن موسیقی و اشعار گیلکی به فرزندان گیلان را باید در اولویت ها قرار دهیم

ناصر وحدتی پژوهشگر موسیقی فولکلور نیز در ادامه این برنامه با اشاره به اینکه موسیقی و اشعار گیلان هویت استان محسوب می‌شوند و باید در انتقال آن به نسل آینده کوشا باشیم، گفت: زنان گیلان از گذشته تا به امروز در حفاظت از موسیقی تلاش بسیاری کرده‌اند.

وی افزود: حتی زمانی که جنگ رخ می‌داد و مردان به جنگ می‌رفتند و کشته می‌شدند این زنان بودند که داستان های حماسه و جنگ را برای کودکان سینه به سینه نقل می‌کردند.

وحدتی خاطرنشان کرد: زنان در شادی ها هم پیشقدم تر از مردان بودند و موسیقی های مختلفی در جشن ها و مراسم مختلف اجرا می‌کردند.

وحدتی تصریح کرد: آموختن موسیقی و اشعار گیلکی به فرزندان گیلان را باید در اولویت ها قرار دهیم و از فعالیت بانوان استان در این زمینه باید بهره بگیریم.