استاندار گیلان در نشست مشترک شورای هماهنگی و توسعه صادرات با محوریت اوراسیا:
۱۳۹۸/۱۰/۰۵ ۲۱:۵۰ چاپ
گیل خبر/ استاندار گیلان در نشست مشترک شورای هماهنگی و توسعه صادرات با محوریت اوراسیا با حضور وزیر نیرو به عنوان رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های ایران و روسیه گفت: باتوجه به انجام 70 درصد صادرات ایران به روسیه توسط این استان، آمادگی داریم به عنوان استان معین روابط در روسیه ( ازجمله داغستان و آستراخان) برای شناسایی و انعکاس مشکلات فعالیت کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ دکتر ارسلان زارع عصر پنجشنبه در این نشست که با حضور وزیر نیرو و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های ایران و روسیه، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، مدیران دستگاه های اجرایی و فعالان، تجار و بازرگانان در سالن غدیر استانداری برگزار شد، اظهار داشت: در شرایط امروز کشور و تحریم های ظالمانه استکبار، تلاش می کنیم با همراهی و اراده راسخ خدمت به مردم، با سربلندی از چالش ها و شرایط دشوار عبور کرده و به مردم امیدبخشی کنیم.

وی با اشاره به مسئولیتی که رئیس جمهوری برای انسجام بخشی و هماهنگی پیشبرد امور اتحادیه اقتصادی اوراسیا به وزیر نیرو سپرده ، خاطر نشان کرد: بسیار امیدوارم که به سبب حضور دکتر اردکانیان در استان، بتوانیم زمینه ساز خدمات بیشتر به مردم باشیم.

دکتر زارع ادامه داد: گیلان با دارا بودن مرز های دریایی، زمینی و سه بندر مهم انزلی، کاسپین و آستارا و با حجم مبادلات حدود 20 میلیون تن در سال (طبق ظرفیت اسمی) ، نقش مهمی در توسعه صادرات و واردات کالاهای اساسی کشور داشته و دارد و دوازدهمین گمرک صادراتی کشور و سومین گمرک وارداتی کشور متعلق به این استان است.

وی به وجود منطقه آزاد انزلی به عنوان تنها منطقه آزاد شمال کشور و رتبه نخست صادراتی آن بین مناطق آزاد اشاره کرد و گفت:  500 میلیون دلار صادرات در سال جاری هدف گذاری که تاکنون 65 درصد آن محقق شده است.

وی با یادآوری جلسات منظم شورای هماهنگی و توسعه صادرات استان برای پیشبرد بهتر امور مرتبط گفت: امروز هشتمین جلسه شورای گفت وگو و پنجمین کارگروه توسعه صادارات با حضور وزیر نیرو  در حال برگزاری است ضمن آنکه ذیل آن ، میزهای کالایی نیز تشکیل شده است.

دکتر زارع تصریح کرد: گیلان با احداث سرای تجاری ایرانیان در روسیه، پیشتاز انجام مراودات تجاری بویژه با استان های جنوبی این کشور است ضمن آنکه در موضوع اوراسیا نیز گیلان پیشتاز انجام امور مقدماتی اجرایی شدن تفاهم نامه آن به شمار می رود.

وی با اشاره به تشکیل میز اوراسیا در گیلان، صدور احکام اعضاء و تدارک مکانی مستقل با دبیری گمرک گفت: کارگروه فنی اوراسیا در استان برای نخستین بار تشکیل شده و نسبت به انجام به روز رسانی ارزش کالاها، تهیه فرم مربوطه توسط اتاق بازرگانی استان، شناسایی کالاهای اولویت دار و ... اقدام کرده ضمن اینکه دوره آموزشی مخصوص اوراسیا توسط سازمان صمت گیلان برای کارکنان و بازرگانان برگزار شده است.

وی با بیان اینکه گیلان آمادگی عضویت در کارگروه تجارت کالا موضوع ماده 2-9 موافقتنامه و کمیته های ذیل آن را دارد، خاطرنشان کرد: باتوجه به انجام 70 درصد صادرات ایران به روسیه توسط استان، گیلان آمادگی حضور بعنوان استان معین روابط در روسیه ( ازجمله داغستان و آستراخان) و شناسایی و انعکاس مشکلات را داراست.

دکتر زارع به طرح شبکه مویرگی توزیع کالای ایرانی در روسیه نیز اشاره و اضافه کرد: اتاق بازرگانی گیلان آمادگی تهیه و ارائه طرح شبکه مویرگی در کمیسیون مشترک دو کشور را دارد.

وی با بیان اینکه اتصال ایستگاه ریلی رشت به بندرانزلی و کاسپین تا پایان سال آینده به اتمام می رسد، گفت: این پروژه فراملی می تواند شبکه حمل و نقل چند وجهی ریلی- دریایی- زمینی را بسیار توسعه و گسترش دهد.

نماینده عالی دولت در گیلان اظهار داشت: بندر سالیانکا در آستاراخان روسیه با سهام کشتیرانی دریای خزر آمادگی ارائه خدمات بندری را به ایران است.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه منطقه آزاد انزلی آمادگی خود را به عنوان هاب اوراسیا اعلام کرده ، افزود: تا به امروز سه پست اسکله، انبارهای روباز و سرپوشیده، انبار غلات و روغن، مخازن سوخت، آزمایشگاه مجهز، گمرک الکترونیکی، آبخور کافی، شهرک های صنعتی و... در منطقه آزاد وجود دارد.

وی به قوانین و مقررات خاص مناطق آزاد همچون امکان ثبت شرکت های خارجی و تخفیف عوارض اشاره کرد و خواستار برپایی نمایشگاه مشترک ایران و اوراسیا با توانمندی های تولیدات شش کشور در منطقه آزاد  انزلی شد.

دکتر زارع همچنین پیشنهاد داد سامانه ای به منظور دسترسی تجار و بازرگانان ایجاد بشود تا در صورت وجود مشکل حین انجام امور، امکان ارتباط داشته باشند.