میخواستم مرتضوی را برکنار کنم اما احمدی نژاد مخالف بود/ به مرحوم قهرمانی القاء کردند در ردصلاحیتش نقش دارم/ کارم در مورد جذب نیروها در تامین اجتماعی قانونی بود
گیل خبر/ سرویس سیاسی: بعد  از مصاحبه های محمد صادق حسنی ، کاظم دلخوش ، ولی داداشی ، مهرداد لاهوتی ، غلامعلی جعفرزاده ، منوچهر جمالی و  محمدحسین قربانی نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی، اسدالله عباسی نماینده شهرستان های رودسر و املش هشتمین نماینده ای بود که مهمان پایگاه اطلاع رسانی گیل خبر بود. عباسی که سومین دوره نمایندگی خود در مجلس را می گذراند به واسطه حضور کوتاه در راس وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اواخر دولت احمدی نژاد یکی از شاخص ترین نمایندگان گیلان محسوب می شود که در حال حاضر به عنوان عضو هیات رئیسه و سخنگوی مجلس نیز انتخاب شده است. دوران کوتاه و حواشی جنجالی دوران وزارتخانه کار، بحث عدم تغییر سعید مرتضوی در زمان وزارت، حواشی انتخابات گذشته و شائبات اخیر در مورد دخالت در بعضی انتصابات و روند طولانی پست های دولتی در حوزه انتخابیه از جمله سوالاتی بود که این نماینده شهرستان های رودسر و املش به آن پاسخ داد.    
آقای عباسی سومین دوره نمایندگی  شما در مجلس در حالی رو به پایان است که شما یک وجه مشخصه بارز با دیگر نمایندگان گیلان دارید و آن هم کار اجرایی در سطوح بالای وزارت است که در نهایت دوباره به مجلس برگشتید. با توجه به این فرآیند از کار نمایندگی خسته شدید یا لذت می برید؟ خدمت به مردم را برای خودم تکلیف می دانم و عشق می ورزم. این هم فقط زبانی نیست. من هیچ وقت احساس خستگی نکردم و اگر شبانه روز هم کار کنم حس می کنم بازهم کم کار کردم. نمایندگی هم هدف نمی دانم. من می خواستم از توان، استعداد و تجربه خودم در سطح کلان کشور به نفع مردم منطقه استفاده کنم. هیچ وقت از مردم فاصله نگرفتم که احساس خستگی در من به وجود آید. حتی در مجلس نهم هم که توسط مردم انتخاب نشدم هیچ وقت به آن ها پشت نکردم و همیشه همراه آن ها بودم. شاید فاصله ای که بین من و مردم در حوزه ماموریت تقنینی اتفاق افتاد برایم سخت بود ولی در جایگاه دیگر و امور اجرایی هم سعی کردم ارتباطم را حفظ کنم و در یک برهه کوتاه به آن ها خدمت کنم. زمانی که وزیر شدم، حتی در اوج کار هم مردم منطقه را فراموش نکردم. وقتی به من می گفتند از استان گیلان به خصوص از رودسر و املش  تعدادی مهمان برای شما آمده است سعی می کردم وقتی در وزارتخانه هستم شرایط  دیداری با آن ها به وجود آورم. حتی اگر حضور نداشتم نیز به دوستان سفارش می کردم که حتما با آن ها صحبت هایی داشته باشند و اگر درخواستی هست بگیرند و بررسی کنند و من پاسخ دهم.   در دوره بعدی هم کاندیدا خواهید شد؟ من فقط در دور اولی که کاندیدا شدم خودم را به مردم معرفی کردم. البته خیلی از مردم نیز در آن زمان من را می شناختند و توانایی های خودم را گفتم ولی بعداً که نماینده شدم دیگر خود مردم باید به من بگویند که حضور داشته باشم یا نباشم. خودم نیامدم که بروم. در دوره هفتم می توانستم بگویم که حالا بروم یا نه! خودم احساس تکلیف کردم ولی امروز خود مردم تکلیف می کنند و تا زمانی که من زنده هستم نوکری آن ها را خواهم کرد و خدمت را افتخار می دانم. با توجه به این که در هر دو حوزه اجرایی و نظارتی حضور داشتید. خودتان را بیشتر یک فرد اجرایی در دولت می دانید یا نظارتی مثل نماینده مجلس؟ بستگی به نیاز کشور و مردم است. هنگامی که در دور هشتم نماینده بودم،  بحث وزارت آموزش و پرورش برای من مطرح شده بود و از من رزومه نیز خواسته بودند و من رزومه ندادم. ترجیح دادم دوستان دیگر را معرفی و کمک کنم.چون نگاه می کردم که از لحاظ اخلاق خدمتی و یا مسئولیتی و تعهد به مردم درست نباشد که مردم منطقه را تنها بگذارم. وجدانم چنین اجازه ای نمی داد. فکر می کردم مردم بگویند که ما تو  را  فرستادیم مجلس و  فورا سودای وزارت به سرت زده است. حالا البته این مساله قطعی نبود و ممکن بود رئیس جمهور وقت از من بخواهد یا نخواهد. ولی به هر صورت من در ستاد انتخاباتیش بودم. در سال ۸۸ جریاناتی که پیش آمده بود من محکم در مقابل جریان فتنه ای که وجود داشت ایستاده بودم. بعد از آن هم شرایط  حضورم در هیات دولت برای من وجود داشت.حالا البته نه به خاطر این که من در ستاد انتخاباتی حضور داشتم، به خاطر این که من در کمیسیون آموزش و تحقیقات نائب رئیس  بودم و دولتی ها  گفته بودند اگر بخواهند از استان گیلان یک نفر را انتخاب کنند روی من تعامل دارند . من به هر صورت تا وقتی که خود مردم بخواهند من می توانم با جان و دل خدمت کنم. با توجه به پراکندگی و گستردگی حوزه انتخابی تان بیشترین مراجعان دفتر شما چه درخواست هایی دارند؟ مراجعان ما چند دسته هستند و بخش عمده اش در حال حاضر اشتغال است که در این زمینه کار چندانی نیز از ما ساخته نیست. البته نمی توانیم ناامیدشان کنیم و سعی می کنیم اگر راهی وجود داشته باشد انجام دهیم. حالا ممکن است فردی برای کارآفرینی هم مراجعه کند که تلاش به حمایت آن داریم ولی به هر صورت در این زمینه مشکل زیاد است. بخش دوم ما به امور شورایی و دهیاری در مورد بعضی مشکلات روستاها است که مراجعانی دارند. یک بخش دیگر هم کارهای اداری است. ممکن است بخواهند نقل و انتقالی صورت بگیرد یا مشکلی با سازمان ها و ادارات دارند که کارشان را انجام می دهیم ولی معمولا اکثر مراجعان ما در بخش اشتغال هستند که دوست دارند با من دیدار داشته باشند. البته بخشی از مشکلات نیز اقتصادی است که مایلند تسهیلاتی را در اختیارشان بگذاریم.   به هر صورت قوانین جاری کشور مشخص شده است. مجلس باتوجه به قوانین نظارتی که دارد در زمینه اشتغال مستقیم نمی تواند ورود کند. راهکارهای شما در این زمینه چگونه بوده است؟ نگاه کنید خیلی از جوانان بعد از فارغ التحصیلی در دانشگاه انتظارشان این است که متناسب با رشته تحصیلی و تلاش های خودشان شغلی داشته باشند و معمولا نیز مراکز دولتی را در نظر دارند. شما هم که می دانید روند کار دولتی تقریبا بسته شده است و دولت و مجلس در تلاش است که دولت کوچک تر و چاپک تر شود. نه این که شاهد دستگاه عریض و طویل فعلی باشیم که علی رغم گستردگی باز هم کارها به کندی پیش می روند. چون در این زمینه چابک سازی صورت نگرفته است و  خیلی از جوانان ما برای کار در شرکت هم تمایل نشان نمی دهند. چون ترس این را دارند که بعد شش ماه از کار بیرون بروند. حتی کار خدماتی را دوست دارند در ارگان های دولتی انجام دهند که از مزایای آن استفاده کنند که در این زمینه نیز دست ما بسته است. چون ما اجازه نداریم که با توصیه نامه افرادی را پیشنهاد کنیم. این شاید در ۲۰ سال قبل اتفاق می افتاد اما از اواخر دهه هشتاد به بعد قرار شد که بر اساس قانون برنامه نیروها از طریق آزمون جذب شوند که عدالت برقرار شود. در استان گیلان هم در بخش خدمات و صنعت خیلی کار نشده است. این ها به دلیل سیاست های غلطی بود که در گذشته در مورد گیلان وجود داشت که گیلان را به عنوان قطب کشاورزی معرفی کردند و پیشبینی نکردند که در دهه هشتاد و نود زمین های کشاورزی کوچکتر می شوند و میانگین سهم هر طرف تا حد چشم گیری کم می شود. البته روی صنعتی هم که کار شد باز هم بر اساس آمایش سرزمین نبود و نیازسنجی نشده بود. مثل صنایع نساجی که دوره ای آمد و از بین رفت یا صنعت فولاد که برای استان ما مناسب نبود. چون ما فقط از بخشی از کار را انجام می دادیم که موارد اولیه وارد می شده یا از استان های دیگر می آمد. ما به هر صورت امید داریم در بخش های دانش بنیان بتوانیم فرصت های شغلی را ایجاد کنیم. در رابطه با همین بحث اشتغال حاشیه بزرگی زمان وزارت شما وجود داشت که  جذب حدود ۵۰۰ نفر در سازمان تامین اجتماعی بود که در گزارش تحقیق و تفحص مجلس این میزان جذب را بدون تشریفات قانونی دانسته بود. از آن تعداد گفته شد که حدود ۱۲۰ نفر از چابکسر، ۵۲ نفر از کلاچای، ۴۸ نفر از رحیم آباد و ۶۰ نفر از املش بدون تشریفات قانونی جذب شدند. این مساله را به این شکل تایید می کنید؟ این آماری که اعلام کردند آمار دقیقی نبود. مثلا این که از منطقه ای این تعداد جذب شده اند اصلا دقیق نیست. شما می توانید از مدیران تامین اجتماعی و درمان و بیمه نیز سوال کنید. من وقتی که وزیر شدم دستگاه های اجرایی زیرمجموعه خودم را از استان گیلان فراخواندم و گفتم اگر مشکلاتی دارید  به من بگوئید. این مدیران یکی از مشکلات اصلیشان را نیروهای انسانی می دیدند. این مشکل همزمان شد با تصویب هیات امنای تامین اجتماعی که اعلام کرد که ۵۵۰۰ نفر نیرو در دو بخش درمان و بیمه باید جذب شوند. ما چون اواخر دولت دهم بود خیلی این مساله را صلاح ندانستیم، چون روندش طولانی می شد ولی گفتیم ۱۰ درصد نیروها از طریق ماده ۲۰ برای رفع مشکل اضطراری سازمان تامین اجتماعی جذب شوند. من حدود ۲۰۰ نفر را بر اساس نیازهایی که داشتند به عنوان سهمیه گیلان در نظر گرفتیم. بقیه نیز سهمیه استان های دیگر بود. این موضوع کاملا قانونی بود و تنها تصمیم گیرنده نیز من نبودم. الان هم این موضوع است. سازمان تامین اجتماعی هیات مدیره ای دارد که درخواست آن ها به هیات امنا موجبات تسهیل و تصویب طرح ها می شود. من افتخار نیز می کنم که در گیلان توانستم این کار را انجام دهم. حالا این که مثلا از شهرستان های املش و رودسر بیشتر باشد به نظرم طبیعی است، چون تعداد مراجعان آن ها به ما بیشتر بود. با این حال اگر نمایندگان دیگر گیلان یادم است که اگر درخواستی داشتند ما دستورات لازم را صادر می کردیم. البته افرادی هم که جذب شدند افراد متناسب با نیاز بود و هیچ گونه اشکالی نیز به آن وارد نبود. به نظرم گزارش تحقیق و تفحص مجلس سیاسی شده بود که البته بعداً بررسی کردند و مشخص شد که کار ما کاملا قانونی بود. در مورد کارت های هدیه نیز گفته بودند که شما الان هر وزارتخانه یا همین استانداری و فرمانداری خودمان بروید این اختیار را دارند که کارت های هدیه ای را در اختیار داشته باشند که اگر مناسبت هایی باشد یا اهدا به کارمندان نمونه از آن استفاده کنند. یعنی آن ۱۰۰ میلیون را به شما دادند که بین مردم تقسیم کنید؟ نه این گونه نبود که ۱۰۰ میلیون بدهند که من در یک روز آن را توزیع کنم. این ۱۰۰ میلیون خارج از شمول در اختیار وزیر بود که آن را به نحو احسن و قانونی توزیع کند. مثلا من سفر استانی به گیلان یا اصفهان داشتم که هر سفری می رفتم هدایایی از طرف وزیر اهدا می شود که این طبیعی است. حالا این ها آمده بودند این را سیاسی کرده بودند. آیا تاثیر منفی خودش را گذاشت؟ نه، من کار خودم را قانونی انجام داده بودم. حالا هم چنین مسئولیتی داشته باشم کارم را قانونی انجام می دهم و هیچ موردی ندارم که خدا نکرده نقطه تیره و تاری باشد. اگر این مساله قانونی نبود باید دادگاه صالحه ای برای آن برگزار می شد. من در طول عمر خودم هیچ پرونده ای ندارم. شما در پاسخ به آن گزارش گفته بودید که ماجرا را پیگیری می کنید و در دادگاه شکایت خواهید کرد. این کار را انجام دادید؟ بله من پیگیری کردم و با همان آقایانی که چنین شیوه ای را دنبال کرده بودم در دستگاه قضایی شکایت کردم که عذرخواهی نیز کردند و من معمولا گذشت می کنم. شما زمانی وزیر شدید که دولت احمدی نژاد با اتفاقات روزی که به یکشنبه سیاه معروف شد زیر تیغ شدیدترین انتقادات قرار داشت. در واقع بعد از ماجرای استیضاح شیخ الاسلامی و اظهارات و فیلم های رئیس جمهور وقت در مجلس حلقه وفاق اصولگرایان و احمدی نژاد کاملا گسسته شده بود. در آن زمان دولت زیر بار حکم دیوان عدالت اداری برای برکناری سعید مرتضوی نمی رفت و حواشی زیاد منجر به واکنش مستقیم رهبری نیز شد. از عملکرد دولت احمدی نژاد در آن قضیه دفاع می کنید؟ ببینید اتفاقات آن روز واقعاً راضی کننده برای من نبود. من آن زمان معاون مدیریت منابع وزارت کار بودم. آن روز اختلافات اصلا خوب نبود. وقتی مسئولیت سرپرستی وزارتخانه را برعهده گرفتم، از آقای احمدی نژاد خواستم که آقای مرتضوی را کنار بگذارم و نفر جایگزین را هم انتخاب کرده بودیم. سه بار هم این تصمیم گرفته شده بود. منتهی بخش از مساله اختیارات رئیس جمهور بود. در هیات امنا نیز من فقط یک سهم از این تصمیم داشتم. نظر آقای احمدی نژاد این بود در این شرایط که همه در حال نشانه گیری و تخریب رئیس جمهور هستند من نمی آیم موج سواری کنم. منتهی وقت زیادی از من گرفته می شد که بتوانم در این زمینه پاسخگو باشم و این اتفاقات را کنترل کنم که در دوره مدیریتی من اتفاقی پیش نیاید که بعدا وبال گردن من باشم که خوشخبتانه توانستم خوب کنترل و مدیریت کنم و بیشتر اوقات نیز خود آقای مرتضوی را در دفتر می خواستم و بررسی و نظارت می کردم و حتی به یکی از معاونین خودم مسئولیت دادم که در جلسات شرکت کند و اوضاع را تحت کنترل داشته باشند که حق کارگران و بازنشستگان و مستمری بگیران تضییع نشود و در این زمینه نیز موفق بودم و خدا را شکر مشکلی پیش نیامد. رابطه تان با آقای مرتضوی چگونه بود؟ آیا اختلافی هم داشتید؟ اختلافی وجود نداشت. یعنی من با این که موافق ادامه کارش به دلیل تنش ها نبودم اما سعی کردم طوری مدیریت کنم که مشکلی پیش نیاید و حداقل جامعه تحت پوشش تامین اجتماعی لطمه نبینند. در ایام انتخابات مجلس مرحوم قهرمانی بعد از رد صلاحیت از رقیب شما حمایت کرد. قبل از آن ارتباط خوبی با شما داشت و چون از استانداران دولت احمدی نژاد بود این طور استنباط می شد که باید از شما حمایت کنند. شما سعی نکردید در ایام انتخابات رابطه ای با آقای قهرمانی داشته باشید؟ خدا رحمت کند ایشان را که واقعا خدمت کرد. من همیشه به روان پاکش درود می فرستم. ما چون هم محلی و از یک شهر بودیم سعی می کردم از ایشان دفاع کنم. حتی در انتخابش به عنوان استاندار گیلان نیز کمک کردم. در این زمینه حدود ۲۰ یا ۳۰ نفر از بزرگان سیاسی جناح اصولگرا یا طرفداران دولت وقت موضع مخالف با انتصاب مهندس قهرمانی داشتند که در آن زمان معاون عمرانی استانداری مازندران بود. من در رودسر جلساتی را در این رابطه گذاشتم. من برای اولین بار این مساله را دارم رسانه ای می کنم و مستندات هم دارم. دوستانی از رشت، فرماندار وقت رودسر، ریاست ستاد انتخاباتی احمدی نژاد و حامیانش و حتی کسانی که حمایت نکرده بودند اما خودشان را دخیل در انتصاب استاندار می دانستند در این جلسه حضور داشتند. همه این آقایان را جمع کردم که در نشست اول به توافق نرسیدیم ولی در نشست دوم که با تعداد کمتری همان شب برگزار شد به توافق رسیدیم و نهایت به اینجا رسید که جمع بندی خودمان را به هیات دولت و دفتر رئیس جمهور اعلام کردیم و هفته بعد حکم انتصاب در این رابطه تصمیم گیری شد. من هم حامی و مدافع ایشان بودم. اما در انتخابات که ایشان رقیب من شدند، من هیچ واکنش منفی نشان ندادم ولی این گونه به ایشان القاء شده بود که من باعث و بانی ردصلاحیتش شدم. آقایانی که در شورای نگهبان تصمیم گیرنده هستند شاهد بودند که نزدیکی های انتخابات صلاحیت همه کاندیداها مورد بررسی قرار می گیرد و من هم یکی از آن ها بودم. خودم که نمی توانستم بروم یکی دیگر را حذف کنم. حالا به هر صورت عده ای چنین اختلافاتی را دامن زدند ولی من هیچگاه نیامدم خدای نکرده از مدار انصاف خارج شوم. فقط زمانی که انتخابات مجلس نهم تمام شد و من رای نیاوردم ایشان بیانیه ای در این رابطه صادر کرد که من در آن جا نقدی به ایشان داشتم که چرا وقتی من حامی دولت وقت بودم و ایشان هم به عنوان کارگزار و سفیر دولت است، مواضع انتخاباتی دارند و به نفع رقیب بیانیه صادر می کنند. این به نظرم طبیعی بود ولی از نظر سابقه اجرایی ایشان را جزء استانداران موفق و کارآمد می دانم. در جریان انتخابات گذشته فاصله شما و رقیبتان آقای رهبری املشی خیلی نزدیک بود ولی در پایان انتخابات ایشان روند انتخابات را ناسالم می دانستند. به نظر شما اظهارات ایشان درست بود و تخلفی صورت گرفت؟ این را باید مجریان انتخاباتی پاسخ دهند. در انتخابات گذشته چه فرمانداران وقت و چه سایر افراد اجرایی همه طرفدار نماینده وقت بودند. از نظر سیاسی هم دولت و مدیران استانی از ایشان حمایت می کردند. یعنی من خارج از این جریانات بودم و شورای نگهبان نیز بر این انتخابات صحه گذاشت. نمی دانم انتقاد ایشان به چه کسانی بود! به من، شورای نگهبان یا عوامل اجرایی! مثلا انتظار داشتند عوامل اجرایی و شورای نگهبان به نفع ایشان اقدام کنند. به هر صورت مردم رای دادند و در شهرستان های دیگر هم آرا نزدیک بود. ممکن بود سر یک رای نیز اختلاف وجود داشته باشد. به نظرم این حرف ها صحیح و بر مدار اخلاق مداری نبود که بخواهند بعد از انتخابات بی تقوایی کنند و البته من هم عکس العملی نشان ندادم. الان چون سوال کردید دارم این نکته را عرض می کنم. مگر من دفعه قبل رای نیاوردم چنین بیانیه ای صادر کردم؟ شاید بعضی نقدها به بعضی مسائل داشتم ولی منصفانه و از روی چارچوب عمل کردم. حالا اگر دوره خودتان را با ادوار دیگر مقایسه کنید که اکثرا آقای رهبری نماینده  دو شهرستان بودند  به چه تفاوت هایی می رسید. به هر صورت ایشان  وجهه مشخصاتی دارند و مردم منطقه ایشان را با آن می شناسند ولی خودتان چه مشخصات متمایزی دارید و چه دستاوردهای بیشتری داشتید؟ این را باید مردم قضاوت کنند. البته نمودار مقایسه دارم. آن هم نمودار قانون گذاری که می توانند مردم را مورد توجه قرار دهند. در نمودار اجرایی مدیران کاری انجام می دهند و یا من در حمایت از کارهای اجرایی اقداماتی داشتم. به طور مثال کمک های حوزه ملی که در این بخش یک مدیر می تواند بگیرد. به هر صورت من هنوز وارد گزارش عملکرد نشدم. اگر بخواهم به انتخابات ورود کنم حتما به مردم اعلام خواهم کرد و گزارش عملکرد خودم را ارائه می کنم تا مردم خود قضاوت کنند که کارها و اقدامات من چه چیزهایی بود. بزرگترین امتیازی که در این دوره برای حوزه انتخابیه تان گرفتید چه چیزی بود؟ از نظر کارهایی که در این دوره برای مردم خودم انجام دادم بیشتر سعی کردم مطالبات مردم را دنبال کنم. مثلا در بخش کشاورزی چای سعی کردیم کاری کنیم که قیمت چای به صورت رقابتی باشد. در گذشته کشاورز چای خود را برای کارخانجات می بردند و شاید کارخانه ها تمایلی برای خرید آن نداشتند ولی امروز کارخانجات حتی وارد باغات نیز می شوند و از مردم می خواهند که چای را به آن ها تحویل دهند تا بالاتر از نرخی که دولت تعیین کرده است خریداری کنند. این نشان می دهد که فضا برای کسب و کار یکی از محصولات استراتژیک منطقه ما خوب شده است. این از نمونه کارهای خوبی بود که توانستم به کمک همکاران خودم به جایی برسانم. مصداق مشابه زیاد است ولی یکی از موارد همین مساله است. بعضی موارد نیز نیمه کاره مانده است. یکی سایت نفتی رودسر که شما قولش را سال ۸۹ داده بودید که به زودی افتتاح خواهد شد که سرنوشتش نامعلوم است و ظاهرا وزارتخانه به دلیل بحث های تخصصی هنوز ورود نکرده است. در مورد سایت نفتی این گونه نیست که عقب نشینی کرده باشم. در سال ۸۹ و ۹۰ که ما هنوز وارد تحریم های ناجوانمردانه نشده بودیم در این زمینه رایزنی هایی صورت گرفت و اعتبار نیز از دولت گرفته شد ولی بعد ازاین ک من در انتخابات مجلس نهم  کسی دنبال این کار را نگرفت. در دوره دهم من باز کار را شروع کردم اما چون عمق حفاری نفت دریای کاسپین بیش از ۸۰۰ متر است، چنین تکنولوژی وجود ندارد که تا این عمق برود. البته بعضی شرکت های داخلی اعلام آمادگی کردند اما مهندس زنگنه اعلام کردند که ما اعتمادی نداریم. معتقدند چون دریا بسته است ،  اگر نتوانیم این مساله را کنترل کنیم فاجعه محیط زیستی شکل می گیرد. کسانی هم که از کشورهای اسکاندیناوی برای سرمایه گذاری آمده بودند و مذاکره هم کردند به دلیل همین بحث برجام و عقب نشینی های اروپایی ها باعث شد که فعلا این مساله مسکوت باقی بماند ولی بدان معنا نیست که پرونده مختومه اعلام شده باشد. کماکان رودسر به عنوان شهر سایت نفتی در اولویت است. در زمینه پتروشیمی هم پیگیری هایی کردیم. اما سرمایه گذارانی که قصد ورود داشتند اعلام کردند که به دلیل معافیت های مالیاتی برای ما در مناطق آزاد بهتر و به صرفه تر است. با این حال ما باز هم از تلاشمان چیزی کم نشده تا این مساله را ادامه دهیم و این فضا را ایجاد کنیم. این مساله برای گیلان خیلی خوب است. چون در صنایع بالادستی و پائین دستی ما می تواند اشتغال ایجاد کند. این میزان اشتغال هم یک جایی مورد بحث و اختلاف بود. خود وزیر نفت گفت این تعدادی که می گویند صد هزار نیروی کار امکان پذیر نیست. نه این میزان اشتغال را نه وزیر وقت گفته بود و نه من گفته بودم. تمام فرصت های شغلی بخش نفت ما هم این قدر اشتغال وجود ندارد. البته حدود ۵ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم بیان شده بود که در زمینه فعال کردن نفت و گاز در دریای کاسپین چه گیلان، مازندران و چه گلستان را شامل می شد. من این میزان را شنیده بودم و آمار ۱۰۰ هزار نفر نمی دانم از کجا آمد و در مخیله من نمی گنجد. در بحث کمربندی کلاچای هم شاهد هستیم که این پروژه تا درصد بالایی کار می کند و بعد نیمه تمام باقی می ماند. بین آن هم چند هفته ای کار می شود و باز هم متوقف می شود. در مورد کمربندی کلاچای به دلیل کمبود اعتبار و منابع متوقف شده است و البته به خاطر پیگیری هایی که شده دوباره فعال شده است و امید داریم تا سه چهارماه آینده بتوانیم انجام دهیم. بیشتر منابع ما صرف بحران سیل سال گذشته شد که بخشی از اعتبارات به آن جا اختصاص یافت و امید داریم کنارگذر کلاچای و دیگر بزرگراه های ما تمام شود. در بحث انتصاب مدیران مساله ای است که در بعضی تصمیم گیری ها با نمایندگان استان مشورت می شود. یک بار در نماز جمعه گفته بودید که مدیران باید با مشورت خودتان معرفی شوند. آیا به نظرتان این دخالت در دستگاه اجرایی نیست؟ دخالت در صورتی است که یک نماینده به طور مستقیم و مصداقی ورود کند. تمام نمایندگان گیلان صحبتشان این است که در زمینه انتصاب مدیران با نماینده مشورت شود. این مشورت شاید جزء قانون نباشد اما عرف است و به ما احترام می گذارند. همان طور که مدیر دولتی کشوری یا استانی نیز بخواهد به حوزه انتخابیه ما ورود کند با ما تماس می گیرند که حضور داشته باشیم. این هم یک عرف است که رعایت می شود. ممکن هم است مدیری ضعیف باشد و نماینده می تواند پیشنهاد دهد که مدیری ضعیف است و جابجا شود. این به نظرم دخالت نیست. دخالت در صورتی است که بخواهیم به صورت مصداقی عمل کنیم ولی وقتی مشورتی بخواهد صورت بگیرد این دخالت محسوب نمی شود. حالا شما با توجه به سوابقتان به عنوان یکی از منتقدین دولت محسوب می شوید. در انتخابات گذشته هم در ستاد رقیب آقای روحانی فعالیت کردید. شاید این نگرانی ایجاد شود که نظر مشورتی با شما ممکن است حضور مدیران منتقد دولت را ایجاد کند و این در پیش برد سیاست های دولت خلل ایجاد کند. من این را قبول ندارم که به ما بگویند مخالف یا منتقد دولت! این اصطلاح برای یک نماینده درستی نیست. در انتخابات بله ما حامی رئیس جمهور نبودیم اما این که وقتی مردم انتخاب کردند ما احترام گذاشتیم و در این زمینه تعامل داشتیم. این که وظیفه نظارتی ما ایجاب می کند که به عملکرد دولت نقد داشته باشیم طبیعی است. گاهی آن ها که حامی دولت هستند خیلی داغ تر از ما انتقاد می کنند. ما تازه نقد منصفانه می کنیم. شما جایی را نشان دهید که ما نقد غیرمنصفانه نسبت به مدیران اجرایی کشور داشتیم. روند اداری انتصاب مدیران در رودسر و املش گاهی طولانی می شود. مثلا حدود یک سال فرمانداری رودسر با سرپرستی اداره می شد و یا مثلا ۷ سال بهزیستی شهرستان رودسر همچنان با سرپرستی فعالیت می کند. در این زمینه دخالت هایی صورت می گیرد؟ من نظرم این است اگر جایی مدت مدید با سرپرستی اداره می شود به خاطر ضعف در مسئولان اجرایی است نه من! آن ها باید به مصادیق انتخابشان دقت می کردند. معمولا کسی را به مدت ۳ ماه به عنوان سرپرست تعیین می کنند و بعد از آن تصمیم می گیرند، او به عنوان فرماندار و رئیس باشد یا نه! ولی چنین اتفاقاتی را شاهد هستیم. این را مسئولان اجرایی باید مشخص کنند که فردی را زودتر تعیین تکلیف کنند. این اختیار خودشان است، ما گاهی اصرار داریم که هرچه سریع تر در این زمینه اقدام شود و اگر معتقدیم مدیری ناکارآمد است که ما این اختیار داریم که آن را به مدیران اجرایی بگوئیم. در مساله بهزیستی هم مشخص نیست در مرود تعیین تکلیفش چرا اقدامی صورت نمی گیرد. البته این بدین معنا نیست که ایشان ضعیف باشد و خودش هم تمایل ندارد که ادامه دهند. چون رشته تحصیلیش با آن چیزی که در نظر گرفته اند متفاوت است. البته با ۵ سال سابقه مدیریتی فکر می کنم مدیران استانی می توانند حکم ریاستش را بزنند و اگر نمی توانند از فردی که دارای ویژگی های لازم است استفاده کنند ولی به هر صورت کارها در حال انجام است و مشکلی از این بابت وجود ندارد. الان رابطه تان با فرمانداران املش و رودسر چگونه است؟ مخصوصا این که قبلا فرماندار املش اختلافاتی داشتید که به نماز جمعه هم کشیده شده بود. ما مشکلی در زمینه رفع مشکلات مردم نداریم و خوشبختانه تعامل نسبی برقرار است و تداخل وظیفه وجود ندارد. شاید گاهی اختلاف نظرها و نقدهایی وجود داشته ولی در حال حاضر ما با فرمانداران و مدیران اجرایی مشکلی نداریم. شاید بعضی مدیران آن توانمندی را نداشته باشند ولی در اختیار من نیست که آن ها را جابجا کنم. آیا افراد ستاد شما هم جایی تعرفه شده اند؟ مخصوصا حالا که بحث انتصاب بخشدار چابکسر از میان افراد این ستاد مطرح شده است. نه افراد ستاد من ارتباطی در این موضوع نداشتند. الان کسانی که مسئولیتی دارند هیچکدام در ستاد اصلیم فعالیت نکردند و این آقایان هم هیچ کدام را به کار نگرفتند. یعنی کسانی که منتسب به من بودند و ارتباط با من داشتند هیچ کدام سمت اجرایی ندارند و من نیز اصراری در این زمینه ندارم و به همین خاطر همیه شائباتی ایجاد می شود. حالا اگر یکی با من سلام و علیکی دارد و یا ارتباط و تعامل با من دارد و نخواهند که منصوب کنند می گویند که ایشان در ستاد نماینده بود. این را می گویند را که فرد را از مسئولیت حذف کنند. در مورد محیط زیست آقای کلانتری رئیس سامان حفاظت از محیط زیست چندی پیش مدعی بود که در بحث پسماند لایحه اختصاص بودجه ۱/۳ میلیارد دلاری به مجلس ارائه شد که با کم کاری و عدم تمایل نمایندگان مجلس علی الخصوص نمایندگان شمالی به نتیجه نرسید. این کم کاری را قبول دارید؟ این یک ظلمی به نمایندگان است و اصلا چنین چیزی مطرح نشده است. اگر اختیارات دولت است می توانند انجام دهند. چرا انجام نداده است؟ مگر اصلا چنین لایحه ای به مجلس آمده است و تصویب نشده است؟ به نظرم این حرف های ایشان نوعی فرافکنی است. ایشان وظایفش را درست انجام نداده و این ها را گردن نمایندگان می گذارد. بحث آقای کلانتری این است که ما این لایحه را به مجلس فرستادیم که چون باید این مبلغ از صندوق ذخیره ارزی برداشت شود باید با دستور و اذن رهبری صورت بگیرد. حرفش این بود که نمایندگان در این زمینه می توانستند کمک کنند یا نامه نگاری انجام دهند که این کار صورت نگرفت و باعث شد که در کمیسیون تلفیق تصویب نشود. بر اساس قانون، کمیسیون تلفیق تصمیم گرفته است. ما که نماینده کمیسیون تلفیق نبودیم، آن ها به این نتیجه رسیدند که اگر این تصویب شود مغایر با قانون است. یعنی جز وظایف مجلس نبوده است. این اذن مقام رهبری را می خواست. همان طور که در اشتغال روستایی ایشان چنین اجازه ای را بعد از درخواست رئیس جمهور دادند. این هم اگر مجوز لازم را می گرفتند مجلس استقبال می کرد. چون این کار را نکردند ما نمی توانیم کار مغایر قانون داشته باشیم و مشخص است که این امر به شورای محترم نگهبان می رفت، رد می شد. از منابعی که واقعی نباشد نمی توانیم مصارفی در نظر بگیریم. این بر اساس قانون بودجه است. آقای کلانتری یک چیزهایی بافته و تاخته و حرف زده و این به نظرم از خلقیات ایشان است. شما از جزئیات لایحه خبر داشتید؟ بله خبر داشتیم. همان طور که از ۱۰۰۰ میلیاردی که تصویب شده و برای استان گیلان سهم خوبی در نظر گرفتند نیز خبر داریم ولی در آنجا نمی توانستیم منبعی را تعریف کنیم که پایه و اساسی ندارد. چرا دولت نیامده از منابع موجود درآمدی خودش دو هزار میلیارد تومان بگذارد که به طور مثال ۵۰۰ میلیارد تومان برای گیلان باشد؟ این که چیزی واقعیت خارجی نداشته باشد به نظرم اخلاقی و قانونی نیست. شما عضو هیات رئیسه و سخنگوی مجلس هستید. چندی پیش دو تن از نمایندگان را به خاطر اختلال در بازار خودرو بازداشت کردند و پرونده شان در جریان است ولی حال خبری منتشر شده است که یکی از این نمایندگان در کمیسیون نظارتی شرکت بالا دستی صنایع خودروسازی برای تحقیق و تفحص عضو شده است. شاید این سوال از شما به عنوان سخنگوی هیات رئیسه مجلس بجا باشد که آیا این امر دهن کجی به مردم تا پایان پروسه قانونی اتهام ایشان نیست؟ در خصوص نمایندگانی که گفته می شود اختلال در بازار خودرو ایجاد کند ما در هیات رئیسه و هیات نظارت بر نمایندگان بر اساس مستنداتی که گزارش می شود تصمیم گیری می کنیم. نمی توانیم امری که در دادگاه بدوی کار صورت می گیرد را به عنوان منبع اصلی مان در نظر بگیریم. ممکن است جرمی اتفاق افتاده باشد اما ثابت نشده باشد. به هر حال صحت و سقم این موضوع و میزان این جرم هنوز ثابت نشده است و ما نمی توانیم وارد مقوله ای شویم که مستند نبوده و برای همین از قوه قضائیه خواستیم که مستندات را ارائه دهند تا تصمیم گیری شود. تاکنون چنین چیزی نیامده است ولی گفتند که سفارشی از سوی یکی از نمایندگان شده است. ما منتظریم در دادگاه صالح این مساله رسیدگی شود. اکنون این نمایندگان در مجلس حضور دارند و هنوز جرمی اثبات نشده است و ما نیز به آرای مردم حوزه انتخابیه احترام می گذاریم و نمی توانیم در مورد آن ها تصمیم گیری کنیم. این سوال از این باب بود که این انتخابات و انتصابات فضای بدبینی را بین وکلا و مردم ایجاد کند. البته انتصاب نیست، بلکه داوطلبانه است. یعنی یک تعداد از نمایندگان می آیند در مورد تحقیق و تفحص از مجلس داوطلب می شوند و باید در این زمینه رای گیری شود. حالا این مساله به نمایندگان برمی گردد و هیات رئیسه نیز تقصیری ندارد. با این حال باید این مساله بررسی شود. آقای عباسی با توجه به گذراندن دوره سوم نمایندگی آیا در طی این سال ها پیشنهاد رشوه نیز داشتید؟ در میان این ادوار، دوره هشتم مجلس فردی به دفتر من آمد و صحبتی کرد که فهمیدم در فضای دیگری است. من فورا خواستم که از دفتر بیرون برود و دیگر این صحبت ها مطرح نشود. البته از حوزه انتخابیه خودم و استان گیلان نبود. یک سرمایه گذاری بود که قطعه زمینی را خریداری کرده بود و دنبال سفارش بود. با این حال من برخورد تندی با او داشتم. به آن حوزه اجرایی هم گفتم که چنین موردی است و اگر کاری صورت بگیرد من رصد می کنم و حواستان باشد. از لحاظ مالی در مجلس سود کردید یا ضرر؟ حقیقتا از مجلس هفتم حقوق و مزایایی که قبل نمایندگی داشتم کمتر شد. ضمن این که آزادی و وقت بیشتری داشتم. الان هم بعد از سه دوره حقوق نمایندگی من از حقوق هیات علمی من کمتر است. یعنی اگر دانشگاه تدریس کنم و یک صدم این وقت را بگذارم حقوق و مزایای بیشتری خواهم داشت. در مجلس به خاطر محدودیت های مالی که وجود دارد ما سفرهای خارجی را نیز محدود کردیم. در سال گذشته نیز افزایش حقوقی نداشتیم. امسال نیز چون خودمان را به قانون مکلف کردیم که میزان چهارصد هزار تومان به حقوق ده درصد را اعمال کند. محدودیت های مالی زیادی انجام گرفته است. یعنی اگر شما به سرویس آشپزخانه ما آمده باشید غذاها را به صورت پرسی ارائه می شود. در حالی که قبلا بر اساس این که ممکن است نماینده ای رژیم غذایی داشته باشد دو نوع غذا داشتیم که  می توانستند انتخاب کنند. در ماموریت های خارج از کشور هم نوع هواپیماها را از حالت بیزنس به حالت اکونومی تغییر دادیم. چاره ای نداریم و هزینه ها سنگین است و ما این محدودیت ها را در هیات رئیسه اعمال کردیم.