بعضی از افراد و اقوام توهین و تخریب  را به خاطر نرسیدن به اهدافشان در پیش کشیده اند/ آسیب ها را می خرم ولی در اختیار گروه و فرد خاصی قرار نمی گیرم/ عوارضی برای مردم رودبار رایگان می شود
گیل خبر/ سرویس سیاسی:  بعد  از مصاحبه های محمد صادق حسنی ، کاظم دلخوش ، ولی داداشی ، مهرداد لاهوتی و غلامعلی جعفرزاده پنج نماینده گیلان در مجلس شورای اسلامی، دکتر منوچهر جمالی نماینده شهرستان رودبار ششمین نماینده ای بود که مهمان پایگاه اطلاع رسانی گیل خبر بود. دکتر جمالی که پیش از نمایندگی به خاطر عضویت در شورای شهر رشت شناخته می شد، یکی از نمایندگانی است که کمترین حواشی رسانه ای را در طول اولین دوره نمایندگی خود داشته است و به عنوان یک فرد غیرسیاسی در مجلس شناخته می شود. با این حال وی در مسائل مختلف شهرستان دخیل بوده که همین سوالات زیادی را بابت اقدامات انجام شده ایجاد می کند. حضور در فراکسیون های سیاسی، انتقاد بعضی از نزدیکان و اقوام بعد از پایان انتخابات گذشته مجلس، مسائل مختلف شهرستان رودبار از جمله عوارضی و آزادراه از جمله مسائلی بود که در این مصاحبه به آن پرداخته شد.  
آقای دکتر پس از گذشت تقریبا ۴ سال از کار نمایندگی خسته شده اید یا هنوز لذت می برید؟ نه من خسته نشدم و نمی شوم. چه بسا انگیزه من بیشتر شده است برای کارهایی که در شان وظایف قانونی ماست و از نظر اجتماعی و انسانی و عاطفی می توانیم در جامعه اثر گذار باشیم با انرژی بیشتر حرکت کنیم. من در این مجلس موضوعات مختلفی را در مجلس پیگیری کردم و  کارگروه های تخصصی در کمیسیون بهداشت نیز  مسئولیتش به من واگذار شده بود. به طور مثال در مورد بیمارهای نادر  مانند  هموفیلی و ام اس و .ه ۳۷ سال بعد از انقلاب قانون نداشتیم و مسئولیت این کار در کمیسیون بهداشت بر عهده من بود و برای این مورد الان قانونی تصویب شد که شمول ملی دارد و کل کشور می توانند از آن بهره ببرند. پس قابل تصور است که در دوره بعدی هم حضور داشته باشید. البته انسان این اطمینان را ندارد که فردا در قید حیات هست یا خبر! اگر خدا محبتی را که داشته است ادامه دهد به شرط نیاز به تلاش برای کشور، استان و شهرستان باشد حتما باز هم در خدمت مردم رودبار، گیلان و کشورم خواهم بود.   از میان افرادی که به دفتر شما مراجعه می کنند بیشترین درخواستی چه چیزی است؟ ما تاکنون در دفتر شهرستان رودبار حدود هفت یا هشت هزار مکاتبه داشتیم. شاید حدود پنج تا شش هزار نیز مکاتبه در دفتر مجلس داشته ایم. بالای هشتاد درصد مراجعین در مورد اشتغال و اقتصاد است. شما چه فرصت های شغلی می توانید برایشان ایجاد کنید؟ در آن چه در توانایی ما بود مضایقه نشد. البته این که من به تنهایی کاری کنم امکان پذیر نیست، ولی در بخش اداری و تولیدی و صنعتی و بخش خصوصی هر کمکی که نیاز بوده، انجام دادیم و با دولت نیز در کمک به پروژه های شهرستان همراهی کردیم و در این زمینه میزان قابل توجهی اشتغال نیز فراهم شد. البته آن چه در جامعه از نماینده انتظار می رود کمتر از وظایف قانونی نماینده است. یعنی در جمع های مختلف کمتر سوال می شود که آنجا چه می کنید. ولی در مورد استان و شهرستان مطالبات و خواسته ها فراوان است. بیشترین خواسته ها در مورد اشتغال و عمران است. ولی انتظارات در بخش عمومی در مسیر توسعه شهرستان است. این ها هم وظیفه عمومی نماینده نیست  که برود انجام بدهد ولی پیگیری هایی لازم دارد که ما در این زمینه اقدام کردیم و آمار و کارنامه مثبتی نیز داشتیم. وقتی شما وارد مجلس شدید در مورد اختیارات و وظایف یک نماینده چه شناختی داشتید؟ با همان شناختی که عموم مردم دارند ورود کردید؟ بنده به یاد ندارم قول قطعی داده باشم که کار مورد نظر کسی را انجام می دهم. من هیچ قول صد در صدی نه دادم و نه می دهم. ولی قول قطعی می دهم که حداکثر توانم را برای پیگیری های خواسته های عمومی داشته باشم و از توانم استفاده کنم. شما سال ۹۲ در انتخابات شورای شهر رشت شرکت کردید که اول به عنوان فرد برگزیده معرفی شدید و بعد از بازشماری آرا به عنوان نفر علی البدل انتخاب شدید. سال ۹۴ یکی از اعضای شورا به خاطر حضور در انتخابات استعفا داد و جای ایشان را گرفتید. البته بعد شما به خاطر قانون آن وقت توانستید به مجلس بروید و ایشان حتی در انتخابات نتوانست شرکت نکرد. خود شما فکر می کردید در یک دوره کوتاه که هم به شورای شهر راه پیدا کنید و هم به مجلس؟ بنده در شهر رشت برای مردم این شهر زحمت خالصانه کشیدم. در چارچوب اعتقادی و حد توان خودم و حتی بیشتر از وظایف شغلی در ساعات غیر اداری تلاش کردم که توانم را به کار گیرم و این موضوع سال ها طول کشید. این شرایط در شهر رشت نشان دهنده بینش و حق شناسی مردم این شهر است که در آن مقطع به بنده کمک کردند که در انتخابات موفق شوم. در ابتدای ساکن نیز رای ما کامل بود که بعدها مشکلاتی پیش آمد که در نهایت این طوری شد که به عنوان نفر علی البدل انتخاب شوم. من در انتخابات برای حضور پیگیری های اولیه را انجام دادم ولی دیدم که پیگیری های بیشتر برای افکار عمومی نگران کننده خواهد شد. اما خدواند کمک کرد که بنده وارد شورای شهر رشت شدم و در زمان عضویت من در این شورا و طول مدتی که در کنار مردم بودم سعی کردم آنجا هم با آرامش و حوصله اگر کاری است بتوانم مشارکت داشته باشم. از جمله اتفاقات و مصوبات خوبی که در آن زمان داشتیم یکی آزادسازی حاشیه رودخانه ها بود و نقل مکان این مالکین به مکان های تعریف شده خودشان! از آن زمان بحث پسماند زباله بود که هنوز حل نشده است و باید همه کمک کنند. همچنین مصوبات دیگر در مورد روان آب ها کارهایی انجام شد که تا حدودی حل شد که مختصری نیز مانده است که امیدواریم دوستان در شورای فعلی حل کنند. بعد با توجه به مشورت ها ومطالعات دقیقی برای حضور در انتخابات مجلس اعلام آمادگی کردم که وظایفم را در خدمت مردم رودبار و استان گیلان ادامه دهم. ولی در زمان نمایندگی هم هر جلسه و فضایی که نیاز به همراهی با دیگر نمایندگان رشت بود این را به عنوان وظیفه تلقی کردم. خودشان هم درخواست همکاری داشتند؟ من وظیفه دانستم و در این زمینه همراه بودیم. به طور مثال چه اقداماتی انجام شد. در جلساتی که در بحث فاضلاب های شهری و رودخانه ها و امورات عمرانی شهرستان رشت بود آن چه در توان ما بود سعی کردیم در خدمت مردم شهرستان باشم و این را وظیفه خود می دانستم و البته ما دخالتی در زمینه عزیزان خودم نداشتم. امیدواریم همکاران ما نیز رضایت را داشته باشند که پیگیری ها وظیفه این عزیزان بود. در مجلس به عنوان یک فرد غیر سیاسی شناخته می شوید. با توجه به این که مجلس در درجه اول به عنوان یک جایگاه سیاسی شناخته می شود این را به عنوان آسیب تلقی نمی کنید؟ بنده شغلم پزشکی است. کار حرفه ای سیاسی نداشتم. درک و فهم سیاسی داشتم که در جامعه ما شرایط چگونه است و من وظیفه ام چیست. ولی برداشت من در جامعه به خصوص در شرایط کنونی این است که ما به تعداد بسیار سیاستمدار خط اولی در گروه های سیاسی نیاز نداریم. جمله ای که سال ها پیش عرض کرده بودم این است که محوریت کشور ما محوریت ولایت، قانونمداری و کار برای مردم باشد. کار و تلاش برای مردم نیاز ما است. ما سخنران و سیاستمدار به اندازه کافی داریم. در آنجا کمبود نداریم. آنچه مورد نیاز است، کار صادقانه و خالصانه برای مردم است.   حتما درک و فهم سیاسی داریم ولی معتقدم حاشیه سیاسی برای ما آسیب رسان است. الان اختلاف نظر و حاشیه پردازی جز مسائلی است که به ما آسیب می رساند. من هیچ وقت مشی تند سیاسی نداشتم. به کدام گرایش نزدیک تر هستید؟ به هر دو طرف ارادت دارم. از هر دو جناح دعوت کردم و خواهش می کنم که با هم همفکری داشته باشیم که در مسیر مشکلات مردم قدم بگذاریم.   شما در مجلس نطق های زیادی  نداشته اید. در شورای شهر هم کمتر از شما نطق می دیدیم. آیا به خاطر تفکر شماست یا ضعفی است که باید به مرور برطرف شود؟ بنده در مجلس عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و رئیس فراکسیون زیتون مجلس هستم که خودم آن را شروع کردم. عضو هیات رئیسه در فراکسیون های گردشگری، مدیریت شهری و غذا و دارو  و  عضو عادی در فراکسیون های مختلف نیز هستم. این نشان می دهد که من در بخش های مختلف فعال هستم و به وظایفم می پردازم. معتقدم شما باید در مجلس کار قانونی را طوری پیش ببرید که اظهار نظر شما بر اساس موازین قانونی و شرعی درست باشد. فرقی نمی کند که صدایتان بلند باشد یا متوسط! معتقدم در شرایط آرام راحت تر می توانید کار کرد. جایی که نیاز بود مثلا در طرح سوال و مسائلی از این قبیل استفاده کردیم. ولی این که صرفا به عنوان یک ابراز خاص استفاده کنیم من این را نمی پذیرم که در مورد خاصی وزیر و مقام دولتی را تحت فشار بگذارید. به نظرم با نشست و تعامل من باید این توان را داشته باشم که موضوع مهم را در وزارتخانه به آن برسیم. در مجلس گفته می شود عده ای با دستور بعضی نمایندگان دیگر تصمیم گیری می کنند. شما خودتان در تصمیم گیری ها چقدر از دیگران تاثیر می گیرید؟ این نظر شما توهین به بنده است. نگاه شما به نماینده این باشد که هر کسی بلند شد او هم بلند شود این توهین به نماینده است. من در مورد شما سوال نپرسیدم. من در مورد دیگران صحبت نمی کنم. وظیفه من این بوده که مطالعه بکنم و به یک نتیجه ای برسم و این کار را هم انجام دادم و وظایف شرعی و قانونی هم در نظر گرفتم و اثرگذار بودم و خواهم بود.     شما در دور دوم انتخابات گذشته به عنوان کاندیدای لیست امید انتخاب شدید. فکر می کنید چقدر در پیروزی شما تاثیر گذاشت؟ من کار حرفه ای سیاسی در یک لیست و یک تیم سیاسی نداشتم. من کارم خدماتی برای مردم بود. من از همه دعوت کردیم که کمک کنند. مشی من متوسط و حد اعتدال بود. سعی کردم در هر جایی و هر مجموعه ای که حرف حق داشته آن را بپذیرم و به اقدامات و کارهای درست کمک کنیم. این که صرفا فکر کنیم فقط با یک لیست باید کار کنیم این ضرورت جامعه و حلال مشکلات نیست. بالاخره تاثیرگذار بود؟ مشارکت بیشتر در انتخابات تاثیرگذار است. حتی یک رای از هر مجموعه ای هم می تواند کمک کند. هدف من هم مشارکت بیشتر سیاسی و هماهنگی طیف های سیاسی است. این نیاز ضروری جامعه است. یک اختلافاتی در جامعه است ولی اهداف یکی است. چارچوبی که عرض کردم باید در مسیر ولایتمداری و قانون کار کنند. ولی مشی من حد وسط و استقلال است. الان در کدام فراکسیون هستید؟ من در فراکسیون های سیاسی  و هر فراکسیونی که فکر می کنید حضور داشتم و اگر فکر کنم نظرشان درست است همکاری کردم. من در فراکسیون مستقلین و امید حضور داشتم. حتی در نظرات فراکسیون های دیگر هم که تشکیل شده و فکر می کردم حضور من ضروری است، حضور پیدا کردم. شما در ۲۱ خرداد ۹۷ در مصاحبه ای از عملکرد ضعیف بانک ملی در زمینه مدیریت اموال گروه اقتصادی منصور آریا انتقاد کردید و گفته بودید در زمینه تسهیلاتی که قرار بود بپردازد «نه تنها اقدام مفیدی نداشته که با اقدامات منفی که داشته باعث شده واحد های تولیدی و صنعتی به محلی برای سوء استفاده برخی افراد قرار گیرد.» نهایتا این انتقادات به کجا رسید؟ گروه امیر منصور آریا در یک زمانی کار صنعتی و تولید را شروع کرده بودند و در بخش های مختلف کار می کردند. اما چون تسهیلاتی از بانک ملی دریافت کرده بودند بعد از این قانون تکلیف را معلوم کرد تعدادی از واحدهای این مجموعه در تملک این بانک قرار گرفت که بحث اصلی من همین واحدها بود که این ها ایجاد اشتغال صورت بگیرد و تعیین تکلیف شود. معتقد بودم یا به بخش خصوصی واگذار شود و یا خود بانک  کاری را شروع کند. من وقتی دیدم اتفاق خوبی نیفتاده است از مالکین آن ها که بانک ملی بود دعوت کردم و جلسات مختلفی هم در این زمینه گذاشتیم. در حال حاضر بخشی از این واحدها فعال هستند. مثلا آب معدنی داماش با سی چهل نفر کار می کند یا ام دی اف هم با تعدادی مشغول فعالیت است و واحدهای دیگر هم کمابیش فعالیت هایی دارند. هدف من هم این بود که به حداکثر شغل از نظر تعداد و ترمیم مشکلات خانوار برسیم. به تازگی در مورد ام دی اف رودبار قرار است حدود ۶۰ کانتینر دستگاه های ام دی اف از طریق یک شرکت آلمانی که قبلا قراردادش بسته شده بود به این واحد منتقل شود. بخش عمده پول قبلا پرداخت شده بود و بخش مختصری مانده بود که در بانک ملی باید پرداخت می کرد که اکنون نیز جزء مصوبات بانک ملی است که باید این مبلغ را آماده کنند که من می خواهم هرچه سریع تر این مبلغ آماده شود که این انتقال صورت بگیرد. در شهرستان رودبار که بخش عمده آن ها به کشت زیتون می پردازند چندسالی است که درگیر مشکل مگس زیتون هستند و در حرف هایشان رضایت چندانی از اداره جهاد کشاورزی خودشان ندارند. ولی مثلا نام شما را در بین اسامی نمایندگان سوال و یا استیضاح کننده وزیر جهاد کشاورزی نمی بینیم. این را از جهت دیگری بررسی می کنید؟ مگس میوه زیتون مشکلی است که در سراسر دنیا بوده و هست. در هیچ کشوری نتوانستند ریشه کن کنند و فقط باید کنترل کنند. یک طرف مسئولین اجرایی و دولتی هستند و طرف دیگر باغداران هستند. کشت زیتون در برخی استان های کشور دارد انجام می شود. بیشترین محل ارائه زیتون مربوط به شهرستان رودبار است. در مورد آفت زیتون اطلاعات لازم را به مردم داده اند. مثلا در شهرستان ما جلساتی را از وزارتخانه و جهاد کشاورزی داشتیم که باغداران ما اطلاعات کافی داشته باشند. فرمانداری و بخشداران و دهیاران و شهرداران و اعضای شورا درگیر این موضوع کردیم. بیشترین آسیب مربوط به باغ هایی است که رها شده است. یعنی باغ هایی که به آن ها رسیدگی نمی شود. در اینجا محلی برای رشد مگس زیتون است که در اینجا جهاد کشاورزی باید کار کند که البته کار کرده اند و زحمات زیادی کشیده است. ما نیز دعوت کردیم که تلاش بیشتر شود. مردم را به آرامی به مشارکت دعوت کنند. ما در امامان نماز جمعه چهار شهر جمعه این مساله را مطرح می کنند. در جلسات مختلف این موضوع پیگیری شده است. این آسیب در دنیا است ولی بعضی کشورها بهتر کنترل کردند. در جایی از بین نرفته است. این کنترل نیز لازمه اش این است که تلاش برای آن صورت بگیرد. در ماجرای ساخت ۸ کیلومتر اتوبان قزوین- رشت یک ماجرایی که حاشیه های مختلفی هم داشته است شیوه عبور خودروها در بزرگراه است. این که قرار است این اتوبان از داخل رودبار عبور کند با انتقاداتی مواجه بوده است. حتی رئیس پلیس راهور ناجا نیز گفته است «۸ کیلومتر از این بزرگراه برای خرید زیتون معطل شده است» و از فشارها برای عدم بهره برداری از آن گلایه کرده است. آیا شما به عنوان نماینده شهرستان برای ورودی یا خروجی این بزرگراه فشاری را وارد کردید؟ شاید وقت قابل توجهی را برای این موضوع گذاشتیم. پیگیری های مختلفی در اینجا داشتیم. تمایل من این بود که آزادراه از حاشیه رودخانه عبور کند تا با استفاده از پل هم فضای زیبایی را شاهد باشیم و هم رودبار دیده شود. اما وقتی این موضوع محقق نشد قرار شد که رفت و برگشت از طریق تونل صورت بگیرد. طرحی که مصوب شد و پیمانکار و مشاور و افراد دخیل در این بخش به این نتیجه رسیده بودند که  از طریق تونل هشت کیلومتر باقیمانده احداث شود. در این شرایط شهر رودبار با چند هزار شغلی که به عنوان یک بازار واحد در دنیا برای زیتون و محصولات آن دارد به مشکل برمی خورد. این بازار زیتون رودبار در دنیا بی نظیر است که به صورت ۲۴ ساعته چند هزار نفر از طریق این بازار مشترک و واحد کسب درآمد می کنند. در رستم آباد بعد از عبور آزادراه بازارش راکد شد. در لوشان هم بازار همینگونه راکد شد و مردم ناراضی هستند. البته عبور و مرور آزادراه برای مردم خوب است اما برنامه ای نداشتند که بازاریان آن شهر ضرر نکنند. در منجیل هم بازاریان اظهار نگرانی می کنند. در این سه شهر در زمان های گذشته تعیین تکلیف شده بود و دیگر کاری نمی شد کرد ولی رودبار نظر من این بود که نباید این ضرر برای آن ها ایجاد شود. در رودبار وقتی بحث رودخانه به نتیجه نرسید که البته هنوز صحبت هایی در این زمینه داریم که شاید بتوان از آن طریق کاری کرد اما عبور آزادراه قزوین به رشت از طریق تونل بوده که آخرین مصوبه نیز همین بوده است. ولی قرار است از رشت به قزوین از داخل شهر استفاده کنند که بازار نیز حفظ شود و ترافیک نیز نداشته باشیم و اشتغال قابل توجه کشور نابود نشود. چه کسانی مخالف این مصوبه هستند؟ برای هر کاری در کشور عده ای مخالف و موافق هستند. بحث اصلی منتقدین این است که آزادراه نباید از یک شهر عبور کند. بافت شهر رودبار یک مقدار متفاوت است. شما باریکه ای در این شهر دارید که رودخانه از آن عبور کرده است و حریمی دارد. ریل قطار هم از آن عبور کرده است. خط لوله گاز هم از این مسیر عبور کرده است که حدود ۵۰۰ متر می شود. لوله نفت و آزادراه و جاده قدیم و خط فشار قوی نیز از آن منتقل شده اند. با کمبود زمین در باریکه شهر تقریبا همه چیز حریم شده است. شاید این حریم به نفع مردم کشور و استان باشد ولی فشار روی مردم رودبار است. وقتی راه حل افزایش حریم شود مردم آسیب می بینند. وقتی این حریم ها را می بینید به این نتیجه می رسید که به مردم باید کمک ویژه ای صورت بگیرد. اشتغال این تعداد و حفظ بازار موثر در کشور است. به هر صورت حدود ۴۲۵ میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته شده که نزدیک به اعتبار کل استان گیلان است. الان هم دو پیمانکار در حال کار هستند و کارها در حال انجام است که امیدواریم کارها به خوبی پیش برود. در بحث عوارضی هم قرار بود که عوارضی امام زاده هاشم به ابتدای استان گیلان منتقل شود که هنوز به نتیجه نرسید. در بحث عوارضی هم شهرستان رودبار متضرر بود. از ابتدا هم ما درخواست داشتیم که مشکلات مردم را حل کنیم. قرار بود که عوارضی از محل فعلی به ابتدای استان گیلان منتقل شود که در این زمینه جانماییها انجام شده است و ایست و بازرسی نیز شروع شده است. اقدام اولی که در این بخش انجام گرفت این بود که مبلغ عوارضی برای شهروندان رودباری هزار تومان شود. جلسه ای که در هفته گذشته در رودبار با حضور فرماندار و نمایندگان دادستانی، پلیس راه، اداره عوارضی و راه و شهرسازی داشتیم و با پیگیری هایی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که اتومبیل های مردم رودبار و کارمندان و کارکنان دولت شاغل در شهرستان شناسایی شوند و برای همه این افراد کارت رایگان صادر شود. این به نظرم به زودی اجرایی می شود که در این زمینه استانداران وقت و آیت الله فلاحتی و همچنین فرماندار و مسئولان قضایی شهرستان نیز کمک کردند. بنده نیز پیگیری هایی داشتم که بتوانند مردم به صورت رایگان استفاده کنند. حالا این عوارضی کی منتقل می شود؟ به نظرم وقتی دیگر مردم رودبار پرداخت عوارض نداشته باشند این مشکل دیگر برای شهرستان رودبار به جد نیست. اما اعتقاد من این است که یک آزادراه باید یک جا عوارضی بگیرند. اگر قرار است از مسیر قزوین وارد شوند یک بار عوارض را بپردازند و دیگر ضرورتی برای پرداخت دوباره آن نیست. در رابطه با معضل پسماند ما شاهد مشکلات فراوانی هستیم. اخیرا آقای کلانتری گفته است که «دولت لایحه ای به مبلغ ۱/۲ میلیارد دلار برای حل معضل پسماند ارائه کرد که نمایندگان استان های شمالی هیچ علاقه ای برای جذب آن نداشتند.» در این زمینه کم کاری صورت گرفته است؟ طبیعتا این جمله را خود شما نیز نمی پذیرید. اگر قرار است مبلغی اختصاص داده شود، مشخص است که می پذیریم. این جمله پذیرفته شدنی نیست. مگر می شود نمایندگان چنین مبلغی را نخواهند. اما در مورد پسماند و زباله خیلی ها در گذشته فکر می کردند این مشکل را باید شهرداری ها حل کنند. در حالی که مشخص است شهرداری به تنهایی نمی تواند چنین کاری کند. اگر همه ما این مسئولیت سنگین را به عهده شهرداری بگذاریم مشخص است نمی توانند کاری کنند. حد توان شهرداری این نیست که بتواند همه کار کند. راه حل هایی این موضوع دارد که من در چند نکته عرض می کنم. کشورهای زیادی هستند که شرایط اقلیمی آن ها مشابه سراوان و گیلان ما است. آن ها چنین مشکلی ندارند. پس از نظر تکنولوژی این موضوع حل شده است. پس ما پیچیدگی نداریم. ولی کار بزرگی است. به نظرم خود استان هم نمی تواند این مشکل را حل کند. برای حل آن باید چند موضوع را بررسی کنیم. یکی این است که از طریق بنچ مارکینگ و بررسی در کشورهای مختلف راه علمی و تکنولوژی آن را به دست بیاوریم که این کار سختی نیست. ما نباید مقصر پیدا کنیم. همه آن هایی که اظهارنظر می کنند دلشان می سوزد. شاید انتظار از نماینده و شهردار و عضو شورا است که موارد را بگوید. موضوع دیگر هماهنگی همه دستگاه های استان است. می توان ستادی با محوریت استاندار تشکیل داد که نماینده ولی فقیه، مجمع نمایندگان، ادارات تخصصی و شهرداری ها تشکیل شود که همه حرف خودشان را یکی کنند تا در این زمینه باید اعتبارات لازم نیز گرفته شود. رئیس محترم جمهور نیز شش سال پیش در این زمینه تاکیداتی داشتند. دولت باید اعتبارات را در اختیار استان بگذارند ولی خواسته استان باید یکی باشد تا بتوانند دولت را به این امر مجاب کنند. در ماجرای انتقال پسماند پتروشیمی جنوب به استان گیلان شما در در ابتدا به عنوان یکی از منتقدین حضور داشتید و گفتید که باید جلوی آن گرفته شود. بعد در جلسه بازدید میدانی کمی از فشار انتقادات شما کاسته شد. قرار بود در این زمینه گزارشی نیز ارائه شود که هنوز در هاله ابهام قرار دارد. با این حال هرچند در گوشه و کنار انتقاداتی شنیده می شود ولی همچنان آن واحد تولیدی مشغول فعالیت است. من وقتی متوجه این موضوع شدم که آن واحد تولیدی به شهرستان رودبار منتقل شده بود. شرکتی به نام واریان در شهرصنعتی لوشان بود که بنا به دلایلی به گروه دیگری واگذار شد و مجموعه جدید دنبال این کار بودند. شاید این مجموعه در ابتدا این نظر را داشتند که در بازیافت محصولات شیمیایی در جنوب فعال باشند. ولی بعدها مشخص شد که این مجموعه در خود شهرستان رودبار برنامه ریزی کردند که قابل انتظار نبود و مسئولین شهرستانی و استانی هم مطلع نبودند. وقتی این کار انجام شد یا اثبات می شود که این آلوده کننده است یا نیست. اگر آلوده کننده باشد برای محیط زیست باید جلوی آن گرفته شود. این مساله باید از طریق محیط زیست و دیگر دستگاه های نظارتی بررسی شود که اگر آلوده کننده است مسئولیتش برعهده سازمان های تخصصی و نظارتی است. ولی اگر قرار نیست آلوده کننده باشد جلوگیری از چنین کاری منطقی نیست.   آیا صرف همین که چرا باید پسماند جنوب به اینجا منتقل شود خودش دارای مشکل نیست؟ در این زمینه باید عمیق تر نگاه کنیم که چرا این فرآیند صورت گرفته است. این را باید دستگاه های امنیتی و نظارتی بررسی کنند که چرا چنین اتفاقی افتاده است که از جنوب به اینجا منتقل کرده اند. چرا همان جا بازیافت نمی کنند. اگر جایی رانت و سوء استفاده است مسئولان امنیتی و نظارتی باید بررسی کنند.   در طول دوران نمایندگی تان پیشنهاد رشوه یا درخواست رانتی داشتید؟ اعتقادات من اجازه این کار را نمی دهند. به این صورت که کسی جرات چنین کاری را ندارد. شاید کسانی که با من آشنایی نداشتند، می گفتند که من آن ها را کنار زدم. من وارد پنجاه و پنجمین سال زندگیم شدم، یعنی تاریخچه کار و زندگی ما از هر نظر محرز است. در رابطه با انتظاراتی که بعضی ها داشتند سعی کرده ایم چه نزدیک و چه دور تا آنجا که قانون اجازه می داده کمک کنیم. این انتظارات در بعضی موارد برآورده نشده است. شاید از نظرقانونی و شرعی مشکل داشته یا در حد توان ما نبوده است و یا انتظارات معقولی نبوده است که انجام نشده است. بعضی از افراد مخالفت شدید را به خاطر نرسیدن به اهدافشان در پیش گرفته اند. چون استدلال درستی در این قضیه نداشتند که بتوانند بگویند دکتر جمالی در زمینه های اخلاقی و اقتصادی مشکل داشته پس موضوعات دیگری را مطرح می کنند و این موضوعات برازنده جامعه ما نیست که کسی چون به خواسته های شما که از هیچ نظری قانونی، شرعی و منطقی نیست جواب مثبت ندهد، او را تخریب کنید. من در این شرایط مورد هجمه و افترا و دروغ و توهین قرار گرفتم. افرادی به ما نزدیک بودند و حالا اعلام دشمنی کردند و خیلی نیز خطرناک صحبت می کنند. در این رابطه بعضی اقوام درجه یک شما بعد از انتخابات اظهاراتی را علیه شما مطرح کردند. دلیل این امر چه چیزی بود؟ یک مجموعه ای که به یک کاندیدا کمک می کنند چند هدف ممکن است داشته باشند. اهداف کلی که در جلسات مطرح می شود این است که بگویند یک نماینده ای انتخاب کنیم که با سواد، دلسوز و توانمند باشد و برای حل مشکلات مردم وقت بگذارد. ولی تعدادی دنبال خواسته های خاص خودشان هستند که یک نماینده در اختیار قرار بگیرد و اگر در اختیار قرار نگیرد سعی می کنند به او و خانواده اش آسیب بزنند. فرقی نمی کند این افراد نزدیک ستاد من باشند یا از من دور باشند. بنده در اختیار گروه خاصی قرار نگرفتم. ممکن است آسیب ببینم ولی آن را می پذیرم که خلاف شرع و قانون عمل نکنم و در اختیار گروه خاصی نباشم. من نه انگیزه ام کم می شود، نه خسته می شوم و نه می ترسم که در آینده قرار است چه اتفاقی بیفتد. من باید چارچوب اعتقادیم را درست ببینم. خداوند همیشه به من کمک کرده و اگر صلاح بداند این مسیر ادامه پیدا کند با خواست و اراده الهی ادامه پیدا می کند. اگر قرار است آبرویی حفظ شود همه جمع شوند، چون خدا خواسته این آبرو حفظ خواهد شد. کسانی که در چارچوب اعتقادی درست حرکت می کنند، مسلمان هستند و دین و قیامت و کار برای مردم را قبول دارند مخالفت ها هرچقدر شدید باشد اثر بخش برای مردم نیست. من که می دانم در گذشته و حال چه کار کرده ام. شاخص های توسعه رودبار رشد بسیار فوق العاده ای داشته است. شاخص آسفالت روستایی ۳۷ سال بعد از انقلاب ۲۶ درصد بود. ما در این سه سال و ۲۸ درصد اضافه کردیم. شاخص برخورداری گاز روستایی حدود ۲۰ درصد بود الان حدود ۸۹ درصد است. شاخص برخورداری آب روستایی از ۵۰ درصدی قبل از دوران نمایندگی من به حدود ۷۵ درصد رسیده است. سد دیورش بعد از دوازده سال الان حدود حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار است آب ۵ شهر را تامین کند. اعتبارات سفر ریاست جمهوری برای آن در نظر گرفته شده است. در استادیوم ۵ هزار نفری رستم آباد چمن مصنوعیش تمام شد و سرویس بهداشتی، سیستم روشنایی و رختکنش هم تجهیز شد و امکانات خوبی برای آن در نظر گرفته شد، طوری که تیم های دیگر استان در صورتی که با مشکل بارندگی رو به رو باشند می توانند از آن استفاده کنند. تبدیل لوشان به بخش در وزارت کشور تمام شده است و به هیات دولت تقدیم شده است و تبدیل رستم آباد هم به بخش هم کارش را شروع کردیم. بحث مسکن مهر به استفاده ساکنین رسیده است. حذف منطقه حفاظت شده ای که در اختیار محیط زیست بود در دوران خانم ابتکار آغاز شد و در دوران آقای کلانتری انجام گرفت. تنها یکی دو روستا مشکل در این زمینه دارند. فیبرنوری در حال عبور است و میلیاردها تومان ارزش دارد. ما چاره ای نداریم که از اعتبارات ملی بهره ببریم. بسیاری از مشکلات آب روستایی ما حل شده است. یک تعدادی از روستاها هیچ منبعی برای انتقال آب نداشتند و ما در این زمینه اعتبارات خوبی گرفتیم. شاخصه های بسیار ارزشمندی در رودبار بدست آورده ایم. این پیگیری هایی بوده است که انجام گرفته است. ما دنبال کار و تعامل بودیم و در این زمینه مدیران نیز همکاری کردند و سعی نکردیم به حواشی بپردازیم. البته مشکلاتی که کشور با آن گریبان است مثل اشتغال و اقتصاد خانوار که رودبار هم مثل گیلان با آن روبه رو است که باید در این زمینه کار کنیم. و به عنوان سوال اخر در زمینه مالی طی سه سال و نیم اخیر سود کردید یا ضرر؟ در این سه سال از اندوخته های دوران پزشکی هم استفاده کردم. ولی من سود را در این می بینم که چقدر برای جامعه کار کردم. اگر ببینم که چقدر سود مالی می برم از ابتدا ضرر کردم. من بعد از ۵۵ سال سن نه به تعدادی خانه نیاز دارم و نه دنبال مصرف غذایی بیشتری هستم. من دو فرزند دارم و داشته های فعلیم برای آن ها کافی است. ولی از اندوخته های گذشته خودم استفاده کردم. شاید خیلی ها برای همین موضوع ناراحتند که وقتی برای خودم چیزی در نظر نگرفتم بعضی که دنبال منافع خاصی هستند شاکی می شوند و به تخریب می پردازند. من در کل هر کاری که توانستم انجام دادم و پشیمان نیستم و اراده ام محکم تر شده است و خیلی جاها نیز بیشتر از یک آدم معمولی وقت گذاشتم. من در گذشته به پدر و مادرم که بیش از ۸۵ سال سن دارند بیشتر می رسیدم. در گذشته هر هفته به آن ها سر می زدم. حالا دیگر آن طور که دلم می خواهد نتوانستم و البته عذرخواهی هم کردم و خواستم که من را دعا کنند و دعای پدر و مادر من همیشه پشت سر من بوده است و بخش عمده موفقیت های من همین دلیل است. رضایت پدر و مادر و خانواده من بسیار مهم است و البته از این که زیاد نمی توانم به آن ها سر بزنم برایم سخت است، چون معتقدم تا وقتی هستند باید کنارشان باشم .من به همسر و فرزندانم هم گفتم که اگر راضی نیستید من به مجلس ورود نمی کنم ولی اگر راضی شدید بدانید که من در این بخش می خواهم کمک کنم و سختی های زیادی در راه است.