پاسکاری عزل مدیر محیط زیست بندر انزلی به یکدیگر؛
۱۳۹۸/۰۳/۰۵ ۱۸:۰۱ چاپ
مدیرکل محیط زیست: با هماهنگی فرماندار بود/ حیدری آزاد: عزل مدیر ادارات به ما ربطی ندارد
اختصاصی گیل خبر/ سرویس اجتماعی: به دنبال انتقادات گسترده فعالان محیط زیست و مردم بندر انزلی نسبت به عزل احسان هادی پور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست شهرستان بندر انزلی که تا تریبون نماز جمعه نیز ادامه پیدا کرد مدیران محیط زیست استان و مسئولان شهرستان در حال پاس دادن این برکناری به همدیگر می باشند. پیش از این گیل خبر اعلام کرده بود احسان هادی پور به دلیل مخالفت با پروژه های سازمان محیط زیست در تالاب انزلی به ویژه طرح «احیای تالاب انزلی با فناوری بایوجمی» در آستانه عزل قرار دارد. در این رابطه امام جمعه انزلی با انتقاد شدید نسبت به این طرح اعلام کرد: در روزهای گذشته متاسفانه مقامات بلند پایه استانی و محیط زیست کشور مخفیانه به شهرستان آمدند و در تالاب فاز اول این پروژه را اجرا کردند. حجت الاسلام شمس الدین با دفاع از رئیس محیط زیست شهرستان بندر انزلی گفته است: مسئول محیط زیست شهرستان فردی است که از زمان آغاز فعالیت خود خوب عمل کرده و از تصرفات اراضی، آسیب به محیط زیست، برداشت بی رویه شن و ماسه و تخلفات محیط زیستی افراد ذی نفوذ جلوگیری کرده است. این فرد ایستاده و با انگیزه کار می کند و می خواهند در این دعوای سیاسی عزلش کنند و مسئول مافوق می گوید تحت فشار هستم؛ ایشان صراحتا بگویند چه کسانی اصرار دارند که این مسئول دلسوز و فعال عوض شود. وی با تاکید بر اینکه نیروهای بدردبخور را در دعواهای سیاسی و اقتصادی خودتان ذبح نکنید، خاطر نشان کرد: حفظ محیط زیست با تسلیم در برابر فشار ها میسر نیست و از مسئول محیط زیست استان میخواهم اگر نمی تواند در برابر این فشار ها ایستادگی کند، مسئولیت را رها کند و دنیا و آخرت خود را خراب نکند. حجت الاسلام شمس الدین با ذکر این مطلب که قطعا افراد و سیاسیون پشت پرده ی این جریانات و اهداف و مقاصد آنها برای مردم توسط رسانه ها و فعالان محیط زیست و افراد مطلع افشا خواهد شد، اخطار کرد: اگر رئیس فعلی اداره محیط زیست انزلی تغییر کند، قطعا ما هم اقدامات قانونی لازم را انجام خواهیم داد. به دنبال هشدارهای امام جمعه ، حال رئیس سازمان حفاظت محیط زیست استان با دفاع از طرح «احیای تالاب انزلی با فناوری بائوجمی»  و  رد بازدید مخفیانه مسئولان برای افتتاح این طرح اعلام کرده است:  «آخرین بازدید درهفته گذشته باحضور ریاست سازمان حفاظت محیط زیست ، استاندار گیلان ، معاون وزیر علوم و تحقیقات و فناوری ، معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری گیلان ، معاون محیط زیست دریایی و مدیرکل اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست ،رئیس پارک علم و فن آوری گیلان ، معاون پژوهشی دانشگاه گیلان ، رئیس پژوهشکده خزر، نماینده پژوهشکده آبزی پروری،  رئیس مرکز رشد فناوری انزلی و سایر مسئولین ذیربط  پس از برگزاری جلسه در محل قلم گوده انزلی از روند پیشرفت پروژه پایلوت  بعمل آمده است  . وی در ادامه گفته است:  چرا برخی مقامات شهرستانی  این بازدید را مخفیانه عنوان نمودند و با اظهارات غیرمسئولانه و غیرمستند  زمینه تشویش و بدبینی عمومی را نسبت به مسئولین نظام فراهم آوردندجای بسی تعجب  دارد علی الخصوص در شرایطی که کشور عزیزمان حسب فرمایشات مدبرانه رهبری معظم انقلاب نیازمند همدلی و اتحاد می باشد ، بااظهارات غیر واقعی و شتابزده موجبات تشویش افکارعمومی و بسترتشنج و استفاده سوء معاندین نظام مقدس جمهوری اسلامی را فراهم سازند .

مضافا اینکه تصمیم تغییر رئیس اداره محیط زیست انزلی را که مطابق روال اداری در راستای استفاده از ظرفیت های جدید و با هماهنگی فرماندارشهرستان انزلی بدور از هر گونه فشار و اهداف سیاسی بوده است را با پروژه ملی گره بزنند و با تکرار ادعاهای غیر مستند آنهم از تریبونی که می بایست تجلی گاه اتحاد و همدلی بوده و نقش الگویی برای مطالبه گری به روش قانونی و اصولی داشته باشد بهره برداری نموده و باعث خشنودی جریانهای معاند و فرصت طلب باشند .»

هرچند مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان گیلان توپ را به زمین فرماندار انزلی پاس می دهد اما اسماعیل حیدری آزاد فرماندار بندر انزلی با رد شایعه عزل رئیس اداره محیط زیست شهرستان در یکی ازپست های اینستاگرامی کامنت زیر را متنتشر کرد و هرگونه دخالت در چنین تصمیمی را مغایر با وظایف قانونی خود دانست.

هرچند بار دیگر  عامل اصلی  عزل رئیس یک اداره شهرستان نامشخص است. اما به خوبی نشان می دهد که قدرت تصمیم گیری بسیاری از مدیران ما  تا چه اندازه پائین است. طوری که شاید بهتر است به جای کلمات پرطمطراق و دهن پرکنی  چون «مدیرکل» یا «فرماندار»  از عناوینی چون «کارپرداز» یا حتی «منشی» دولت در استان ها و شهرستان ها  نام ببریم که ظاهرا هیچ وظیفه ای جزء اجرای سیاست های مافوق برخود قائل نیستند. سیاست هایی که مثل همین پروژه احیای تالاب با مخالفت های داخل سازمانی محیط زیست نیز روبه رو شده است و تصمیم به تغییر مدیری گرفته می شود که با دلایل کارشناسی و محیط زیستی مخالفت خود را با آن اعلام کرده است.